عیدی 1403 کارگران/ حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1403


عیدی 1403 کارگران/ حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1403

عیدی ۱۴۰۳ کارگران/ مبلغ عیدی 1403 کارگردان/ کارگران در سال 1403 چقدر عیدی می گیرند/ فرمول محاسبه عیدی 1403 کارگران

عیدی 1403 کارگران

حداقل عیدی ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ماه ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۰۶، ۱۶۵، ۶۸۰ ریال خواهد بود.

دلگرم به نقل از اقتصاد آنلاین: حداقل عیدی سال ۱۴۰۳ که کارگران در اسفند ماه ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۰۶، ۱۶۵، ۶۸۰ ریال خواهد بود (با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱، ۷۶۹، ۴۲۸ ریال).

فرمول محاسبه عیدی کارگران 1403

حداکثر عیدی نیز معمولا تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود ۱۵۹، ۲۴۸، ۵۲۰ ریال تعیین می‌شود.مبلغ عیدی سال ۱۴۰۳ که کارگران در اسفند ماه ۱۴۰۲ آن را دریافت می‌کنند، اعلام شد.

عیدی 1403 کارگران/ حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1403

مبلغ عیدی کارگران در سال 1403

عیدی 1403 کارگران بر اساس بخشنامه بودجه:

بخشنامه بودجه سال 1403 کل کشور اول مهر ماه اعلام شده و جزئیاتی نیز درباره عیدی و پاداش کارمندان برای سال 1403 در آن لحاظ شده است.

با توجه به مصوبه جدید شورای عالی کار، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1403 ، به ترتیب ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال و ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال است.

عیدی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین مزایای شغلی برای کارگران و کارمندان به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یک سنت زیبا در ایام عید نوروز به آن‌ها پرداخت می‌شود. عیدی علاوه‌بر بعد مالی و کمک به بهبود شرایط معیشتی خانواده‌ها، دارای اهمیت روانی بسزایی است؛ زیرا پرداخت عیدی می‌تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و حس تعلق کارکنان نسبت به سازمان شود. از سوی دیگر، تاخیر در پرداخت آن یا کاهش سهم عیدی تاثیر منفی بر روحیه کارکنان خواهد گذاشت.

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، کارگران و کارمندان همواره خواستار افزایش سهم عیدی بوده‌اند.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کمترین میزان قانونی عیدی برای هر یک از کارگران نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر باشد. با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال، پایین‌ترین میزان عیدی قانونی در سال 1403 نیز معادل ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال خواهد بود.

نکته دوم این است که در ماده واحده قانون کار آمده است، مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بنابراین حداکثر عیدی 1403 که کارگران دریافت می‌کنند هم مبلغ ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال خواهد بود.

مورد مهم دیگری که باید به آن توجه شود، تاثیر عواملی همچون سابقه کار، عملکرد، میزان مهارت و تجربه کارگر و همچنین وضعیت اقتصادی کارگاه یا کارفرما است که در نهایی شدن مبلغ دقیق عیدی هر یک از کارگران موثر خواهد بود.

مالیات عیدی سال 1403 کارگران

آگاهی از میزان مبلغ مالیات اضافه شده بر عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارفرمایان مهم است. چراکه از کسر اضافی و غیرقانونی مالیات عیدی جلوگیری می‌کند. بنابراین، آگاهی کارفرما از میزان دقیق مالیات، باعث شفافیت محاسبات و پرداخت‌ها می‌شود و به او کمک می‌کند تا بودجه و هزینه‌های مربوط به پرداخت عیدی را بهتر مدیریت کند.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، ۱۰ درصد از مبلغ عیدی به‌عنوان مالیات در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، کارفرما باید حداکثر ۱۰ روز بعد از پرداخت عیدی، مبلغ کسر شده را به حساب دولت واریز کند. در صورتی که کارفرمایان از پرداخت مالیات بر عیدی خودداری کنند، با جریمه‌ها و مجازات‌های قانونی مواجه می‌شوند.

عیدی 1403 کارگران/ حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1403

روش محاسبه عیدی 1403 برای سابقه کار کمتر از یک سال

کارگر ابتدا باید لیستی از تعداد روزهای کارکرد خود در سال شامل روزهای عادی و اضافه‌کاری را تهیه کند. متوسط دریافتی روزانه کارگر از تقسیم مجموع درآمد سالانه شامل دستمزد پایه، مزایا و اضافه‌کاری بر تعداد کل روزهای کارکرد به‌دست می‌آید. در نتیجه حاصل‌ ضرب تعداد روزهای کارکرد در متوسط دریافتی روزانه، مبلغ عیدی محاسبه می‌شود. این مبلغ نباید کمتر از حداقل قانونی یعنی معادل دو ماه آخرین دستمزد پرداختی باشد.

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲= مبلغ عیدی

قانون کار درباره میزان عیدی و پاداش کارگران چه ‌می‌گوید؟

به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند ضمناً بر طبق تبصره یک ماده واحده مذکور مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد، مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید. در کارگاه‌هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ فوق پرداخت می‌کنند برابر تبصره ۲ ماده واحده فوق عرف کارگاه معتبر می‌باشد.

مبنای محاسبه عیدی، یک سال کاری است و کارگرانی که کمتر از یکسال در محل کار فعلی خود مشغول به کار هستند عیدی آنها به میزان تعداد ماههای پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود. این گروه از شاغلان باید دو برابر پایه حقوق خود را تقسیم بر ۱۲ ماه و مجموع حاصل را ضربدر تعداد ماههای کارکرد خود کنند.

شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته افزایش حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران را ۳۹ درصد تصویب کرد و از یک میلیون و ۹۱۲ هزار تومان به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان افزایش داد.

عیدی کارگر نیمه وقت 1403

همچنین بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند، به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.

در مورد کارگران ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکردشان در سال محاسبه شود.

کارگران آزمایشی هم عیدی می‌گیرند

از سویی دیگر نیز برخی از کارگران به صورت آزمایشی به کار گرفته می‌شوند که بر اساس ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع شود وی ملزم به پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است.

مرخصی استعلاجی مشمول عیدی است

همچنین بر اساس ماده ۷۴ قانون کار مدت مرخصی استعلاجی که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود، بنابراین روزهای مذکور مشمول پرداخت مزایایی از قبیل حق اولاد، حق بن، سنوات خدمت، مرخصی استحقاقی و عیدی و پاداش سالانه خواهد بود که باید توسط کارفرما پرداخت شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ جزئیاتی از سرقت صندوق امانات بانک ملی