ارائه طرحی جدید برای آتش‌بس چند هفته‌ای در غزه


ارائه طرحی جدید برای آتش‌بس چند هفته‌ای در غزه

یک پایگاه آمریکایی از طرحی جدید برای برقراری آتش‌بس چند هفته‌ای در غزه در ازای آزادی 36 اسیر خبر داده است.

ارائه طرحی جدید برای آتش‌بس چند هفته‌ای در غزه

به گزارش راهبرد معاصر، پایگاه آکسیوس، نزدیک به منابع آمریکایی و اسرائیلی به نقل از منابع آگاه مدعی شده میانجی‌های قطری به اسرائیل گفته‌اند که حماس با «اصل از سرگیری مذاکرات» بر سر توافقی جدید جهت آزادسازی حدود 36 اسیر از غزه در ازای چندین هفته آتش‌بس موافقت کرده‌ است.

در توافق آتش‌بس قبلی، رژیم اسرائیل به ازای آزادی هر 10 اسیر اسرائیلی یک روز آتش‌بس را تمدید می‌کرد. در صورت صحت خبر آکسیوس، موافقت اسرائیل با آزادی 36 اسیر در ازای آتش‌بس چند هفته‌ای از میزان فشارها بر تل‌آویو در مسئله این اسرا حکایت دارد.

آکسیوس با گزارش این خبر به نقل از سه مقام اسرائیلی نوشت مقام‌ها در تل‌آویو پیام قطر را با نهایت احتیاط بررسی می‌کنند و گفته‌اند که مایلند در روزهای آینده اطلاعات بیشتری دریافت کنند تا بدانند که آیا حماس جدی است یا خیر.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روزهای گذشته بارها تأکید کرده است که از سرگیری هر گونه مذاکره منوط به توقف جنگ و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه است.

یک مقام اسرائیلی گفت که پیام قطر هنوز در مرحله بسیار مقدماتی است. او با وجود این گفت که این پیام «بسیار مثبت است، چون بعد از اتمام توافق قبلی این نخستین بار است که حماس برای بازگشت به میز مذاکرات ابراز تمایل کرده است. ما در حال حرکت از مرحله فریز کامل مذاکرات به مرحله‌ سرما هستیم.»

یک مقام دیگر اسرائیلی گفت که تل‌آویو هنوز طرح مفصلی دریافت نکرده و هنوز منتظر شنیدن جزئیات‌های بیشتر است. او گفت: «اما در هر صورت اختلاف‌ها هنوز بسیار زیاد هستند.»

یک نماینده قطری و یک مقام در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به درخواست آکسیوس برای مصاحبه پاسخ نداده‌اند. پیش از این خبرگزاری فرانسه مدعی شده بود هیأتی از حماس قرار است روز جمعه برای گفت‌وگو درباره مذاکرات آتش‌بس روانه مصر شوند.

آکسیوس چند روز پیش از این گزارش داده بود اسرائیلی طرحی ارائه داده که طبق آن اسرائیل با وقفه در جنگ غزه برای یک هفته در ازای آزادی بیش از 36 اسیر موافقت خواهد کرد. اسرائیل علاوه بر این موافقت کرده بود تعداد بیشتری از زندانی‌های فلسطینی را نسبت به توافق اول آزاد کند.

روسای سازمان سیا و موساد و همچنین نخست‌وزیر قطر اواسط ماه دسامبر برای گفت‌وگو درباره این پیشنهاد در ورشو دیدار کردند.

مصر هفته گذشته پیشنهاد توافقی سه مرحله‌ای را مطرح کرد که در نهایت به آزادسازی تمامی اسرای هر دو طرف منجر می‌شد. ذیل طرح مصر، سومین مرحله توافق پایان جنگ، خروج اسرائیل از غزه و تشکیل یک دولت تکنوکرات در غزه را شامل می‌شد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

به عنوان مثال «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی چند روز پیش در یک یادداشت در روزنامه هاآرتص نوشته بود که نتانیاهو خودش هم می‌داند که قادر به حذف حماس نیست./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!