هزینه معتادان متجاهر برای شهر چقدر است؟


هزینه معتادان متجاهر برای شهر چقدر است؟

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهر تهران در خصوص ساماندهی کودکان کار، معتادین متجاهر، قرارگاه اجتماعی ، کاسبان آسیب و .... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، رفع آسیب های اجتماعی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در این باره قرارگاه اجتماعی در تهران تشکیل شد تا سازمان ها و نهادهای مختلف پای کار آمده تا بتوانند این آسیب دیرینه پایتخت را برطرف کنند.

برنامه های برای جمع آوری معتادین متجاهر در تهران اجرا شد و ظرفیت های در یاورشهرها ایجاد شد تا بتوانند ساماندهی در این زمینه انجام دهند. خبر رسید که برنامه های جدیدی در خصوص جمع اوری کودکان کار قرار است اجرا شود.

در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در قرارگاه اجتماعی، کودکان کار، معتادین متجاهر و .... با احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

حساسیت مسائل اجتماعی بالاست/شهردار تهران نماینده ویژه رئیس جمهور در آسیب های اجتماعی

قرارگاه اجتماعی در شهرداری تهران ایجاد شد، بفرمایید تاکنون خروجی این قرارگاه برای رفع آسیب‌های اجتماعی چه بوده است؟

قرارگاه اجتماعی تشکیل و تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و کار ادامه دارد. تمامی سازمان‌ها و نهادها در کنار هم هستند، اما باید این نکته را عرض کنم که حساسیت مسائل اجتماعی در تهران به قدری بالاست که ما طی جلسات متعددی که در هیأت دولت، ریاست جمهوری و ... برگزار شد و در نهایت به دلیل اهمیت بالای موضوع، شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در آسیب‌های اجتماعی انتخاب شدند.

رفع مشکلات آسیب های اجتماعی با هم افزایی دستگاه ها/باید تمام سازمان ها و نهادهای ذی ربط تکالیف خود را انجام دهند

تأکید می‌کنم حساسیت آسیب‌های اجتماعی بالاست و شخص ریاست جمهوری در این زمینه ورود کرده است به همین دلیل انجام تکالیف نهادها و سازمان‌ها که در امر اسیب های اجتماعی موظف هستند اقداماتی انجام دهند با هم‌افزایی بیشتری رخ می دهد. شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور هستند و در قرارگاه اجتماعی هم با این عنوان حضور دارند.

باید خلاء‌های موجود در رفع آسیب‌های اجتماعی با هم‌افزایی دستگاه‌ها برطرف شود. ما از دستگاه‌ها خواهش می‌کنیم که اقداماتی را که در زمینه بهبود آسیب‌های اجتماعی است انجام دهند و برای هماهنگی بیشتر قرارگاه ایجاد شد. همه دستگاه‌ها موظف به اجرای وظایف هستند و در این قرارگاه در کنار هم هستند.

قبلا کارها کند پیش می رفت و مجبور به چندین بار مکاتبه بودیم

خروجی قرارگاه اجتماعی چه بوده است؟

در گذشته شهرداری شاید مجبور بود برای یک کار چندین بار مکاتبه انجام دهد از آنجایی که سلسله مراتب هم اجازه برخی کارها را نمی‌داد کارها با کندی پیش می رفت. حال با حکم رئیس‌جمهور به شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه ، بسیاری از مشکلات برطرف شده است.

۵ هزار تخت برای معتادین متجاهر در کمتر از ۸ ماه ایجاد کردیم/راه اندازی یاور شهرها/جمع آوری معتادین متجاهر از سطح شهر

در حال حاضر به میدان آمده‌ایم تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم. ۹ هزار ظرفیت تخت برای معتادین متجاهر کم داشتیم و بخش عمده‌ای از این تخت‌ها ایجاد شد. ۵ هزار تخت ظرف کمتر از ۸ ماه در قالب ۹ یاورشهر ساخته و تقدیم مردم تهران کردیم. ما به میدان آمده و کمک‌رسانی می‌کنیم تا معتادین متجاهر را از سطح شهر جمع کنیم.

معتادین با زخم باز، افراد بالای ۶۵ و زیر ۱۸ را پذیرش نمی کردند/ برخی از معتادین زخم‌هایشان به قدری عفونت کرده بود که کرم گذاشته بودند

برای معتادین متجاهر با زخم باز چه اقداماتی صورت گرفت؟

کارهای روی زمین مانده زیاد بود، معتادین با زخم‌های باز را پذیرش نمی‌کردند یا معتادینی که مشکل اعصاب روان داشته و یا افرادی که بالای ۶۵ و یا زیر ۱۸ سال بودند را پذیرش نمی‌کردند؛ عدم پذیرش هم این بود که تلفات زیادی این افراد داشتند.برخی از آنها زخم‌هایشان به قدری عفونت کرده بود که کرم گذاشته بودند، برخی هم ناراحتی قلبی و اعصاب و روان داشتند؛ با وجود اینکه برخی از سازمان‌ها در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده بودند ما پای کار آمده و تعدادی یاور شهر در زمینه ایجاد کردیم.

منع پذیرشی ها را پذیرش می کنیم/ انتقال معتادین کف خیابانی به یاور شهر

هزینه نگهداری این افراد چقدر است؟

هزینه نگهداری این افراد بالاست و برخی از دستگاه‌ها این هزینه را نمی‌پرداختند. شهرداری به میدان آمد و نقش کمک‌رسان دارشت. در حال حاضر در یاورشهرها منع پذیرشی‌ها را هم پذیرش می‌کنیم. برای بیماران با زخم باز هم مرکز ویژه ای با ظرفیت حدود ۲۰۰ تخت ایجاد کرده ایم و افراد دارای زخم باز که عفونی هستند و یا جراحت‌های شدیدی دارند و در کف شهر رها بودند را از سطح شهر جمع آوری و به این مکان‌ها منتقل کرده‌ایم.

ماهانه یک متعاد متجاهر دارای زخم باز حدود۱۰ میلیون هزینه دارد/ برخی از سازمان ها هزینه را نمی دهند

خدماتی که به این افراد می دهیم گران است این بیماران ماهانه میلیون ها تومان هزینه دارند. برخی از آنها باید در آی‌.سی. یو بستری شوند و سازمان‌های مربوطه هزینه‌ها را تقبل نکردند اما ما پذیرفتیم و هزینه‌ها را دادیم. متوسط یک معتاد متجاهر دارای زخم باز ماهی بالای ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. برخی از این‌ها یک و نیم ماه در بیمارستان بستری هستند و هزینه آی‌سیو و سی‌سی‌یو آنها بالا می‌رود و باید هزینه بیمارستان آنها را پرداخت کنیم.

مرکز ویژه برای بانوان معتاد در شهر/ نگاه ما ایجاد هم‌افزایی داخل میدان است/برخورد با مواد فروشان و کاسبان آسیب در شهر

چه برنامه‌ای برای بانوان معتاد متجاهر دارید؟ تعداد آنها چقدر است؟

مرکز ویژه‌ای برای این بانوان در نظر گرفته‌ایم. البته بیمار اعصاب و روان را هم به آنجا می‌بریم. ما افرادی را که منع پذیرشی هستند را پذیرش می‌کنیم این در حالی است که اصلا این کار وظیفه شهرداری نبوده اما نگاه ما ایجاد هم‌افزایی داخل میدان است و بار بزرگ و نشدنی را از روی زمین برداشتیم البته باید دستگاه‌ها هم در این زمینه ورود کنند. اگر از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری نشود، پیگیری‌های متمرکز صورت نگیرد، با توزیع‌کنندگان موادمخدر برخورد نشود، دست سودجویان و خرده فروشان کوتاه نشود و مقابله با کاسبان آسیب در کلانشهر تهران رخ ندهد با توجه به ایجاد قرارگاه و اهتمام شهرداری باز هم شاهد افزایش آسیب‌ها خواهیم بود.

برای رفع آسیب های اجتماعی باید کارها به صورت پیوسته و سیستمی پیش برود

لذا باید دستگاه‌ها در امر فرهنگ‌سازی‌، آگاه‌سازی، اشتغال، برخورد با فروشندگان موادمخدر و ... ورود کنند و اگر این امر رخ ندهد نمی‌توانیم معضل آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم این مجموعه باید به صورت پیوسته و سیستمی عمل کند تا دیگر آسیب تکرار نشود.

درآمدهای میلیونی کاسبان تحریم در تهران/برخی از وجود معتاد متجاهر در کف شهر و برخی فروشندگان موادمخدر نفع می‌برند /برخی سلبریتی ها فریاد می زنند چرا این افراد را از سطح شهر جمع می کنید

کاسبان آسیب چه کسانی هستند؟

متأسفانه جماعتی داریم به نام «کاسبان آسیب»؛ فرصت هایی در شهر هست که برای سودجویان مناسب است؛ درآمد های میلیونی از کودکان خیابانی و معتادین و .... در ماه به جیب سودجویان(کاسبان آسیب) می رود و باید جلوی این امر گرفته شود.

در پشت پرده این آسیب‌ها برخی افراد هستند که منفعت شخصی می‌برند و از وجود معتاد متجاهر در کف شهر و برخی فروشندگان موادمخدر نفع می‌برند باید با این افراد برخورد شود وقتی نهادهای مربوطه در شوش و هرندی معتادین متجاهر را جمع می‌کند، نباید عده‌ای بیایند و در فضای مجازی بر علیه این موضوع صحبت کنند. مردم از حضور معتاد متجاهر عاصی هستند؛ برخی از این معتادین می‌روند و گوشواره و فرش خانه‌شان را می‌فروشند تا مواد تهیه کنند و شب و صبح در هرندی و شوش هستند. وقتی نهادهای مربوط برخورد می‌کند یک سلبریتی فریاد می‌زند این طرح‌ها تکراری را انجام ندهید بگذارید زندگی‌شان بچرخد.

درآمدهای نجومی کاسبان تحریم/طرح جمع آوری معتادین متجاهر ادامه دارد

طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر ادامه دارد و پشت پرده افرادی که با این طرح‌ها مقابله می‌کنند کسب درآمدهای نجومی است. برخی به اسم مجموعه خیریه کارهایی می‌کنند تا پول سرریز شود وقتی دیگر معتاد متجاهری نباشد آنها هم نمی‌توانند به نام معتاد متجاهر پول دریافت کنند؛ ما برای جمع‌آوری کودکان کار هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم وقتی معتاد متجاهری در کف خیابان است باید جمع‌آوری شود؛ ولی وقتی ما شروع به جمع‌آوری می‌کنیم عده‌ای شروع به فریاد زدن می‌کنند و باید دید که این افرادی که فریاد می‌زنند چه ضرری از طرح ساماندهی به آنها وارد می‌شود. این‌ها دلسوز معتاد متجاهر نیستند آنها دلسوز منافع مالی هستند این هم جزئی از پروسه جمع‌آوری است که باید برایش فکری کنیم.

برای رفع آسیب های اجتماعی باید پیوست فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی داشته باشیم

آیا سازمان‌های دیگر پای کار آمده‌اند؟

باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند تا بتوانیم این معضل را برطرف کنیم و برای کارها هم باید پیوست فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کارآفرینی داشته باشیم تأکید می‌کنم برخورد با موادفروشان و کاسبان آسیب برخورد شود.

فعالیت مددسرهای سیار در روزهای سرد سال

هر ساله اتوبوس‌هایی برای اینکه کارتن خواب‌ها شب را در آنجا سر کنند در برخی نقاط شهر مستقر می کردید بفرمایید آیا امسال هم این گشت‌های فوریتی در تهران ایجاد می‌شوند؟

بله، ناوگان داریم و باید بگویم که ناوگان گشت فوریت‌های اجتماعی نوسازی شده است و خودروهایی در این زمینه داریم. البته در سال۱۴۰۱، ۱۵ خودروی جدید اضافه شد و امسال هم تعدادی خودرو در پاییز اضافه کردیم شیفت‌ها به صورت شبانه‌روزی است و به خصوص در روزهای حساس و پرمخاطره حتما این مددسراهای سیار در تهران فعال خواهند بود.

برخی از معتادین از رفتن به گرمخانه ممانعت می کنند/هر چقدر نیاز باشد اتوبوس سیار می گذاریم

در کدام نقاط شهر این مددسراهای سیار ایجاد می‌شود؟

در نقاط پرمخاطره و جاهایی که بی‌خانمان‌ها و معتادین متجاهر پاتوق می‌کنند این مددسراها مستقر می‌شوند. به هر دلیل ما معتادینی داریم که از رفتن به گرمخانه ممانعت می‌کنند برای اینکه در شب‌های سرد زمستان برای آنها اتفاقی رخ ندهد ما اتوبوس‌هایی که از گردانه خارج می‌شوند را در برخی نقاط مستقر می‌کنیم، بخاری‌ها را روشن و یک پذیرایی ساده هم از آنها داریم و نمی‌گذاریم این افراد شب را در سرما بگذرانند.هر چقدر نیاز به این اتوبوس‌ها باشد در تهران تزریق می‌کنیم. ظرفیت گرمخانه‌ها افزایش یافته و مشکلی نداریم. در طرح انتقال معتادین متجاهر هیچ مشکلی وجود ندارد.

هر چقدر معتادین را جمع کنیم وقتی موادفروشان دوباره به کار خود ادامه دهند این فرد دوباره به چرخه آسیب برمی‌گردند

در دو سال گذشته کارهای زیادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام شده است، ظرفیت پذیرش معتادان را بالا برده‌ایم و با پای کار آمدن دولت قطعا اتفاقات بهتری می‌افتد. برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی باید دستگاه‌ها در کنار هم باشند. اگر خرده‌فروشان موادمخدر جمع‌اوری نشود ما هر چقدر معتادین را جمع کنیم وقتی موادفروشان دوباره به کار خود ادامه دهند این فرد دوباره به چرخه آسیب برمی‌گردند، برای اولین بار در بحث آسیب‌های اجتماعی به موضوع خانواده هم توجه کرده‌ایم. باتوجه به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی مهم است یکبار این موضوع در سطح کلان مطرح و رئیس‌جمهور با اتکا به اصل ۱۲۷ اختیارات خود را در این بخش به شهرداری تهران واگذار کرد.

حدود ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابانی اتباع هستند/ از شهرها و کشورهای همسایه کودکان کار به تهران می‌آیند/نیازمند مدیریت یکپارچه هستیم

در بحث کودکان کار چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته است. بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار است اقداماتی در این زمینه انجام دهیم. در موضوع ساماندهی کودکان کار در چند سطح برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که امیدواریم بتوانیم انجام دهیم. حدود ۸۰ درصد از کودکان کار و خیابانی اتباع هستند در تهران وضعیت بگونه‌ای است که از شهرها و کشورهای همسایه کودکان کار به تهران می‌آیند ما به دنبال حل چالش کودکان کار هستیم و با یک مدیریت یکپارچه می‌توانیم این کار را به سرانجام برسانیم.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم