دلایل عقب‌نشینی آمریکا از وتوی قطعنامه کمک به غزه


دلایل عقب‌نشینی آمریکا از وتوی قطعنامه کمک به غزه

میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه آمریکایی‌ها به‌شدت زیر فشار افکار عمومی جهان قرار دارند، گفت: رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه ارسال غذا و دارو و حمایت جزئی از غزه ناظر بر کمک‌رسانی به مردم غزه نیست، بلکه دولت آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با توجه به اینکه زیر فشار افکار عمومی دنیاست، به قطعنامه رأی ممتنع داد.

دلایل عقب‌نشینی آمریکا از وتوی قطعنامه کمک به غزه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای تصویب کرد که خواستار ازسرگیری تحویل گسترده کمک‌ها به غزه می‌شود، اما در آن صحبتی از آتش‌بس فوری مطرح نیست. در این قطعنامه بر فراهم شدن شرایط پایان بادوام خصومت‌ها تأکید شده است. ۱۳ عضو شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند، اما موضع آمریکا ممتنع بود.

این قطعنامه با واکنش طرف‌های تنش در غزه مواجه شد و به نظر می‌آید هیچ کس کاملاً از آن راضی نباشد؛ چه اینکه ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد گفت، قطعنامه گامی در راستای صحیح است، اما باید شامل آتش‌بس فوری شود.

حماس نیز آن را گامی ناکافی در زمینه تأمین نیازهای غزه دانست و اعلام کرد، آمریکا سخت تلاش کرد قطعنامه را از محتوا تهی کند.

آمریکایی ها در دو ماه گذشته به قطعنامه های آتش بس و حمایت از مردم غزه رأی منفی داده و مانع از حمایت های دارویی، غذایی و توقف حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به غزه شده بودند


میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل قفقاز درباره واکنش حماس به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نقشه ای که آمریکا برای غزه کشیده است، به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه شورای امنیت ۱۵ عضو دارد که پنج عضو دائم آن روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا و ۱۰ عضو دیگر موقت هستند که از میان کشورهای مختلف جهان انتخاب می‌شوند، آرای پنج قدرت جهانی برای تصویب قطعنامه حتماً باید مثبت یا ممتنع باشد.


وی افزود: منفی بودن آرا شبیه آنچه در قطعنامه های قبلی که با رأی منفی آمریکا و انگلیس همراه بود، به تصویب نشدن قطعنامه ها منجر شد که اکنون رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش بس در غزه نکته قابل توجه است، زیرا آمریکایی ها در دو ماه گذشته به قطعنامه های آتش بس و حمایت از مردم غزه رأی منفی داده و مانع از حمایت های دارویی، غذایی و توقف حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به غزه شده بودند.

کارشناس مسائل قفقاز عنوان کرد: رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه ارسال غذا و دارو و حمایت جزیی از غزه ناظر بر کمک رسانی به مردم غزه نیست، بلکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات این کشور با توجه به اینکه زیر فشار افکار عمومی دنیاست، به قطعنامه رأی ممتنع داد.

مؤمنی گفت: آمریکایی ها به شدت زیر فشار افکار عمومی قرار دارند، زیرا مردم جهان شاهد کمک‌ نکردنشان به مردم غزه هستند، به همین دلیل آمریکا، انگلیس و شورای امنیت سازمان ملل متحد زیر فشارهای افکار عمومی هستند؛ لذا آمریکایی ها برای خروج از وضعیتی که به جریحه‌دار شدن احساسات مردم دنیا منجر شده است، به قطعنامه ورود مقادیری کمک های انسانی به غزه رأی ممتنع داد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره چرایی تأکید نشدن به آتش بس فوری و توقف حملات جنایت بار به غزه در قطعنامه یادآور شد: این موضوع نشان می دهد آمریکا و کشورهای غربی همچنان دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم حملات و جنایت ها علیه مردم غزه باز گذاشته اند، ضمن اینکه تمامی کمک های بین ‌‌المللی با نظارت این رژیم در غزه تقسیم می شود.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تنها ناظر کمک هایی است که از مصر و اردن وارد غزه می شود تا به زعم خود صهیونیست ها مانع ورود کالاهایی شوند که به زیان تل آویو و حامی گروه های مقاومت است.

مؤمنی درباره باطن اصلی قطعنامه شورای امنیت و اعتراض حماس به آن گفت: قطعنامه شورای امنیت درباره ورود مقادیری کمک به غزه که بیشتر در راستای ورود نیروهای صلح بان عربی انجام می شود، خواستار خروج نیروهای حماس از غزه و ورود نیروهای عربی با توجیه حل بحران غزه است. به عبارت دیگر، آمریکا با همکاری برخی کشورهای منطقه مقدمه ‌چینی های لازم را برای این کار انجام داده اند و مدیریتش را به عربستان، مصر، اردن، قطر سپرده اند.

وی افزود: این سه کشور وظیفه دارند به نوعی با حماس وارد مذاکره شوند و با نظارت سازمان ملل متحد نیروهای این جنبش را از غزه به مصر یا ترکیه کوچ دهند و نیروهای صلح بان عربی را تحت لوای شورای امنیت وارد غزه کنند.

آمریکا و کشورهای غربی همچنان دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم حملات و جنایت ها علیه مردم غزه باز گذاشته اند، ضمن اینکه تمامی کمک های بین ‌‌المللی با نظارت این رژیم در غزه تقسیم می شود


مؤمنی معتقد است: قطعنامه اخیر شورای امنیت نه در راستای حمایت از مردم غزه، بلکه توطئه ای شوم برای خیانت آشکار به مردم غزه تحت لوای حمایت انسانی است تا به شیوه سازمان ملل متحد با خواست آمریکا نیروهای حماس را خلع سلاح و خیال رژیم صهیونیستی را بابت شلیک نکردن موشک از سوی حماس به اراضی اشغالی راحت کنند.


کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: آمریکایی ها این بار در لوای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تحقق اهداف شوم خود در اراضی اشغالی هستند، به این معنا که با وارد کردن این نهاد بین المللی به موضوعات حاشیه ای به دنبال تأمین غذا و دارو برای مردم غزه نیست، بلکه به فکر بین المللی کردن موضوع گروگان ها برای زیر فشار قرار دادن حماس است.

وی تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوع گروگان ها را بین المللی کند، با فعالیت‌های حقوقی شورای امنیت و همکاری کشورهای عربی توپ را به زمین حماس بیندازد و این جنبش را وادار به قبول شرایط و پیشنهادهایی کند که نه از زبان صهیونیست ها، بلکه از زبان کشورهای عربی بیان می‌شوند. واشنگتن با این ترفند علاوه بر آزادسازی اسیران صهیونیست، غزه را از نیروهای حماس خالی می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب