نقشه راه امیرعبداللهیان برای ارمنستان


نقشه راه امیرعبداللهیان برای ارمنستان

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه گفت: آخرین وضعیت حل‌ و فصل اختلافات در چارچوب سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ مورد مشورت قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در حالی که اخبار منتشر شده از پیشرفت در روند صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تحولات جدید در قفقاز جنوبی حکایت دارد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان امروز (چهارشنبه) ششم دی ماه در سفر به ایروان و پس از رایزنی‌هایی که با مقامات ارشد این کشور داشت، گفت که «صلح، ثبات، آرامش و توسعه در قفقاز از مسیر مشارکت کشورهای بومی و همسایگان این منطقه میسر خواهد بود.»

آخرین تحولات قفقاز جنوبی و راه‌های دستیابی به صلح پایدار در منطقه از جمله مباحثی بود که امیرعبداللهیان در این سفر و در دیدار با نخست‌وزیر «نیکول پاشینیان»، وزیر خارجه «آرارات میرزویان» و مشاور امنیت ملی ارمنستان «آرمن گریگوریان» درباره آن به گفت‌وگو پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته (سه‌شنبه) پنجم دی ماه در تماس تلفنی با همتای آذربایجانی «جیحون بایراموف» با استقبال از پیشرفت در مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان، گفته بود که قرار است به ایروان سفر کند، دیشب با وزیر خارجه فدراسیون روسیه «سرگئی لاوروف» هم درباره تحولات اخیر در قفقاز جنوبی تلفنی رایزنی کرد.

امیرعبداللهیان در همین خصوص عنوان کرد که در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته با لاوروف و بایراموف آخرین وضعیت حل‌ و فصل اختلافات در چارچوب سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ مورد مشورت قرار گرفته است.

این گفت‌وگوهای تلفنی در حالی انجام شد که سخنگوی کرملین «دیمیتری پسکوف» سه‌شنبه شب اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان آماده نهایی کردن پیمان صلح هستند و امیرعبداللهیان نیز امروز در نشست خبری با همتای ارمنستانی گفت که رسیدن به صلح پایدار بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماه‌های آغازین سال جدید میلادی دست یافتنی است.

امیرعبداللهیان که در این سفر و یک روز بعد از امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درباره مناسبات دوجانبه با مقامات ارمنستانی به گفت‌وگو پرداخت، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که گسترش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، افق‌های روشنی از توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان را رقم خواهد زد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!