راهکارهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به ایدز


راهکارهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به ایدز

رکنا: تغذیه یک ابزار ارزشمند برای افراد مبتلا به HIV است. دانستن اینکه افراد چه غذایی را چگونه بخورند، می‌تواند به قوی نگه داشتن بدن و سیستم ایمنی آنها کمک کند.

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، ماهیت التهابی اچ‌آی‌وی و ایدز، افراد مبتلا به آن را در معرض خطر بیشتری برای عفونت ، نارسایی کلیه و انواع خاصی از سرطان قرار می‌دهد. علاوه بر اثرات مخرب ویروس، عوارض جانبی برخی از درمان‌های ضدرتروویروسی نیز می‌تواند افراد مبتلا به HIV را مستعد ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند سندرم متابولیک کند.

تغذیه یک ابزار ارزشمند برای افراد مبتلا به HIV است. چه به تازگی تشخیص داده شده باشد، چه هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشید یا در مرحله چالش برانگیزتری از HIV باشید، دانستن اینکه چه چیزی را چگونه بخورید، می‌تواند به قوی نگه داشتن بدن و سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

در واقع تغذیه سالم می‌تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:

_ علائم مرتبط با HIV را به حداقل برساند.

_ عوارض جانبی داروها را کاهش دهد.

_ کیفیت زندگی را افزایش دهد.

_ مقاومت فرد را در برابر سایر عفونت‌ها و عوارض افزایش دهد.

برای افراد مبتلا به ایدز و اچ آی وی باید نیازهای فردی در نظر گرفته شود. با این حال، الگوهای غذایی سالم به طور کلی زمان خوبی برای شروع است.

توصیه می‌شود فرد مبتلا برای حفظ وزن مناسب در طول روز کالری کافی مصرف کند. افراد مبتلا به HIV/AIDS ممکن است نیاز به تنظیم کالری و پروتئین مورد نیاز خود را بسته به نحوه پاسخ آنها به درمان داشته باشند. برخی از افراد ممکن است در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند به کالری و پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند.

به هر وعده غذایی پروتئین اضافه کنید. پروتئین مهم است زیرا برای ساخت، ترمیم و حفظ سلول‌های بدن مورد نیاز است. همچنین در سیستم ایمنی بدن نقش دارد. منابع پروتئینی خوب شامل گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، لوبیا و عدس است.

از انواع غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین بدون چربی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به عملکرد بدن کمک می‌کنند. روی و ویتامین C توسط سیستم ایمنی استفاده می‌شود و آهن و ویتامین B۱۲ برای سلول‌های خونی سالم ضروری هستند. گنجاندن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی به رفع این نیازها کمک می‌کند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در مورد مکمل‌های غذایی و گیاهی با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. قبل از شروع مکمل‌های جدید سؤال کنید زیرا برخی از آنها می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند.

مراقب ایمنی مواد غذایی باشید. افراد مبتلا به HIV/AIDS در برابر مسمومیت غذایی آسیب پذیرتر هستند؛ زیرا HIV سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. رعایت ایمنی مواد غذایی به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک می‌کند. از خوردن گوشت، ماهی و تخم مرغ خام یا نیم پز خودداری کنید. فقط شیر یا پنیر پاستوریزه مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات را بشویید و به یاد داشته باشید که از چاقوها و تخته‌های برش جداگانه برای گوشت خام و محصولات استفاده کنید.

اسهال، تهوع، استفراغ، درد دهان و تغییرات چشایی همگی از مسائل رایجی هستند که می‌توانند با HIV ایجاد شوند و ممکن است غذا خوردن را دشوار کنند. بهترین درمان برای این موانع، ملاقات با یک متخصص تغذیه است. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه تغذیه مناسبی را برای عبور از دوره‌های سخت ایجاد کنید.


راهکارهای تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به ایدز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم