نور اتاق خواب چه اهمیتی دارد وچگونه توصیف میشود ؟


نور اتاق خواب چه اهمیتی دارد وچگونه توصیف میشود ؟

نور در اتاق خواب ، یک نور بسیار ملایم برای شبها باعث میشود تا شما به راحتی خوابتان ببرد و یک خواب راحت و آسوده داشته باشید . نور اتاق خواب باید تسکین دهنده باشد. پیش از همه چیز اتاق خواب شما باید پناهگاه...

نور اتاق خواب چه اهمیتی دارد وچگونه توصیف میشود ؟
نور در اتاق خواب ، یک نور بسیار ملایم برای شبها باعث میشود تا شما به راحتی خوابتان ببرد و یک خواب راحت و آسوده داشته باشید .
نور اتاق خواب باید تسکین دهنده باشد. پیش از همه چیز اتاق خواب شما باید پناهگاه شما باشد که در پایان یک روز کاری طولانی میتوانید روی تخت گرم ونرم خود استراحت کنید و یا روی صندلی راحتی در اتاق خود فرو روید و تنشها و استرسها را دور کنید. این آتمسفر نیازمند این است که دقیق و حساب شده ایجاد شود. به هر حال، اتاق خواب های امروزی تبدیل به فضاهای چند منظور شده اند.
که این باعث میشود ایجاد یک فضای مناسب کمی دشوارتر شود. به جای یک اتاق خواب ساده با یک تخت خواب، اتاقهای مدرن امروزی دارای یک فضای کوچک برای کار و مطالعه هستند که اهمیت نورپردازی در این فضا را دو چندان میکند. بهرحال در نظر داشته باشیم که نور اتاق خواب میتواند ملایم و آرام بخش باشد و حتی در کیفیت رابطه جنسی موثر باشد
اما روند تنظیم و مدیریت نور اتاق خواب میتواند بسیار ساده تر باشد تنها زمانی که شما این موارد را در نظر بگیرید:
1.نوع نورپردازی که نیاز دارید.
2. قابلیتهای فضایتان
3. چه میزان نور در هر یک از بخشهای اتاق نیاز دارید.
4. سبک و استایلی که میخواهید اتاق خوابتان داشته باشد.
این موارد جهارگانه میتواند ما را در مدیریت نور اتاق خواب کمک کند .
در سالهای گذشته مطالعات متفاوت نشان داده اند که شرایط مختلف روشنایی به طور قابل ملاحظه ای بسیاری از عملکردهای غیر بصری شامل مکانیسمهای فیزیولوژیکی و روانی و فرآیندهای بیولوژیکی شناختی از قبیل ریتم سیرکادین، هوشیاری، دمای -مرکزی بدن، ترشح هورمونها و خواب را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین روشنایی یک عامل قدرتمند و تنظیم کننده سیستم سیرکادین بدن انسان با محیط است.

کلیه اثرات روشنایی در بدن از طریق سیستم بینایی صورت میگیرد. در شبکه چشم انسان، علاوه بر گیرنده های میله ای و مخروطی در فرآیند بینایی ذاتاً سلولهای گانگلیونی حساس به نور در شبکیه وجود دارد که اطلاعات نور را از دستگاه از طریق دستگاه رتینوهیپوتالامیک به دستگاه تنظیم کننده سیرکادین در مغز و هسته
سوپر اکیاسماتیک هیپوتالاموس ارسال میکند. در این مسیر سلولهای گانگلیونی نقش عمدهای در هماهنگ سازی ریتم سیرکادین و
چرخه تاریکی و روشنایی دارند. همچنین بررسیها نشان میدهد مقادیر مختلف شدت روشنایی و دمای رنگ به عنوان
دو پارامتر بسیار مهم در روشنایی، اثرات روحی و روانی مختلفی در انسان ایجاد میکند.
اثرات مستقیم نور بر روی سیستم عصبی انسان به تغییرات آنی در برانگیختگی فیزیولوژیک برمیگردد.
علاوه بر اثرات فیزیولوژیکی مطالعات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض سطوح روشنایی بالاتر میتواند به افزایش هوشیاری ادراک و عملکرد بهتر منجر گردد. به هر حال تجربه خستگی و کاهش منابع در طول روز، حتی در صورت عدم محرومیت از خواب ممکن است اتفاق بیفتد.
مطالعات نشان داده اند ویژگیهای محیطی از فضای کاری میتواند در سطح تجربه افراد از خستگی ذهنی، سطح نشاط و عملکرد اثر بگذارد و روشنایی یکی از ویژگیهای بالقوه محیط کار است که تاثیر زیادی بر سلامت روانی، رفتار و عملکرد کارکنان دارد.
علاوه بر این نور میتواند در طول ساعات کار به طور منظم بر هوشیاری، عملکرد و ریکاوری کار کنان تاثیر بگذارند.
بسیاری از این مطالعات اثر شدت نور در شرایط خستگی نسبتاً بالا و خواب را بررسی نموده اند و مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهند که مواجهه با سطوح بالاتر روشنایی در شب منجر به سطوح پایین تر ترشح ملاتونین، افزایش انگیختگی فیزیولوژیک، سطح بالاتر هوشیاری ذهنی و بهبود توجه به عملکرد شناختی میشود. همچنین اثرات سودمند دیگر روشنایی، قرار گرفتن در معرض نور درخشان در طول روز
برای افرادی که محرومیت خواب قابل توجهی داشته اند را نشان داده است. علاوه بر آن حتی در غیاب خواب محرومیت از نور، قرار گرفتن در معرض روشنایی بالاتر در سطح چشم میتواند افزایش هوشیاری ذهنی، نشاط، انگیختگی فیزیولوژیک و بهبود عملکرد توجه در کار را موجب گردد.
اثرات زیست شناختی و روشنایی
منظور از اثرات زیست شناختی روشنایی، اثر بر هوشیاری، خلق و خو، شادابی و نشاط، احساس ذهنی، خواب، انگیزش و رفاه افراد است.
اثرات بار روانی و روشنایی منظور از اثرات بار روانی، ایجاد بارکاری روانی بالا، تنشهای روانی و خستگی ذهنی در
نتیجه مواجهه تحت سطوح و انواع مختلف روشنایی است.
حوزه روان شناختی
در حیطه روانشناختی مطالعات نشان داد که تقریباً پس از ۳ دقیقه مواجهه با نور روز با طول موج کوتاه فعالیت قشری مربوط به فرایندهای شناختی قابل اندازه گیری است. عامل بسیار مهم دیگر از ویژگیهای نور روز شدت آن است. نور روز در شدت بالا در مقایسه با
نور مصنوعی، اثر پایدارتر و قویتری بر هوشیاری، توجه و عملکرد شناختی دارد. به طوریکه یک ساعت مواجهه با نور سفید روشن و درخشان در طول صبح موجب بهبود عملکرد شناختی در طول زمستان( که میزان نور و مواجهه با آن کمتر است) میشود.
همچنین شرایط نوری کوتاه مدت در طول بعد از ظهر بر عملکرد شناختی در طول شبانه کار بسیار موثر است. بر طبق نتایج مواجهه با نور روز با طول موج کوتاه یکی از مهمترین فاکتورها در افزایش توجه و تنظیم مثبت فرایندهای شناختی است.
یکی از نتایج بسیار جالب در مطالعات در حیطه روانشناختی این است که مواجهه با نور روز و نور مصنوعی و مقایسه این دو در ابتدا اثرات شناختی نور طبیعی و مصنوعی مشابه بودند اما در مواجهه طولانی تر و در روزها و شبهای بعدی، نور روز اثر قوی تر از خود نشان میدهد و اثر مثبت بیشتری بر عملکرد شناختی و تنظیم خواب دارد. طول موج 480-420 نانومتر تاثیر بیولوژیکی قوی بر عملکرد فیزیکی و شناختی دارد.
به طوری که قرار گرفتن در معرض نور آبی در مقایسه با شرایط نور کم و سفید به طور بالقوه و پایدار عملکرد عصبی رفتاری ذهنی و عینی را در سراسر بیداری روز افزایش خواهد داد.
حوزه زیست شناختی
در حوزه زیست شناختی میتوان گفت که نور روشن و درخشان روز محرک قوی برای عملکرد روانی و ریتم سیرکادین است. بر طبق مطالعات قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور روز و درخشان در ساعات صبح میتواند فرآیندهای ذهنی از قبیل شادابی، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد و همچنین میتواند بر عملکرد ذهنی به عنوان یک نتیجه ازحواس پرتی اثرات مضر نیز داشته باشد.
درساعات بعد از ظهر مواجهه با نور روز با طول موج بلند اثرات قویتر نسبت به طول موج کوتاه و فعالیت مغز و هوشیاری دارد. عدم وجود نور با طول موج کوتاه در طول روز به تاخیر فاز سیرکادین و شروع خواب کمک میکند. به طور کلی در تمامی مطالعات،
افراد مورد مطالعه روشنایی روز را از نظر پذیرش بصری، احساس ذهنی خوب، خلق و خو، انگیزش مثبت و خیرگی ترجیح داده اند. شدت روشنایی در حدود 175 لوکس در زاویه دید متوسط از نور سفید LED با غنای آبی و دمای رنگ 17 هزار درجه کلوین در طول روز قادر به اصلاح و تاخیر فاز
شبانه روزی و اجتناب از افت خواب در زمستان در قطب شده است در حالی که این حالت در زیر نور سفید در طول روز در دمای 4 هزار و 100 درجه کلوین به طور منظم رخ میدهد.
نور آبی با طول موج 470 ، نور قرمز با طول موج 630 نانومتر از منبع LED قدرت بتا الکتروآنسفالوگرافی را افزایش و خواب آلودگی را کاهش میدهند.
نور سفید با غنای آبی میتواند به عنوان یک رویکرد موثر برای اصلاح و کنترل اختلالات شبانه روزی و ایجاد آسایش و رفاه در اتاق خواب و افزایش هوشیاری استفاده شود. نور سفید با غنای آبی میتواند به عنوان یک رویکرد موثر برای اصلاح و کنترل اختلالات شبانه روزی و ایجاد آسایش و رفاه و افزایش هوشیاری استفاده شود. از این رو در شرایطی که سطح نور در طول روز کم و دسترسی به نور خورشید محدود باشد )مانند شرایط
قطب و ایستگاه فضایی، زیردریاییها و فضاهای شغلی با نور مصنوعی( یکی از بهترین رویکردها نور سفید با غنای آبی است.
همچنین در روشنایی با منابع نوری فلورسنت و شرایط نوری با دمای 6500 درجه کلوین کمترین میزان ملاتونین بزاقی، بیشترین میزان هوشیاری و رضایت، رفاه و آسایش بصری مطلوب و واکنش سریع در انجام وظایف مرتبط و تقویت توجه گزارش شده است.
اما از سوی دیگر نور فلورسنت با شدت روشنایی زیاد در کنار اثرات مثبت بر خلق و خو و هوشیاری همچنین میتواند اثرات مضر بر عملکرد ذهنی به عنوان یک نتیجه از حواس پرتی را داشته باشد. بنابراین در سطح روشنایی مصنوعی به ویژه با منابع فلورسنت
روشنایی باید با خواستههای غیر بصری و بصری مطابقت داشته باشد. یک منابع نور مصنوعی ارزشمند نور شبیه سازی شده از طلوع آفتاب DSL است بررسی مطالعات نشان میدهد که اثرات شناختی آن از نور روز نیز در ترشح کورتیزول قویتر است. بنابراین، DSL ممکن است یک استراتژی موثر برای افزایش عملکرد شناختی, سلامت و خلق وخو در شرایط محرومیت و محدودیت از خواب باشد. قرار گرفتن در معرض نور DSL , سلامتی و رفاه ذهنی, خلق و خو و عملکرد شناختی در مقایسه با نور روز و نور آبی بدون اثر مستقیم بر ریتم شبانه روزی را بهبود میدهد. زیرا
اثر هشیاری نور روز در ساعات اولیه صبح توسط مکانیسم میانجی مستقل از سرکوب حاد ملاتونین در شب و در طول بعد از ظهر گزارش شده است.
در نتیجه هوشیاری و خلق و خو میتواند بدون تحریک مسیر ملاتونین تحت تاثیر قرار گیرد. پس از مواجهه با نور آبی نسبت به نور شبیه سازی شده طلوع خورشید و نور روز، شروع ترشح ملاتونین زودتر رخ داده است. یکی دیگر از نتایج جالب توجه در مطالعات بررسی پدیده فلو و اثر روشنایی بر آن است. پدیده فلو یک حالت احساسی عاطفی مثبت بوده که معمولاً مربوط به شرایطی است که فردی بین چالشهای مربوط به کار و توانمندی هایش برای انجام وظیفه و نیازمندیهای شغل به تعادل برسد. پدیده فلو به طور معناداری به احساس مثبت و کیفیت مناسب خواب ارتباط دارد و زمان واکنش وابسته به پدیده فلو است. در مواجهه با نور روز و درخشان، پدیده فلو افزایش مییابد.
بهترین نور در تنظیم روانی، بیولوژیکی و شناختی، نور روز روشن و درخشان در ساعات صبح با طول موج کوتاه و شدت بالا است که دارای اثرات قوی تر و پایدارتر میباشد در نتیجه افزایش بهره وری و کاهش خستگی و رضایت در کار کمک میکند.
نور شبیه سازی شده طلوع آفتاب یک استراتژی موثر برای افزایش عملکرد شناختی و خلق و خو در شرایط محرومیت از خواب است. روشنایی خود انتخابی یک از بهترین طراحی ها است زیرا در محیط کار روشنایی خود انتخابی با اثر مثبت بر عملکردهای بیولوژیک و فرایندهای شناختی بر طبق سلایق و علایق بین افراد طراحی میشود و رضایت و آسایش ذهنی بهتری فراهم مینماید.
نور اتاق خواب باید تسکین دهنده باشد یک نور بسیار ملایم برای شبها باعث میشود تا شما به راحتی خوابتان ببرد و یک خواب راحت و آسوده داشته باشید.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش عقرب در هفت سر اژدها کیست؟