یونسکو آمار رشد سواد آموزی در ایران را اعلام کرد + جزئیات


یونسکو آمار رشد سواد آموزی در ایران را اعلام کرد + جزئیات

مدت زیادی از انتشار خبر انحلال نهضت سوادآموزی نگذشته و از زمان انتشار این خبر تا همین حالا، منحل شدن این نهضت مخالفان و موافقان زیادی داشته و با برگزاری نشست خبری رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، هنوز هم معلوم نیست که نهضت سوادآموزی همچنان برقرار است یا نه!

یونسکو آمار رشد سواد آموزی در ایران را اعلام کرد + جزئیات

به گزارش راهبرد معاصر؛ با این همه، اتفاق خوب این است که نهضت سوادآموزی از سال ۵۸ که راه‌اندازی شد و در تمام سال‌هایی که فعالیت داشته، کار خودش را کرده و طبق آمار‌های رسمی، حالا حدود ۹۸درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال ایران با سواد هستند.

سازمان یونسکو هم اعلام کرده که رشد سواد آموزی در دنیا ۱۸درصد، اما در ایران ۲.۵برابر جهان است و فاصله باسوادی زنان و مردان در کشور به ۶درصد کاهش یافته است. همچنین اختلاف سواد در مناطق شهری و روستایی به ۱۱درصد رسیده است. این اتفاق هم نمی‌افتاد مگر براساس یک جریان نهضتی و مردمی.

مسئولان نهضت اعلام کرده‌اند که با وجود این آمار‌های خوب و امیدوارکننده، از آنجایی که هنوز در سنین ۱۰ تا ۴۹سال یک‌میلیون‌و۷۰۷ هزار نفر بیسواد مطلق داریم، همچنان دست از تلاش نخواهند کشید و در چهل‌وچهارمین سالگرد تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی که همین هفته جاری است، گام دوم فعالیت‌های نهضت برداشته خواهد شد.

در گام دوم نهضت که با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود، قرار است بی‌سوادی مطلق ریشه کن و تعریف جدیدی از سواد ارائه شود که با نگاه توسعه‌ای، تعمیق و سواد جدید و تبدیل سواد به کارکرد خواهد بود.

در واقع نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم‌گر بین دستگاه‌ها، جریانات مردمی و حلقه‌های میانی برای توسعه و تعمیق سواد و توسعه سواد‌های جدید تبدیل می‌شود تا بیسوادی به‌طور کامل از بین برود. / همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج