اورانوس در تصویر جدید تلسکوپ وب شبیه دریچه‌ای به یک بُعد دیگر است


اورانوس در تصویر جدید تلسکوپ وب شبیه دریچه‌ای به یک بُعد دیگر است

ایتنا - از آنجایی که یک سال اورانوسی حدود 84 سال زمینی طول می‌کشد، این بدان معناست که طبق تقویم ما، قسمت تاریک این سیاره زمستانی سرد و پرباد با طول 21 سال دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به دومین سالگرد پرتاب خود نزدیک می‌شود. ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA)، که این فضاپیما را با همکاری آژانس فضایی کانادا (CSA) اداره می‌کنند، تصویر جدیدی از سیاره یخی اورانوس به اشتراک گذاشته‌اند.

این تصویر که شبیه یک سنگ مرمر آبی درخشان است که در یک اقیانوس سیاه موجی کوچک ایجاد کرده است، از فیلترهای فروسرخ این تلسکوپ عبور داده شد تا طول موج هایی را که مسافران فضایی آینده با چشم غیر مسلح نمی‌بینند ثبت کند.

در مقایسه با تصاویر کلی اورانوس که توسط وویجر 2 در دهه 1980 گرفته شد، تلسکوپ وب تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد. انگونه که تیم مدیریت‌کننده جیمر وب گفته‌اند، حسگرهای این تلسکوپ، با گرفتن نور در طیف مادون قرمز، یک «دنیای یخی عجیب و پویا پر از ویژگی‌های هیجان‌انگیز و اتمسفری» را نشان می‌دهند.

این تصویر JWST حلقه‌هایی که این سیاره را احاطه کرده‌اند نشان می‌دهد، از جمله «حلقه زتای اسرارآمیز»، ضعیف‌ترین و پراکنده‌ترین حلقه درونی اورانوس را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید کلاهک ابری قطب شمال آن، حباب سفید نزدیک مرکز، را ببینید.

اورانوس در تصویر جدید تلسکوپ وب شبیه دریچه‌ای به یک بُعد دیگر است

این تصویر همچنین 14 قمر از 27 قمر اورانوس را به تصویر می‌کشد که در عکس بالا با اسامی‌شان نشان داده شده‌اند. از جمله این اقمار (که بیشتر با اسامی متاثر از شکسپیر نامگذاری شده‌اند) می‌توان به اوبرون، تیتانیا، آمبریل، ژولیت، پردیتا، روزالیند، پوک، بلیندا، دزدمونا، کرسیدا، آریل، میراندا، بیانکا و پورتیا اشاره کرد.

عکس JWST از چهار فیلتر NIRCam استفاده می‌کند که جزئیات را در طیف مادون قرمز نزدیک نشان می‌دهد. این فیلترها عبارتند از F140M (آبی)، F210M (فیروزه‌ای)، F300M (زرد) و F460M (نارنجی). تصویری که ناسا در اوایل سال جاری به اشتراک گذاشته بود، اورانوس را تنها در دو فیلتر (آبی و نارنجی) نشان می‌داد که در نتیجه نمای بدوی‌تری از این غول یخی به نمایش گذاشته بود.

اورانوس از یخ زیادی برخوردار است. این سیاره به پهلوی خود با زاویه حدود 98 درجه می‌چرخد و طرف مقابل این سیاره را در سرمای شدید و تاریکی برای یک چهارم سال اورانوسی فرو می برد. و البته از آنجایی که یک سال اورانوسی حدود 84 سال زمینی طول می‌کشد، این بدان معناست که طبق تقویم ما، قسمت تاریک این سیاره زمستانی سرد و پرباد با طول 21 سال دارد.

اخترشناسان بر این باورند که تصاویر تلسکوپ وب به آنها کمک می‌کند تا اورانوس، به ویژه حلقه زتا، را برای ماموریت‌های آینده بهتر درک کنند. آنها همچنین این تصاویر را به‌عنوان نماینده‌ای برای آشناتر شدن با نزدیک به 2000 سیاره فراخورشیدی مستندشده در سایر منظومه‌های خورشیدی می‌بینند که ویژگی‌های مشترکی با همسایه حلقه‌دار و یخی ما دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید