ثروتمندان جهان در سال 2023 ثروتمندتر شدند


ثروتمندان جهان در سال 2023 ثروتمندتر شدند

ایتنا - در حالی‌ که بحران هزینه‌های زندگی باعث شد بسیاری نتوانند شام مناسبی برای کریسمس تدارک ببینند، میلیاردرهای فناوری در ایالات متحده آمریکا و الیگارش‌های روس جشن‌های مفصلی به این مناسبت برگزار کردند.


نشریه گاردین گزارش می‌دهد که از افرادی نظیر ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در راس هرم ثروتمندترین افراد دنیا گرفته تا جیمز دایسون، مخترع و کارآفرین بریتانیایی، جیم رتکلیف، جدیدترین سهامدار منچستر یونایتد، و حتی گروهی از الیگارش‌های روس، ثروتمندانی بودند که در سال ۲۰۲۳ بر ثروتشان افزوده شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، بر اساس داده‌های روزانه ردیاب ثروت ۵۰۰ میلیاردر برتر جهان که بلومبرگ تهیه کرده است، ایلان ماسک با دارایی خالص ۲۳۵ میلیارد دلار در صدر جدول ثروتمندان جهان قرار دارد.

با وجود گزارش‌هایی در مورد اینکه ارزش سهام او در اکس، توییتر سابق، پس از پرداخت ۴۴ میلیارد دلار برای آن در سال ۲۰۲۲، از نصف هم کمتر شد، بازار خوب تسلا در آفریقای جنوبی به کمکش آمد.

ارزش سهام این شرکت خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شد و به ماسک، بزرگ‌ترین سهامدار تسلا، کمک کرد مجموع ثروتش را نزدیک به ۹۸ میلیارد دلار افزایش دهد که این مقدار بیش از تولید ناخالص داخلی سالانه آنگولا است.

یکی از مهم‌ترین رقبای ماسک، مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک است که با ۱۷۲ برابر شدن ارزش شرکت مادر این شبکه اجتماعی، ثروتش از ۴۵ میلیارد دلار به ۱۲۸ میلیارد دلار رسید.

صاحب شرکت اندونزیایی پراجوگو پانگستو (Prajogo Pangestu) هم با سرمایه‌گذاری روی انرژی زمین‌گرمایی، ثروتش را تقریبا هفت برابر کرد و با ۳۱.۵ میلیارد دلار به جمع ۵۰ میلیاردر برتر جهان پیوست.

این ۱۰ ثروتمند برتر جهان اغلب آمریکایی‌اند و برنارد آرنو فرانسوی تنها نماینده سایر کشورهای جهان در میان آن‌ها است. ثروت این کارآفرین و مدیرعامل گروه تجاری ال.وی.ام.اچ (LVMH) که بیش از ۷۰ نشان تجاری لوکس جهان از جمله لویی ویتون را در خود جای داده است، ۱۷.۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

ثروت فرانسواز بتانکور ما‌یر، تاجر و وارث لورآل (L’Oréal)، شرکت بزرگ محصولات آرایشی و زیبایی، نیز با افزایش ۳۱۶ میلیون دلاری به ۹۹.۱ میلیارد دلار رسید و او را در جایگاه نوزدهم این فهرست نشاند.

بسیاری از روس‌هایی که در پی حمله روسیه به اوکراین تحریم شده بودند، نیز ثروتمندتر شده‌اند؛ رویدادی که تاثیر اقدام‌های موردنظر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا را برای محدود کردن آزادی مالی آن‌ها زیر سوال برده است.

از جمله این افراد تحریم‌شده‌ که دارایی‌ آنان افزایش یافته، ولادیمیر پوتانین، تاجر نیکل، است که ثروتش با افزایشی نزدیک به دو میلیارد دلار، به ۳۰.۶ میلیارد دلار رسیده است. ثروت آلیشر عثمانوف، تاجر بزرگ فلزات مخابراتی، هم به ۲۰.۳ میلیارد دلار و دارایی الکسی مورداشوف، کارآفرین، به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

از بین ۵۰۰ میلیاردر برتر جهان، ۱۷ نفر بریتانیایی، ۱۸۹ نفر آمریکایی و ۵۲ نفر چینی‌اند. دایسون با ۱۹.۹ میلیارد دلار دارایی ثروتمندترین بریتانیایی بود که در رده نودوپنجم جهان قرار گرفت.

ارزش دارایی‌های رتکلیف، سرمایه‌دار حوزه پتروشیمی مستقر در موناکو، نیز با افزایشی ۸.۵۵ میلیارد دلاری به ۱۹.۴ میلیارد دلار رسید و او را در رتبه نودوهفتم این فهرست نشاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غوغای عشق