آخرین دستاورد پزوهشگران و مهندسان ایرانی در حوزه نوروساینس


آخرین دستاورد پزوهشگران و مهندسان ایرانی در حوزه نوروساینس

همزمان با دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، از یک تکنولوژی بسیار پیشرفته در شیوه تحریک مغناطیسی مغز که برای نخستین بار به جهان نوروساینس معرفی می شود رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دستگاه Segal Step nTMS (Navigation Transcranial Magnetic Stimulation) در واقع یک بازوی رباتیک هوشمند است که کویل دستگاه تحریک کننده اعصاب به آن متصل می شود، سپس با دقت بسیار بالا به نقاطی از مغز که از قبل در نقشه برداری های صورت گرفته تشخیص داده شده است کویل را نزدیک و امواج را متمرکز می کند.

بیشتر بخوانید:

از نظر بدعت گذاری این دستگاه تفاوت های بسیار زیادی با یک کویل هولدر (نگهدارنده کویل) یا نمونه های دیگر دارد. چرا که امکان کنترل با دقت بسیار بالا توسط نرم افزار طراحی شده را به متخصص می دهد در حالی که در شیوه های قبلی، پزشک با بهره بری از مطالعات صورت گرفته روی سایر نمونه ها فقط ناحیه مد نظر را پیش بینی می کرد و کویل را به صورت دستی بالای آن قرار می داد که این مساله تاثیر بسیار زیادی در درست انجام شدن تحریک مغناطیسی مغز دارد.

آخرین دستاورد پزوهشگران و مهندسان ایرانی در حوزه نوروساینس

TMS چیست؟

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) نوعی تحریک غیرتهاجمی مغز است که بیش از ۳۵ سال پیش در دانشگاه شفلید انگلستان توسط محققان کمپانی مگستیم (Magstim ) تولید شد و تا امروز در تحقیقات علوم اعصاب و بالینی در سراسر جهان بکار گرفته شده است. در درمان TMS از پالس های کوتاه انرژی مغناطیسی برای تحریک سلول های عصبی در مغز استفاده می شود. این پالس‌های مغناطیسی به ناحیه‌ای در مغز ارسال می‌شوند که محققان معتقدند مسئول قضاوت عاطفی و تنظیم خلق و خو است. پالس‌های مغناطیسی سریع ایجاد شده توسط سیستم TMS، از جمجمه عبور می‌کنند و سیم پیچ (Coil) جریان الکتریکی را در مستقیما در مغز مراجع ایجاد می‌کنند. این جریان های الکتریکی باعث شلیک نورون ها و تحریک سلول های مغزی اطراف می شوند.

ایرانی ها، پیشتاز در حوزه علوم اعصاب

مجید معماریان، مدیر بخش تحقیق و توسعه کمپانی مگستیم در دوازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ضمن بازدید از دستاوردهای داخلی در حوزه نوروساینس، دستگاه Segal Step nTMS را بدعتی نوین در عرصه نوروساینس دانست و با مروری بر تاریخچه علوم اعصاب، از تاثیرات و محققان ایرانی بر این حوزه گفت و تلاش های استعدادهای جوان ایرانی را تحسین برانگیز دانست.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1854574

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج