چرا معاون اول رئیس جمهور باید برای بازگشت ارز از پتروشیمی‌ها خواهش کند؟ + فیلم


چرا معاون اول رئیس جمهور باید برای بازگشت ارز از پتروشیمی‌ها خواهش کند؟ + فیلم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرپیچی شرکت‌های دولتی در بازگشت ارز صادراتی خود به کشور، گفت: چرا معاون اول رئیس جمهور باید برای بازگشت ارز از پتروشیمی‌ها خواهش کند؟

چرا معاون اول رئیس جمهور باید برای بازگشت ارز از پتروشیمی‌ها خواهش کند؟ + فیلم

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «روح الله ایزدخواه» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون پیمان‌سپاری ارزی شرکت غول بزرگ دولتی و شبه دولتی و همچنین تولیدکنندگان خرد اظهار کرد: در حال حاضر عمده ارز کشور از محل این شرکت‌های بزرگ تامین می‌شود؛ لذا، سیاست سختگیرانه رفع تعهدات ارزی ابتدا باید متوجه آن‌ها باشد. در فرایند اجرای سیاست پیمان‌سپاری ارزی نباید همه بنگاه‌های اقتصادی کشور را یکسان و یک اندازه در نظر گرفت.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت نباید با تولیدکننده خرد، صنایع متوسط و همچنین تجار کوچک رفتاری کند که باعث آسب‌پذیری آن‌ها شود، بلکه در شرایط جنگ ارزی دولت موظف است که در محله نخست نسبت به شرکت‌های زیر مجموعه و یا متصل به خود سختگیری‌های لازم را اتخاذ کند.


وی تصریح کرد: برخی از شرکت‌‎های بزرگ دولتی ارز صادراتی خود را بعد از گذشت شش ماه به دولت پس می‌دهند و یا اینکه ارز خود را در بخش‌هایی خرج می‌کنند که جزو مصارف مهم و در عین حال مورد نیاز دولت نیست. تعداد این شرکت‌ها چندان زیاد نیست و عمدتاً بنگاه‌های اقتصادی هستند که منابع خام کشور را صادر می‌کنند.


امروز تولیدکننده از چند جبهه تنبیه می‌شود!

ایزدخواه متذکر شد: در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست شرکت‌های بزرگ دولتی و شبه دولتی و همچنین واردکنندگان عمده است. متاسفانه به دلیل اعمال سختگیری در رفع تعهدات ارزی، میزان صادرات فرش و یا صنایع دستی کشور به شدت افت کرده است.


این عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: امروز بسیاری از کشور‌های همسایه برای واردات کالا‌های ایرانی اشتیاق فراوانی را از خود نشان می‌دهند، اما به دلیل برخی سختگیری‌های مذکور صنایع کوچک دیگر میل چندانی برای صادرات کالا ندارند.


وی تاکید کرد: اکنون وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که تولیدکننده از چند جبهه تنبیه می‌شود. مالیات، رفع تعهدات ارزی، گمرک و همچنین مباحث مربوط به بیمه و عوارض از جمله مواردی هستند که امروزه تولیدکنندگان خرد و یا صنایع متوسط را به زحمت انداخته است.


چرا معاون اول رئیس جمهور باید برای بازگشت ارز از پتروشیمی‌ها خواهش کند؟

ایزدخواه همچنین گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان برای دریافت ارز از بانک مرکزی به صورت روزانه با این نهاد درگیر هستند. چرا تولیدکنندگان و بازرگانان کشور باید مدت‌ها پشت در بانک مرکزی معطل شوند؟


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: چندی قبل وزیر صمت اعتراف کرد که وزیر التماس است و برای دریافت ارز باید مدام التماس کند و سر کج کند. چرا وزیر تولید ما باید برای حمایت از تولید سرش را جلوی رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد خم کند؟


وی تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان خرد برای رفع تعهدات ارزی کارخانجات خود را تعطیل و کارگران خود را اخراج کردند. در مقابل صنایع متوسط، هستند شرکت‌های بزرگ که به شیر نفت و رانت‌ها متصل‌اند و مجلس و یا حتی دولت هم نمی‌تواند بر آن‌ها نظارت کند.


ایزدخواه تاکید کرد: امروزه وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که رئیس بانک مرکزی کشور با خواهش و تمنا ارز فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در یافت کند. چرا باید معاون اول رئیس جمهور با پتروشیمی‌ها جلسه بگذارد و از آن‌ها خواهش کند که ارز صادراتی خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.




پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان