ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو


ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

در ادبیات مدرن قرن بیستم آمریکا، نام‌هایی مانند ارنست همینگوی، ادگار آلن پو و والت ویتمن می‌درخشند. ویلیام فاکنر هم یکی از آنهاست که با داستان‌های کوتاه پرتعداد و رمان‌های طولانی و پیچیده خود با استفاده از تکنیک ذهن سیال توجه مخاطبان و ادیبان...

در ادبیات مدرن قرن بیستم آمریکا، نام‌هایی مانند ارنست همینگوی، ادگار آلن پو و والت ویتمن می‌درخشند. ویلیام فاکنر هم یکی از آنهاست که با داستان‌های کوتاه پرتعداد و رمان‌های طولانی و پیچیده خود با استفاده از تکنیک ذهن سیال توجه مخاطبان و ادیبان را تا به امروز به خود جلب کرده است. آثار این نویسنده پرکار و مشهور در کشور ما نیز توجه علاقه‌مندان به رمان و داستان را جلب کرده است. در این مقاله ضمن مرور زندگی‌نامه فاکنر، ۱۰ اثر برجسته او را معرفی می‌کنیم.

نگاهی به زندگی ویلیام فاکنر

۱. تولد

ویلیام کاتبرت فاکنر به سال ۱۸۹۷ در شهری کوچک به‌نام نیوآلبانی در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا به دنیا آمد. نام او را مانند جد پدری‌اش ویلیام گذاشتند. جد پدرش اهل قلم بود و کتابی با عنوان «رز سفید ممفیس» را نوشته بود. همین استعداد به ویلیام جوان هم رسیده بود و او نیز راه پدربزرگش را موفق‌تر ادامه داد.

۲. امتحان‌کردن حرفه‌های مختلف

فاکنر نوجوان در انواع هنر‌ها طبع‌آزمایی کرد و چون خیلی اهل درس‌خواندن نبود، مشغول نجاری و سپس منشی بانکی شد که پدربزرگش افتتاح کرده بود. سپس به نیوهیون در ایالت کنتیکت رفت. در آنجا علاوه‌بر پرورش مهارت‌های نویسندگی، در کارخانه اسلحه‌سازی کار کرد. ویلیام علاقه داشت نظامی شود، اما جثه کوچکش مانع او شد. در عوض در دانشگاه افسری سلطنتی تورنتوی کانادا ثبت‌نام کرد، هرچند جنگ جهانی اول تمام شد و او فرصت نیافت تا به آرزوی خود برسد.

۳. فعالیت حرفه‌ای و افتخارات

فاکنر اولین رمان خود با عنوان «مزد سربازان» را سال ۱۹۲۶ چاپ کرد. پس از آن به ایتالیا و فرانسه سفر کرد و در جریان این سفرها، داستانی کوتاه درباره باغ‌های لوکزامبورگ نوشت. همین اقدام مسیر زندگی حرفه‌ای او را شکل داد. فاکنر قصد داشت درباره اروپا چیزهای بیشتری بنویسد، اما شروود اندرسون، نویسنده و دوستش، او را تشویق کرد که با الهام از ایالت زادگاهش داستان‌سرایی کند. او این نصحیت را پذیرفت و تا پایان عمر با الگوبرداری از وقایع و سرگذشت شخصیت‌های ایالت می‌سی‌سی‌پی داستان‌هایی خواندنی و مشهور خلق کرد.

فاکنر سال ۱۹۲۹ مشهورترین اثرش «خشم و هیاهو» را نوشت و یک سال بعد «گور به گور» را به رشته تحریر درآورد. فاکنر با زبانی دقیق و روایت غیرخطی زندگی در ایالت‌های جنوبی علاوه‌بر پرداختن به موضوعاتی مانند برده‌داری، نژادپرستی و جنگ داخلی، سراغ مضامینی رفت که کمتر نویسنده‌ای از آنها حرف می‌زد. از این رو کتاب‌های او سروصدای زیادی در زمان خود به پا کردند و به موفقیت تجاری و ادبی رسیدند. او سال ۱۹۴۹ برنده جایزه نوبل ادبیات به‌دلیل مشارکت تأثیرگذار و منحصربه‌فردش در داستان‌سرایی مدرن آمریکایی شد و سخنرانی مشهوری نیز هنگام دریافت جایزه ایراد کرد. سال ۱۹۵۷ نیز جایزه پولیتزر را بابت کتاب «شهر» دریافت کرد.

من شاعری شکست خورده‌ام. شاید همه رمان‌نویسان در ابتدا می‌خواستند شعر بنویسند و زمانی که متوجه شدند نمی‌توانند، داستان کوتاه که بعد از شعر بالاترین جایگاه را دارد انتخاب کردند و چون در این نیز شکست خوردند، تصمیم گرفتند که رمان بنویسند.

۴. درگذشت

فاکنر در سال ۱۹۶۱ درگذشت. او پیش از مرگ خود، تمام آثار و نوشته‌هایش را به بنیادی به‌نام خود اهدا کرد که در دانشگاه ویرجینیا تأسیس شده بود.

آثار ویلیام فاکنر

۱. خشم و هیاهو

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: علمی و فرهنگی
مترجم: بهمن شعله‌ور
تعداد صفحه: ۳۳۹

«خشم و هیاهو» که مهم‌ترین اثر فاکنر به شمار می‌رود، سال ۱۹۲۹ منتشر شد. در خشم و هیاهو ویلیام فاکنر در ۴ بخش با راوی‌های متفاوت، افول خانواده‌ای اشرافی و سنتی در جنوب آمریکا در دوران «بازسازی» را به تصویر می‌کشد. در این دوره، برده‌داری در جنوب آمریکا لغو شد و هنجارهای جدیدی در حال شکل‌گیری بودند.

کتاب در ابتدا موفقیت چندانی نیافت، چراکه بخش اول آن به‌دلیل دشواری نوع روایت مخاطبان را پس می‌زد. خود فاکنر این را می‌دانست و به همین دلیل به ناشر توصیه کرده بود که کتاب با ۴ رنگ مختلف که بیانگر ۴ زمان مختلف است، منتشر شود. البته ناشر به این توصیه توجهی نکرد. با همه اینها، کتاب «خشم و هیاهو» به‌تدریج جای خود را در میان خوانندگان باز کرد و به اثری ماندگار در تاریخ ادبیات مدرن تبدیل شد.

۲. گور به گور

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: نشر چشمه
مترجم: نجف دریابندری
تعداد صفحه: ۳۰۴

رمان‌های ویلیام فاکنر اغلب پر از جزئیات و شخصیت‌های متعددند. داستان «گور به گور» نیز چنین است. در اثر ویلیام فاکنر خانواده فقیر بوندرن‌ قصد دارند تا مادر خود را در زادگاهش جفرسون می‌سی‌سی‌پی دفن کنند، اما سفر آنها پرفرازونشیب است. داستان از ۵۹ بخش تشکیل شده است و ۱۵ شخصیت آنها را روایت می‌کنند.

جالب است بدانید فیلمی با همین نام با اقتباس از این اثر به‌کارگردانی جیمز فرانکو در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است.

۳. ناخوانده در غبار

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: روزنه‌کار
مترجم: شهریار بهترین
تعداد صفحه: ۲۶۷

یکی از مضامین آثار فاکنر مخالفت او با نژادپرستی است، هرچند در دوران زندگی فاکنر مخالفت با این مسئله به‌سادگی امروز نبود. او در «ناخوانده در غبار»، وضعیت سیاه‌پوستی به‌نام لینچ را روایت می‌کند که به قتل یک سفید پوست متهم شده است، اما مردم محل نمی‌خواهند او را به دادگاه ببرند. آنها قصد اعدام خودسرانه لینچ را دارند. او برای فرار از این وضعیت و احقاق حقوق خود وکیلی سفیدپوست استخدام می‌کند.

۴. سرخپوست می‌رود

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: یوبان
مترجم: فرزانه قیاسی نوعی
تعداد صفحه: ۱۶۸

ویلیام فاکنر علاوه‌بر رمان‌نویسی، در نوشتن داستان کوتاه نیز چیره‌دست بود. در این کتاب، مجموعه از بهترین داستان‌های کوتاه او مانند «یک گل سرخ برای امیلی»، «بروچل» و «دو سرباز» گردآوری شده‌اند. اکثر این داستان‌ها بسیار غم‌انگیزند.

۵. جنگل بزرگ

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: افق
مترجم: احمد اخوت
تعداد صفحه: ۱۶۸

«جنگل بزرگ» حاصل تجربیات دست‌اول نویسنده از شکار است. فاکنر به شکار علاقه داشت و زمان زیادی را در جنگل‌های می‌سی‌سی‌پی صرف شکار کرد. او با الهام از این تجربیات چند داستان کوتاه درباره شکار و شکارچیان، آداب‌ورسوم آنها و همچنین سنت‌های شکار سرخ‌پوستان نوشت که همه آنها در این کتاب جمع‌آوری شده‌اند.

۶. یک افسانه

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: معین
مترجم: مهرداد معینی، شهاب الدین ارجمندی
تعداد صفحه: ۶۲۶

رمان «یک افسانه» از موفق‌ترین آثار فاکنر است که به‌خاطرش برنده جایزه پولیتزر و جایزه ملی کتاب آمریکا شد. در این رمان، فاکنر با زبانی پیچیده و جملاتی طولانی مسائل اخلاقی، مذهبی و فلسفی را در جریان شورشی نظامی در جنگ جهانی اول روایت می‌کند. اگر می‌خواهید شروع به خواندن آثار فاکنر کنید، بهتر است ابتدا سراغ کتب ساده‌تر او مانند داستان‌های کوتاهش بروید و پس از آشنایی با سبک نوشتاری و قلمش، سراغ این اثر بیایید.

۷. روشنایی در اوت

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: نیلوفر
مترجم: صالح حسینی
تعداد صفحه: ۵۶۰

«روشنایی در اوت» از رمان‌های طولانی و در عین حال خواندنی فاکنر است. در این رمان غم‌انگیز و تراژدی شاهد روایت داستان ۳ شخصیت متفاوتیم، ۳ شخصیتی که می‌کوشند در برابر مرگ و نیستی و سختی‌های زندگی مقاومت کنند. در کنار اینها با مسائل مرتبط با نژادپرستی و سبک زندگی دینی و اجتماعی مردم آمریکا در اوایل قرن بیستم نیز آشنا می‌شویم.

۸. اسب‌ها و آدم‌ها

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: افق
مترجم: احمد اخوت
تعداد صفحه: ۲۰۸

ویلیام فاکنر در طول زندگی خود ۱۳ رمان و تعداد زیادی داستان کوتاه نوشت. «اسب‌ها و آدم‌ها» تعدادی از این داستان‌های کوتاه را در خود جای داده است.

۹. رکوئیم برای یک راهبه

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: نیلوفر
مترجم: شاپور بهبان
تعداد صفحه: ۲۶۴

این رمان که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد، ۳ مقدمه تاریخی و ۷ صحنه نمایشی را شامل می‌شود. در این اثر دراماتیک، نویسنده به‌کمک داستان‌های خیالی که ساخته، تأسیس شهر جفرسون در نیمه اول قرن نوزدهم را روایت می‌کند. در این اثر پیچیده، فاکنر به بررسی رابطه بین انسان، تمدن و طبیعت می‌پردازد. جالب آنکه در «رکوئیم برای یک راهبه»، فاکنر به بسیاری از آثار قبلی خود اشاراتی غیرمستقیم کرده است.

آلبر کامو در سال ۱۹۵۶ با الهام از این اثر نمایشنامه‌ای به همین نام نوشت.

۱۰. برخیز، ای موسی!

ویلیام فاکنر؛ بیوگرافی و برترین آثار خالق خشم و هیاهو

انتشارات: نیلوفر
مترجم: صالح حسینی
تعداد صفحه: ۳۸۳

این کتاب گرچه به‌عنوان رمان فروخته می‌شود، مجموعه‌ای از ۷ داستان کوتاه مرتبط با هم است. داستان حول محور خانواده ایزاک مک کاسلین می‌چرخد. در داستان‌ها، خانواده مک کاسلین به دنبال برده خود می‌گردند. برده فراری برای دیدن معشوق خود که او هم برده است فرار می‌کند. در این اثر پرفروش و خواندنی نیز مضامینی مانند نژادپرستی و آداب و سنن مردم ایالت‌های جنوبی مطرح می‌شوند.

آثار دیگر فاکنر را معرفی کنید

چه آثار و داستان‌ها دیگری از فاکنر می‌شناسید یا خوانده‌اید که فکر می‌کنید باید در فهرست ما قرار بگیرند؟ نظر شما درباره قلم این نویسنده مشهور و نقش او در ادبیات مدرن دنیا چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذارید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی