همکاری وزیر صمت و اتاق اصناف ایران در تقویت تشکل‌های صنفی


همکاری وزیر صمت و اتاق اصناف ایران در تقویت تشکل‌های صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: برخی از قوانین که به تازگی اجرایی شده است، (مانند صدور سامانه محور پروانه‌های کسب و اجرای تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی) موجب شده که نقش اتحادیه‌های صنفی در مدیریت بازار کمرنگ شود اما اتاق اصناف ایران و وزارت صمت طی دو ماه گذشته توانسته‌اند با اجرای برخی از اقدامات، به تقویت تشکل‌های صنفی کمک کنند.

به گزارش رکنا، مجتبی صفایی در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، درباره اقدامات عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تقویت تشکل‌های صنفی بیان کرد: نخستین و مهمترین اقدام وزیر صمت برگزاری هیات عالی نظارت بود که به درخواست اتاق اصناف ایران برگزار شد.

وی افزود: برگزاری این نشست از آن جهت اهمیت داشت که عمده تصمیمات مهم صنفی در این هیات اتخاذ می‌شود و چندین سال بود که ما منتظر برگزاری چنین نشستی بودیم. حضور شخص وزیر در این نشست موجب شد تا بدون فوت وقت، تصمیم‌گیری‌های مثبتی برای تقویت تشکل‌های صنفی شده و طی زمان محدودی بخش مهمی از این تصمیمات اجرایی شود.

صفایی گفت: تقویت زیرساخت‌های لجستیک بازرسان اتاق‌های اصناف به موجب تسهیل در انجام ماموریت و سرکشی به واحدهای صنفی از جمله این اقدامات بوده است. هرچند هنوز برخی از اتاق‌های اصناف با مشکلات مالی برای تامین خودروی بازرسی مواجه هستند اما با حمایت‌های مقام عالی وزرات صمت، راهکارهایی برای بهبود وضعیت مالی اتاق‌های اصناف و افزایش خدمات بانکی به اصناف اندیشیده شده است و امیدواریم به زودی به ثمر بنشیدند.

رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: همچنین ایجاد سامانه نظارت مردمی موجبات نظارت بیش از پیش مردم از طریق اپلیکیشن ها را فراهم کرده است لذا، از این پس تنها ابزار تنبیهی واحدهای صنفی، جریمه محور نخواهد بود. به این نحو که چنانچه واحد صنفی نتواند رضایت مردم را جلب کند در نظر سنجی‌های مردمی رتبه پایینی به دست آورده و نمی تواند نشان «کاسب برتر» را کسب کند.

صفایی افزود: اولویت اصلاح قانون نظام صنفی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در این باره وزیر صمت تلاش‌های ارزنده‌ای داشته‌اند تا اصلاح این قانون به طریقی که مد نظر کارشناسان صنفی است، انجام شود.

رئیس اتاق اصناف ایران از دیدگاه هم سوی عباس علی آبادی با کارشناسان زبده بازار مبنی بر آسیب‌پذیری بازار از قیمت‌گذاری دستوری خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت تمرکز کمتری بر قیمت‌گذاری دستوری دارد و در مدیریت بازار نظرات تشکل‌های بخش خصوصی به ویژه اصناف را می‌شنوند. وی گفت: اصلاح مشکلات نرم‌افزاری سامانه نوین اصناف با همکاری وزیر صمت سرعت گرفته است و مشکلات باقی مانده نیز، در دست بررسی با وزارت صمت است و امیدواریم به زودی نگرانی‌های اتحادیه‌های صنفی رفع شود.

صفایی در خصوص تقویت اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف سراسر کشور تصریح کرد: مجموعه اقدامات فوق‌الذکر به تقویت تشکل‌های صنفی و مدیریت بهینه بازار منجر خواهد شد؛ البته به همین مقدار بسنده نخواهد شد و با همکاری وزارت صمت به دنبال تقویت تشکل‌های صنفی و بهبود خدمت‌رسانی به بازار و اصناف هستیم.


همکاری وزیر صمت و اتاق اصناف ایران در تقویت تشکل‌های صنفی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر: جشنواره کوچ عشایر مغان