نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور


نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

این پیکاپ‌های سنگین هم برای حمل بار و یدک کشی و هم آفرود مناسب هستند اما کدام‌یک از آن‌ها در انجام این وظایف بهتر خواهد بود؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: معرفی خودروهاپیشرانه و شتابنتیجهمقایسه مشخصات فنی زمانی ویژگی‌های پیکاپ‌های سنگین برای آفرود...

این پیکاپ‌های سنگین هم برای حمل بار و یدک کشی و هم آفرود مناسب هستند اما کدام‌یک از آن‌ها در انجام این وظایف بهتر خواهد بود؟

زمانی ویژگی‌های پیکاپ‌های سنگین برای آفرود چیزی بیش از برچسب‌های گرافیکی بدنه و یک صفحه محافظ پایین سپر نبودند اما وقتی که این پیکاپ‌های بزرگ بجای ابزار کار به وسیله‌ای برای تفریح تبدیل شدند، خودروسازان ساخت نسخه‌های آفرودی را جدی‌تر گرفتند و حالا برای اولین بار، تمام پیکاپ‌های سنگین دیترویتی با پکیج آفرود به بازار عرضه می‌شوند. برای اینکه ببینیم از بین این خودروها کدام‌یک بهترین است، سه پیکاپ فورد F250 سوپر دیوتی ترمور، رم ۲۵۰۰HD ربل و شورلت سیلورادو ۲۵۰۰HD ZR2 را با پیشرانه‌های دیزلی گرد هم جمع کرده و آزمایش جامعی شامل رانندگی در بزرگراه، یدک کشی، جابجایی بار و آفرود را انجام داده‌ایم.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

معرفی خودروها

هرچند رم پاور واگن که استاندارد طلایی پیکاپ‌های آفرود سنگین محسوب می‌شود از سال ۲۰۰۵ در بازار حضور داشته است اما ادغام واقعی قابلیت‌های کاری با توانایی‌های آفرود در پیکاپ‌های سنگین زمانی آغاز شد که فورد پکیج ترمور را در سال ۲۰۱۹ برای سوپر دیوتی ارائه کرد. نسخهٔ ۲۰۲۳ این پکیج شامل کمک‌فنرهای توئین تیوب ترمور، فنرهای عقب سفت‌تر، لاستیک‌های گودیر رانگلر ۳۵ اینچی روی رینگ‌های آلومینیومی ویژهٔ ۱۸ اینچی، پله رکاب‌های جانبی برگرفته از رپتور، صفحات محافظ، دیفرانسیل جلوی لغزش محدود و قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی می‌شود. حالت‌های رانندگی مخصوص آفرود هم این پکیج را تکمیل می‌کنند.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

رم پس از چندین دهه بی‌توجهی به درخواست ارائهٔ پاور واگن با پیشرانهٔ دیزلی، سرانجام ربل HD را برای مدل ۲۰۲۳ معرفی کرد. این رم بزرگ همان خلق‌وخوی ربل کوچک‌تر ۱۵۰۰ را دارد که در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد و به کمک‌فنرهای بلیشتین، سیستم تعلیق پنج اتصالی عقب، تعلیق بادی قابل تنظیم سفارشی، قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب، لاستیک‌های گودیر ۳۳ اینچی و صفحات محافظ گیربکس کمکی و باک سوخت مجهز است و در ظاهر با جلوپنجرهٔ خاص ربل از دیگر نسخه‌ها متمایز می‌شود.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

شورلت پکیج ZR2 که قبلاً برای سیلورادو ۱۵۰۰ و کلرادو ارائه کرده بود را برای نسخهٔ جدید سیلورادو HD هم ارائه کرده است. این نسخه مثل برادران کوچک‌تر خود به کمک‌فنرهای مالتی‌متیک DSSV مجهز است که ۳۸ میلی‌متر ارتفاع بیشتر از زمین، لاستیک‌های گودیر رانگلر ۳۵ اینچی، قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب، حالت‌های رانندگی ویژهٔ آفرود و صفحات محافظ زیرین هم آن را همراهی می‌کنند.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

آفرود

در آفرود رم به دلیل استفاده از کوچک‌ترین لاستیک‌های گروه، ضعف دارد اما به لطف فاصلهٔ ۳۳۳ میلی‌متری از زمین و فاصلهٔ محوری کوتاه‌تر، بهترین زاویهٔ شکست را در بین سه خودرو دارد (۲۳.۹ درجه). سیلورادو با ۳۲.۵ درجه، بهترین زاویهٔ حمله را دارد و فورد با کمترین فاصله از زمین (تنها ۲۶۷ میلی‌متر) کمترین زاویهٔ خروج را ارائه می‌کند (۲۲.۲ درجه). هیچ‌کدام از این پیکاپ‌ها هنگام بالا رفتن از تپه‌ها یا عبور از روی صخره‌ها با سختی مواجه نمی‌شوند اما برخی این کار را آسان‌تر انجام می‌دهند. هرچند هر سه پیکاپ به قفل دیفرانسیل عقب مجهز هستند اما رم صرفاً در حالت ضریب سنگین اجازهٔ استفاده از آن را می‌دهد درحالی‌که فورد تنها پیکاپ گروه با دیفرانسیل لغزش محدود جلو است.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

یکی از تفاوت‌های مهم بین این پیکاپ‌ها اما عملکرد کمک‌فنرها است. کمک‌فنرهای جلوی فورد با افزایش سرعت رفتار خشنی از خود نشان می‌دهند و اکسل عقب هم در جاده‌های ناهموار و مسیرهای نرم، بشدت بالا و پایین می‌پرد. هرچه سرعت پایین‌تر باشد سوپر دیوتی رفتار بهتری دارد. رم به لطف کمک‌فنرهای مونوتیوب بلیشتین و تعلیق پنج اتصالی عقب، در جاده‌های ناهموار عملکرد بهتری دارد اما به خاطر پیشرانهٔ کامینز در جلو لطمه می‌بینید زیرا وزن ۵۰۰ کیلوگرمی این موتور خطی روی اکسل جلو قرار دارد. سیلورادو اما با تعلیق جلوی مستقل و کمک‌فنرهای مالتی‌متیک، بهترین سواری را روی مسیرهای ناهموار دارد. در این پیکاپ دست‌اندازهای متوسط به‌راحتی جذب می‌شوند و ZR2 به ندرت با تکان‌های بزرگ مواجه خواهد شد.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

پیشرانه و شتاب

از این پیکاپ‌ها با وجود وزنی نزدیک به چهار تن کسی انتظار سرعت فوق‌العاده‌ای را ندارد اما با وجود قدرت و گشتاوری در حد خودروهای اسپرت، وقت آن رسیده که در این دیدگاه تجدیدنظر کنیم. رم ضعیف‌ترین پیشرانهٔ این جمع را دارد. موتور ۶.۷ لیتری شش سیلندر خطی کامینز این پیکاپ ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۸.۱ ثانیه را فراهم می‌کند. البته نسخهٔ قوی‌تر همین موتور هم با ۴۲۰ اسب بخار وجود دارد اما متاسفانه فقط در سری ۳۵۰۰ ارائه می‌شود که نسخهٔ ربل ندارد.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

سیلورادو با پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 دیزلی دورامکس که ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، ۱.۵ ثانیه از م سریع‌تر بوده و ظرف ۶.۶ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این در حالی است که ZR2 با وزن ۳۷۵۰ کیلوگرم، سنگین‌ترین عضو گروه محسوب می‌شود. عجیب نیست که F250 سوپر دیوتی با پیشرانهٔ جدید ۶.۷ لیتری دیزلی با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۲۷ نیوتن متر گشتاور، سریع‌ترین عضو گروه است. این پیکاپ ظرف تنها ۶.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۸ ثانیه طی می‌کند.

یدک کشی

کسانی که به دنبال ترکیب مناسبی از توانایی‌های آفرود و توانایی‌های حمل بار هستند خوشحال خواهند شد که بدانند سه پیکاپ ما خیلی خوب این کار را انجام می‌دهند. رم ربل ظرفیت یدک کشی ۶۷۷۰ کیلوگرم و ظرفیت بار ۷۰۰ کیلوگرمی دارد. این اعداد برای سیلورادو به ترتیب ۸۳۹۰ کیلوگرم و ۱۴۰۰ کیلوگرم هستند و فورد با ظرفیت یدک کشی ۹۹۸۰ کیلوگرم و ظرفیت بار ۱۴۱۰ کیلوگرم در صدر قرار می‌گیرد. با توجه به این اعداد، تعجبی ندارد که هیچ‌کدام از این پیکاپ‌ها هنگام اتصال تریلری ۳.۸ تنی مشکلی ندارند.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

هنگام شتاب گیری در سربالایی، فورد سوپر دیوتی به لطف پیشرانهٔ قوی‌تر عملکرد بهتری نسبت به دو رقیب دیگر دارد اما همه چیز شتاب نیست و سیلورادو به لطف تعلیق مستقل جلو، هنگام یدک کشیدن تریلر از لحاظ راحتی سواری بهترین است. رم ربل با تعلیق پنج اتصال عقب در جایگاه دوم قرار می‌گیرد اما تعلیق فورد مشکلات جاده را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و باعث می‌شود یدک کشی روی آسفالت خراب غیرقابل تحمل باشد. با این حال، پکیج یدک کشی فورد که شامل سیستم پایش نقاط کور تریلر، دستیار اتصال تریلر و سیستم کمکی دنده‌عقب تریلر می‌شود بهترین است.

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور
نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

نتیجه

درحالی‌که هر سه پیکاپ در نوع خود توانمند هستند، این سیلورادو ZR2 است که در اینجا پیروز می‌شود. این پیکاپ ساکت و راحت است و در عین حال توانایی‌های فوق‌العاده‌ای روی جاده و در آفرود دارد. پیشرانهٔ دورامکس قدرتمند است و ظرفیت یدک کشی بسیار خوبی را فراهم می‌کند درحالی‌که به لطف کمک‌فنرهای مالتی‌متیک، بهترین کیفیت سواری را دارد.

مقام سوم: رم ۲۵۰۰HD ربل

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

نقاط مثبت: ترکیب خوبی از ۱۵۰۰ ربل و ۲۵۰۰ پاور واگن، ظاهر منحصربه‌فرد، تعلیق پنج اتصالی عقب

نقاط منفی: لاستیک‌های کوچک، ظرفیت یدک کشی نسخهٔ دیزلی کمتر از بنزینی، عدم ارائهٔ وینچ در نسخهٔ دیزلی

چکیده: رم ۲۵۰۰ نیاز به به‌روزرسانی دارد زیرا آخرین نسخهٔ آن در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و مدل ربل هم از همین سن بالا رنج می‌برد.

مقام دوم: فورد F250 سوپر دیوتی ترمور

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

نقاط مثبت: ۱۶۳۰ نیوتن متر گشتاور، تکنولوژی یدک کشی بی‌نظیر، دیفرانسیل لغزش محدود جلو

نقاط منفی: سواری خشن، قیمت گران، ظاهر قدیمی

چکیده: هرچند فورد F250 ترمور از تمام الزامات چنین پیکاپی برخوردار است اما سواری خشن هنگام آفرود و یدک کشی و ظاهر قدیمی مانع پیروزی آن می‌شود.

مقام اول: شورلت سیلورادو ۲۵۰۰HD ZR2

نبرد پیکاپ‌های سنگین آفرود، رم ربل، سیلورادو ZR2، فورد F250 ترمور

نقاط مثبت: کمک‌فنرهای مالتی‌متیک فوق‌العاده، بهبود طراحی بیرونی، شتاب سریع

نقاط منفی: تکنولوژی‌های یدک کشی ضعیف، سنگین‌ترین وزن، احساس اسفنجی پدال ترمز

چکیده: سواری نرم، ظرفیت یدک کشی بالا، شتاب چشمگیر و کابین آرام و راحت این پیکاپ را به خودرویی همه‌کاره تبدیل کرده است.

مقایسه مشخصات فنی

شورلت سیلورادو ZR2 فورد F250 ترمور رم ۲۵۰۰HD ربل
پیشرانه ۶.۶ لیتری V8 توربودیزل ۶.۷ لیتری V8 توربودیزل ۶.۷ لیتری I6 توربودیزل
قدرت (اسب بخار) ۴۷۰ ۵۰۰ ۳۷۰
گشتاور (نیوتن متر) ۱۳۲۰ ۱۶۳۰ ۱۱۵۰
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۴,۰۴۱ ۴,۰۵۶ ۳,۸۷۴
طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر) ۶,۳۵۰/۲,۰۸۰/۲,۰۹۸ ۶,۳۵۰/۲,۰۳۲/۲,۰۹۸ ۶,۰۶۵/۲,۱۲۱/۲,۰۳۷
فاصله از زمین (میلی‌متر) ۲۹۴ ۲۶۷ ۳۳۳
زاویه حمله / فرار (درجه) ۳۲.۵ / ۲۵.۷ ۲۹.۳ / ۲۲.۲ ۲۲.۹ / ۲۵.۸
وزن خالص (کیلوگرم) ۳۷۵۰ ۳۶۲۸ ۳۶۹۲
ظرفیت بار (کیلوگرم) ۱۴۰۰ ۱۴۱۰ ۷۰۰
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۸۳۹۰ ۹۹۸۰ ۶۷۷۰
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۶.۶ ۶.۳ ۸.۱
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) ۱۵.۱ ۱۴.۸ ۱۶.۲
توقف از ۹۶ (متر) ۴۲.۳ ۴۶.۹ ۴۲.۷
قیمت پایه (دلار) ۷۲,۵۹۵ ۷۷,۹۷۰ ۷۱,۴۶۵
قیمت تست‌شده (دلار) ۸۷,۴۱۰ ۹۹,۰۵۵ ۹۶,۱۳۵
منبع
MotorTrend

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی