فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران


فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

بعد از بسته شدن واردات در سال ۲۰۱۶، بازار خودروی کشور با شُک شدیدی مواجه شد که منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شد. این تصمیم نیز، مانند دیگر تصمیمات تنها به ضرر مردم و مصرف‌کننده بود. بازار خودروی ایران از ورود برندهای مطرح اروپایی، ژاپنی و...

بعد از بسته شدن واردات در سال ۲۰۱۶، بازار خودروی کشور با شُک شدیدی مواجه شد که منجر به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو شد. این تصمیم نیز، مانند دیگر تصمیمات تنها به ضرر مردم و مصرف‌کننده بود. بازار خودروی ایران از ورود برندهای مطرح اروپایی، ژاپنی و کره‌ای محروم و تنها به محل جولان خودروهای چینی، مطرح و غیرمطرح تبدیل شد. پس از سال‌ها ممنوعیت بی‌دلیل، سرانجام پس از منتشر شدن خبرهای ضدونقیض و کش‌وقوس‌های فراوان امسال قانون واردات دوباره به تصویب رسید و شاهد ورود چند برند معتبر از جمله فیات که توسط پارسیان موتور نماینده رسمی این برند ایتالیایی به کشور بودیم. در ادامه به بررسی فیات ۵۰۰، این خودرو محبوب ایتالیایی می‌پردازیم.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

تاریخچه

در اوایل قرن ۲۱ فیات تصمیم به ساخت یک خودرو در سگمنت A برای جایگزینی مدل Cinquecento گرفت. همچنین موفقیت و محبوبیت اسمارت فورتو به ویژه در ایتالیا، باعث شد تا فیات به فکر ساخت رقیبی شایسته و پس گرفتن سهم خود از بازار پر سود هاچبک های کوچک شهری بیفتد. سرانجام در هفتاد دو چهارمین دوره نمایشگاه ژنو فیات از کانسپت تحسین برانگیز “Trepiùno” رونمایی کرد. فیات بسیار هوشمندانه عمل کرده بود، زیرا تصمیم به زنده کردن یکی از محبوب‌ترین هاچبک های شهری تاریخ یعنی مدل ۵۰۰ گرفته بود. نسل اول فیات ۵۰۰ بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد و با فروش بیش از چهار میلیون دستگاه یکی از موفق‌ترین خودرو های تاریخ به شمار می‌رود. فیات قصد داشت تا این موفقیت را تکرار کند. این خودرو توسط “Roberto Giolito” طراحی شده بود و طراحی آن کاملاً مشابه نمونهٔ کلاسیک بود. استقبال از این کانسپت خبر از تصمیم درست فیات برای زنده کردن مدل ۵۰۰ می‌داد. نسخه کانسپت تحت مدیریت “Frank Stephenson” مورد بازنگری‌هایی از جمله اصلاح آیرودینامیک قرار گرفت. در نهایت نسخه تولیدی با کمترین تغییرات ظاهری نسبت به نسخه کانسپت رسماً در ۴ ژوئیه ۲۰۰۷ رونمایی شد. فیات ۵۰۰ در دو مدل هاچ بک و هاچ بک کابریولت عرضه شد، و یکسال بعد نسخه عملکردی Abarth نیز به لیست انتخاب‌ها اضافه شد. فیات ۵۰۰ در سال ۲۰۱۶ با یک فیس لیفت همراه بود که با تغییرات ظاهری نظیر جلوپنجره و چراغ‌های جلوی باز طراحی شده، رینگ‌های آلیاژی ۱۵ و ۱۶ اینچی جدید، طیف رنگی بیشتر برای بدنه، نوار کرومی سپر عقب، باز طراحی چراغ‌های عقب، داخل کابین نیز کلیدهای کنترل و فرمان بازطراحی شده، می‌شد. نسل جدید فیات ۵۰۰ موفق به کسب ۴۰ جایزه معتبر از جمله خودرو سال ۲۰۰۷ به انتخاب مجله معتبر Car و “زیباترین خودروی سال” را از آن خود کرده است، و به بیش از ۱۰۰ کشور، از جمله آمریکای شمالی صادر می‌شود. نسخهٔ بنزینی فیات ۵۰۰ در پایان سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج می‌شود و از سال ۲۰۲۴ تنها نسخه‌های الکتریکی با نام ۵۰۰e به بازار عرضه می‌شود.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

بررسی نمای بیرونی و کابین خودرو

فیات ۵۰۰ علیرغم ابعاد کوچک، اما دارای ظاهری گیرا است و این نشان از طراحی چشم نواز و بی نقص خودرو دارد. در نمای جلو چراغ‌های گرد دوتایی در کنار جلو پنجره باریک که با نوار کرومی تزیین شده به چشم می‌خورد، همچنین در پایین‌ترین بخش چراغ‌های مه شکن با یک نوار زیبای کرومی به همراه ورودی هوا نسبتاً بزرگ (با توجه به ابعاد خودرو) قرار دارد. یک برجستگی کوچک در مرکز کاپوت خودرو، این بخش را از سادگی بیش از حد خارج کرده است. بخش جذاب فیات ۵۰۰ فرم سقف خودرو است که دارای ظرافت و زیبایی چشم نوازی است. بخش عقب خودرو نیز با چراغ‌های LED و نوارهای کرومی تکمیل می‌شود. در کل طراحی فیات ۵۰۰ زیبا، چشم نواز، با اصالت و بدور از هر گونه پیچیدگی خاصی است، و می‌توان گفت زیبایی بیرونی یکی از دلایل مهم موفقیت این خودرو است.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

کابین خودرو نیز همچون نمای بیرونی از مدل‌های کلاسیک الهام گرفته شده و دارای طراحی زیبا و مینیمالی است. نکته جالب در مورد کابین، طراحی گرد اکثر کلیدها و اجزای کابین است که با طراحی نمای بیرونی و فرم بدنه کاملاً همخوانی دارد، و موجب زیبایی هر چه بیشتر کابین شده است. یک نکته جالب درون کابین پنلی است که در سرتاسر داشبورد قرار گرفته، و رنگ آن کاملاً مشابه رنگ بدنه است. فضای سرنشینان در بخش جلو کاملاً مناسب است، اما افراد با قد بلندتر از ۱۸۵ سانتیمتر با فضای محدود سر مواجه هستند که کمی آزار دهنده است. اما صندلی‌های عقب تنها برای قرار دادن وسایل و یا نشستن کودکان خردسال مناسب هستند. نکته مهم در مورد کابین کیفیت داشبورد است که از پلاستیک فشرده اما با کیفیت بالا ساخته شده است. فرمان خودرو نیز فرم خوب و خوش دستی دارد، و راننده نیز تسلط خوبی بر روی فرمان دارد، اما فرمان نیز از جنسی مشابه داشبورد البته کمی نرم‌تر ساخته شده است. صندلی‌ها جلو نیز کاملاً راحت بوده و فرم خوبی دارند و در ساخت آن از ترکیب پارچه و چرم استفاده شده، اما تنظیمات آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

فیات ۵۰۰ های وارداتی دارای امکاناتی ایمنی و رفاهی شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایربگ جانبی، ایربگ‌های پرده ای، و ایربگ زانو برای راننده، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، مه شکن عقب، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور نور چراغ‌های جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، پورت USB، سقف پانورامیک، Daylight با قابلیت تنظیم از طریق صفحه نمایش مرکزی، ABS، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی تقویت نیروی ترمز BAS، کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ترمزهای جلو دیسکی می‌باشند. در کل فضای کابین زیبا، و دوست داشتنی است و حسی کاملاً متفاوت نسبت به هر خودرویی را ارائه می‌دهد.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

مشخصات فنی فیات ۵۰۰ وارداتی

فیات ۵۰۰ های وارد شده به کشور همگی از یک پیشرانه ۱.۲ لیتر چهار سیلندر خطی به قدرت ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتن بر متر سود می‌برد. سقف سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن چیزی حدود ۱۳ ثانیه است. البته نباید از این خودروانتظار عملکرد بالا داشته باشید، زیرا این خودرو یک هاچبک در سگمنت A است که برای استفاده روزانه و رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مثل تهران ساخته شده، اما عملکرد قوای محرکه خودرو نسبتاً شما را راضی می‌کند.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

گیربکس خودرو نیز شامل یک نمونه پنج‌سرعته اتوماتیک AMT / تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی است. باک خودرو ۳۵ لیتر بوده و مصرف سوخت خودرو به طور میانگین ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

جمع‌بندی

فیات ۵۰۰ با دارا بودن ابعادی شامل طول ۳۵۷۱ میلیمتری، عرض ۱۶۲۷ میلیمتری، ارتفاع ۱۴۸۸ میلیمتری و فاصله محوری ۲۳۰۰ میلیمتری یک خودرو مناسب برای استفاده روزانه و شهری است، که با وجود موتور کوچک اما کاملاً سریع و چابک عمل می‌کند. فضای کابین دارای حس و حال منحصر به فرد است، اما نباید از آن انتظار کیفیت بالا داشته باشید، هر چند اگر به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی نگاه کنید کیفیت آن کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

این خودرو در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل قیمت پایین، امکانات خوب، و مصرف سوخت پایین از فروش خوبی برخوردار است، اما…

در ماجراهای مربوط به بازار خودروی کشور همیشه باید یک جا برای “اما” بگذارید. فیات ۵۰۰ که یکی از در دسترس‌ترین خودروهای جهان برای جوانان و خودرویی ارزان و مناسب به عنوان خودروی دوم به شمار می‌رود، در بازار ایران به دلایل مختلف مانند قیمت ارز، تعرفه‌های چندین درصدی، هزینه‌های سرسام‌آور گمرک، به یک خودروی لوکس، گران و دور از دسترس تبدیل شده است.

البته به این دلایل عرضه قطره چکانی به بازار تشنه کشور را نیز اضافه کنید. تمام این دلایل باعث شد تا پیش‌بینی‌ها در مورد واردات خودرو درست از آب در بیاید و عملاً تغییری در بازار و کاهش قیمت خودرو اتفاق نیفتد. به نظر می‌رسد تا زمانی که تصمیمات و رویکرد نادرست و قوانین من‌درآوردی و نصفه‌نیمه بر بازار خودروی کشور حاکم است، نباید امید به درست شدن این وضع آشفته داشته باشیم.

فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران
فیات 500 وارداتی، کوچک، جذاب و گران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زایمانی که بین 4.5 میلیون وضع حمل یک بار اتفاق می افتد !