جولان آنفلوانزا و کرونا در زاهدان / افزایش بستری کودکان


جولان آنفلوانزا و کرونا در زاهدان / افزایش بستری کودکان

فرا رسیدن فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی که سردسته این بیماری‌ها آنفلوانزا و کروناست تعداد مراجعان به اورژانس در بیمارستان‌های زاهدان را افزایش داده است.

جولان آنفلوانزا و کرونا در زاهدان / افزایش بستری کودکان

به گزارش راهبرد معاصر؛ با شروع زمستان موج جدید سرما خوردگی شیوع پیدا می‌کند که معمولا کودکان زیر پنج سال، به علت سیستم ایمنی ضعیف‌تر بیشتر از دیگران در معرض سرما خوردگی هستند، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های فصلی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از جمله فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.
مشاهدات میدانی از اورژانس و بخش اطفال بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان در ساعات مختلف شبانه‌روز آمار افزایش مراجعان را نشان می‌دهد.
در روز‌های اخیر بیشتر کودکان مراجعه کننده و بستری شده در بخش اطفال با علائم شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزا به پزشک مراجعه کرده اند. این امر نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به آنفلوآنزا و سرماخوردگی در زاهدان رو به افزایش است.
حوالی نیمه شب است، اما اورژانس بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان رفت و آمد معمول روزانه را دارد، مادران و پدران فرزند خردسال یا نوزاد خود را با حالی نذار در آغوش گرفته و به دلیل سرفه، تب یا بیقراری‌های نامشخص راهی بیمارستان شده‌اند.

سرفه‌های بی امان کودکان
یکی از مادران زاهدانی اظهار کرد: نیمه‌های شب بود که صدای سرفه‌های بی امان فرزندم سکوت اتاق را در هم شکست وقتی او را در آغوش گرفتم متوجه شدم فرزندم تب شدیدی دارد و بدنش کاملا داغ است.
حمیده شاهی ادامه داد: من و پدرش ابتدا دخترم را پاشویه کردیم، اما بی فایده بود، از قبل شربت تب بر در خانه داشتم طبق دستور به او دارو دادیم، اما با گذشت یک ساعت تبش کنترل نشد، تنها کاری که به ذهنمان رسید مراجعه به بیمارستان بود.
کودکی دیگری در آغوش مادر به همراه پدرش وارد بخش اورژانس شدند، کودک ناله می‌کرد و گاهی هم سرفه‌هایی نسبتا شدید، مادرش به پرستاری که علت مراجعه اش را پرسید گفت: فرزندم ۲ روز است تب شدید وسرفه پی در پی دارد.
به سمتش رفتم و از او پرسیدم چرا بعد از ۲ روز تب تازه بچه را به بیمارستان آورده‌اید؟ این مادر در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تصور می‌کردم یک سرماخوردگی ساده است و اگر همین دارو‌های تب بر معمولی را به او بدهم درمان خواهد شد.
سمیه سرگزی ادامه داد: تقریبا از ۲ روز پیش متوجه علائم سرما خوردگی فرزندم شدم، اما تصور می‌کردم اگر خود درمانی انجام دهم درمان خواهد شد، پسرم فقط آبریزش بینی وتب خفیف داشت، به همین دلیل به او شربت سرماخوردگی می‌دادم.
وی خاطرنشان کرد: از سر شب علائمش بیشتر شده بود، سرفه‌های شدید و کم کم تبش بالا رفت احساس کردم شرایطش طبیعی نیست و بهتر است به جای درمان‌های خانگی او را نزد پزشک بیاورم.
پرستاران و پزشکان با تمام وجود و دلسوزی فراوان کمک حال مادران در این بخش هستند و هر زمانی که مادران به کمک شان نیاز دارند، بی درنگ در کنارشان حضور می‌یابند، تا با وجود سرشار از مهرشان دلگرمشان کنند، شاید در همین یک ساعتی که در این بخش بودم، بار‌ها حضور دلسوزانه شان را با صبوری تمام حس کردم.

افزایش بستری کودکان با علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا در زاهدان
رئیس بیمارستان علی بن ابیطالب زاهدان اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و شیوع بیماری تنفسی که سردسته این بیماری‌ها آنفلوانزا و کروناست تعداد مراجعان بویژه اطفال به اورژانس این بیمارستان افزایش داشته است.
کاوه یزدانی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد مراجعان روند ویزیت و بستری طولانی شده که این امر نگرانی برخی از شهروندان را به دنبال داشته است.
وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل یک سری تمهیدات از جمله افزایش تعداد کارکنان شامل پزشکان و پرستاران و افزایش تعداد تخت‌های بستری در دستور کار قرار گرفته شده است.
رئیس بیمارستان علی بن ابیطالب زاهدان عنوان کرد: با این وجود همشهریان در صورتی که از این روند احساس نارضایتی کنند می‌توانند در هر زمان به دفتر سرپرستاری که به صورت ۲۴ ساعت در خدمت مراجعان است مراجعه و در جهت رفع مشکل برآیند.
به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه کودکان نمی‌توانند از خود مراقبت کنند توصیه می‌شود بزرگسالان در زمان برخورد با خردسالان برخی موارد مانند بهداشت فردی از جمله شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت آداب تنفسی در زمان عطسه و سرفه کردن، رعایت فاصله حداقل یک متر از کودکان در زمان صحبت کردن، استفاده از ماسک را رعایت، و از دست دادن و روبوسی با آن‌ها پرهیز کنند. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوست داری ببینی کاراکترهای باب اسفنجی 50 سال دیگه چه شکلی میشن ؟