روانشناسی چیست؟


روانشناسی چیست؟ آشنایی کوتاه با علم روانشناسی کلینیک دکتر دارابی_تهران_۴۴۰۳۰۷۱۹ تعریف روانشناسی روانشناسی یکی از رشته های بین رشته ای است.در ظاهر جزو رشته های علوم انسانی است ولی با رشته های زیست شناسی و پزشکی هم مرتبط میشود و حتی با رشته هایی...

روانشناسی چیست؟ آشنایی کوتاه با علم روانشناسی

کلینیک دکتر دارابی_تهران_۴۴۰۳۰۷۱۹

تعریف روانشناسی

روانشناسی یکی از رشته های بین رشته ای است.در ظاهر جزو رشته های علوم انسانی است ولی با رشته های زیست شناسی و پزشکی هم مرتبط میشود و حتی با رشته هایی مثل فلسفه و منطق.

در تعریف روانشناسی میتوان گفت روانشناسی یک رشته علمی است که هدفش مطالعه و بررسی رفتار و فرایندهای ذهنی است.فرایندهای ذهنی شامل تخیل،تفکر و باورهاست.

موضوع دیگر روانشناسی هیجانات است.هیجاناتی مثل عشق و دوست داشتن،انگیزه و علاقه،افسردگی،ترس و اضطراب ،خشم و عصبانیت و مانند آن.

رشته های روانشناسی

روانشناسی رشته های زیادی دارد که مهمترین رشته های آن روانشناسی بالینی،روانشناسی تربیتی،روانشناسی اجتماعی،روانشناسی سازمانی و صنعتی،روانشناسی کودکان استثنایی ووو.

مهمترین و پرطرفدارترین رشته روانشناسی، روانشناسی بالینی است.در این رشته تشخیص و درمان بیماریهای روانی مطرح است.روانشناس بالینی با استفاده از تِئوریهای روانشناسی در جهت درمان اختلالات روانی اقدام میکند.اختلالات روانی روانپریش در حوزه درمانی روانشناس نیست و به حوزه پزشکی و روانپزشکی مربوط است ولی در حوزه بیماریهای روان نژند،روانشناس بالینی حرف زیادی برای گفتن دارد.

وضعیت روانشناسی در ایران

روانشناسی در ایران قدمتی بالای ۵۰ ساله دارد.اولین کلینیک روانشناسی در دانشگاه تهران تاسیس شد و بعد از آن رشته های دیگر روانشناسی هم شکل گرفت از جمله روانشناسی کودکان استثنایی.بعد از سال ۵۷ عده ای تندروی سیاسی_مذهبی مخالف این رشته بودند و خواستار حذف آن از دانشگاه بودند چون آنرا غربی میدانستند!!!!.دفاتر مشاوره از مدارس حذف گردید و به جای آن امور تربیتی جایگزین شد(این عده هنوز هم در کشور هستند و محملاتی میگویند).

به هر صورت روانشناسی با حضور روشنفکرانی در راس امور فرهنگی مثل دکتر عبدالکریم سروش به حیات علمی خود ادامه داد و الان در منطقه رتبه اول علمی را دارا میباشد.

روش کار روانشناس در ایران

در ایران در دهه ۸۰ سازمان نظام روانشناسی با تصویب مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.افرادی که دارای مدرک معتبر فوق لیسانس و دکترای روانشناسی باشند با تقاضای صدور پروانه کار از این سازمان و در صورت تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره،میتوانند به فعالیت در رشته تخصصی خود بپردازند.افرادی که دارای مدرک بالینی و عمومی باشند بیشتر در حوزه رواندرمانی مشغول فعالیت میشوند.علاوه بر درمان هم هدف روانشناسان بالینی و درمانی است.علاوه بر این هیپنوتیزم درمانی هم از تخصصهای روانشناسان است.

دکتر جعفر دارابی.آذر ماه ۱۴۰۲

کلمات کلیدی=رواندرمانی،روانکاوی،روانشناسی،روانکاوی در تهران،رواندرمانی در تهران،بهترین دکتر روانشناس تهران،بهترین دکتر روانشناس بالینی در تهران،،بهترین روانکاو تهران،روانشناس معروف،روانکاو معروف.رواندرمانی،روانکاوی،روانشناسی،روانکاوی در تهران،رواندرمانی در تهران،بهترین دکتر روانشناس تهران،بهترین دکتر روانشناس بالینی در تهران،،بهترین روانکاو تهران،روانشناس معروف،روانکاو معروف.رواندرمانی،روانکاوی،روانشناسی،روانکاوی در تهران،رواندرمانی در تهران،بهترین دکتر روانشناس تهران،بهترین دکتر روانشناس بالینی در تهران،،بهترین روانکاو تهران،روانشناس معروف،روانکاو معروف.روانشناس خوب در صادقیه،روانکاو خوب در صادقیه،بهترین دکتر روانکاو در صادقیه،بهترین دکتر روانشناس در ستارخان،بهترین متخصص روانشناسی در صادقیه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا