اولیانوف: اگر آمریکا و اروپا مانع احیای برجام نمی‌شدند، غنی‌سازی ایران 3.67 درصدی بود


اولیانوف: اگر آمریکا و اروپا مانع احیای برجام نمی‌شدند، غنی‌سازی ایران 3.67 درصدی بود

نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، از مانع‌تراشی آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای برای احیای آن از طریق مذاکرات وین انتقاد کرد.

نماینده روسیه در نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، از مانع‌تراشی آمریکا و شرکای اروپایی توافق هسته‌ای برای احیای آن از طریق مذاکرات وین انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد بیانیه‌ای درباره خلاصه این گزارش محرمانه را رویت کرده، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طبق گزارش آژانس، ایران کاهش سرعت چند ماهه در غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را متوقف کرده و به حالت قبل بازگردانده است.»

اولیانوف با اشاره به وقفه در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای که اجرای همه‌جانبه و کامل آن در پی خروج آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ مختل شد، ادامه داد: «اگر آمریکا و تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) مانع احیای برجام در سال گذشته نشده بودند، سطح غنی‌سازی در ایران، در حال حاضر، از ۳.۶۷ درصد فراتر نبود.» اشاره اولیانوف به حدود غنی‌سازی اورانیوم در توافق هسته‌ای ایران است.

خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد بیانیه‌ای درباره خلاصه گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود را رویت کرده که درآن آمده است ایران کاهش سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده خود تا خلوص ۶۰ درصد در چند ماه گذشته را پایان داده و به حالت قبلی بازگردانده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به این بیانیه همچنین گزارش داد که ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالای خود را افزایش داده و رویه پیشین کاهش تولیدات خود از اواسط ۲۰۲۳ را به پایان رسانده است.»در این بیانیه همچنین آمده است که از زمان کاهش این تولیدات، تاسیسات نطنز و فردو اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ کیلوگرم در ماه تولید می‌کردند.

طبق توضیحات آژانس، ایران تا کنون، مقادیر کافی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد برای تولید سه بمب هسته‌ای و مقادیر بیشتری اورانیوم با غنای پایین در اختیار دارد.ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز و فردو است.

دراین بیانیه همچنین آمده است: «آژانس تایید می‌کند که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، سرعتی که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را انجام می‌داد، در این دو تاسیسات تا حدود ۹ کیلوگرم در هر ماه افزایش یافته است.»

طبق توضیح آژانس، حدود ۴۲ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد توسط ایران، مقداری است که نمی‌توان ساختن یک بمب هسته‌ای را با آن نادیده گرفت.رویترز در ادامه نوشت: «بازرسان آژانس د رابتدا، تغییراتی را در ۲۵ نوامبر در تولیدات فردو مشاهده کردند که پس از اعلام این تغییر از سوی ایران در ۲۲ نوامبر بود و سرعت تولید در آن محل‌ها نیز در حال بازگشت به سطح قبل از کاهش دادن آن بود.»

این بیانیه می‌افزاید «بازرسان همچنین افزایش سرعت تولید در نطنز در ۲۷ نوامبر را نیز گزارش کردند. آژانس سپس مقدار تولیدات در نطنز را در ۱۹ دسامبر و در فردو را در ۲۴ دسامبر راستی‌آزمایی کرد. آژانس به طور رسمی به اعضای خود درباره کاهش سرعت تولید تا سه‌شنبه گزارشی نداده بود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان