افزایش قدرت فورد رپتور R به 720 اسب بخار، قوی‌تر از رم TRX


افزایش قدرت فورد رپتور R به 720 اسب بخار، قوی‌تر از رم TRX

فورد در رپتور R مدل ۲۰۲۴ قدرت پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ را از ۷۰۰ به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است. قیمت این پیکاپ از ۱۱۱ هزار دلار آغاز می‌شود. نزدیک به پانزده سال از زمانی که فورد F150 رپتور برای اولین بار معرفی شد می‌گذرد. در ابتدا، این...

فورد در رپتور R مدل ۲۰۲۴ قدرت پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ را از ۷۰۰ به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است. قیمت این پیکاپ از ۱۱۱ هزار دلار آغاز می‌شود.

نزدیک به پانزده سال از زمانی که فورد F150 رپتور برای اولین بار معرفی شد می‌گذرد. در ابتدا، این پیکاپ آفرودی با یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 ارائه می‌شد که ۳۱۰ اسب بخار قدرت داشت. چندی بعد یک پیشرانهٔ ۴.۲ لیتری V8 با ۴۱۰ اسب بخار قدرت هم ارائه شد که از سال ۲۰۱۱ تا پایان تولید نسل اول رپتور به تنها موتور این پیکاپ تبدیل شد. زمانی که نسل دوم رپتور در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، فورد پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی قبلی را با یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو جایگزین کرد که ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت و تا سال ۲۰۲۲ تنها موتور قابل انتخاب برای این پیکاپ بود.

افزایش قدرت فورد رپتور R به 720 اسب بخار، قوی‌تر از رم TRX

در سال ۲۰۲۱ اما رم با معرفی TRX که به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ هلکت مجهز بود، اولین رقیب واقعی برای پایان دادن به سلطهٔ فورد بر بخش پیکاپ‌های آفرودی را به بازار فرستاد. ازاین‌رو، همه منتظر پاسخ فورد بودند تا اینکه رپتور R با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ موستانگ شلبی GT500 در سال ۲۰۲۳ به بازار آمد؛ اما درحالی‌که این موتور در موستانگ ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، در رپتور R قدرت آن به ۷۰۰ اسب بخار کاهش پیدا کرده بود؛ بنابراین، ازآنجایی‌که رم TRX قدرت ۷۰۲ اسب بخاری داشت، رپتور R هنوز هم زیر سایهٔ رقیب قرار می‌گرفت.

افزایش قدرت فورد رپتور R به 720 اسب بخار، قوی‌تر از رم TRX

به همین دلیل، این سؤال مطرح شد که چرا فورد قدرت این موتور را در پیکاپ خود افزایش نمی‌دهد و دایناسور گروه کرایسلر را برای همیشه زمین نمی‌زند. البته رپتور R با همان ۷۰۰ اسب بخار قدرت هم از TRX سریع‌تر بود اما در دنیای بازاریابی و تبلیغات، اعداد اهمیت زیادی دارند. اکنون اما درست در زمانی که رم TRX در حال انقراض است، فورد ناگهان آخرین ضربه را وارد کرده است. این شرکت برای مدل ۲۰۲۴، قدرت رپتور R را به ۷۲۰ اسب بخار افزایش داده است تا قوی‌ترین پیکاپ بنزینی بازار لقب گیرد.

افزایش قدرت فورد رپتور R به 720 اسب بخار، قوی‌تر از رم TRX

به گفتهٔ فورد، این افزایش ۲۰ اسب بخاری قدرت به لطف کاهش پرتی هوای ورودی و بهینه‌سازی کالیبراسیون موتور حاصل شده است. همچنین هرچند گشتاور ۸۷۰ نیوتن متری موتور بدون تغییر باقیمانده اما به لطف کالیبرسیون جدید، منحنی گشتاور گسترده‌تر شده است. هیچ تغییر فنی دیگری در رپتور R مدل ۲۰۲۴ صورت نگرفته است ولی فورد قبلاً گفته بود هردو نسخهٔ رپتور برای مدل ۲۰۲۴ به سپر جلوی ماژولار سه‌تکه با قلاب‌های بکسل جدید فورج‌کاری شده، چراغ‌های جلوی بروز شده و جلوپنجرهٔ جدید مجهز می‌شوند. فورد F150 رپتور مدل ۲۰۲۴ اوایل سال آینده با قیمت پایهٔ ۸۰ هزار دلار به بازار عرضه می‌شود که این رقم در رپتور R به ۱۱۱,۵۵۰ دلار می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی