یکی از قوانین کلیدی اصلاحات قضایی در اسرائیل لغو شد


یکی از قوانین کلیدی اصلاحات قضایی در اسرائیل لغو شد

دیوان عالی اسرائیل روز دوشنبه یکی از قوانین کلیدی اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو را باطل کرد و برای اولین بار در تاریخ این کشور اصلاحیه قانون اساسی را لغو کرد که می توانست اصل معقول بودن را لغو کرده و توانایی دیوان عالی را برای کنترل تصمیمات اجرایی محدود کند.

به گزارش اسپوتنیک، این خبر را رادیو "کان" اسرائیل منتشر کرده است.
طبق خبر منتشره، 8 قاضی از 15 قاضی هیأت دیوان عالی کشور به لغو این اصلاحیه به عنوان بخشی از اصلاحات بحث برانگیز قضایی رأی دادند.
خاطرنشان می شود که 12 قاضی از 15 قاضی نیز مداخله دیوان عالی کشور را در موارد استثنایی در روند بررسی قوانین اساسی که اساس قانون اساسی آینده اسرائیل را تشکیل دهد، تایید کردند.
در ماه سپتامبر، دیوان عالی اسرائیل جلسات متعددی را درباره قوانین اخیرا تصویب شده به عنوان بخشی از اصلاحات قضایی بحث برانگیز دولت برگزار کرد که از ابتدای سال با اعتراضات گسترده در سراسر کشور همراه بود. دولت اسرائیل استدلال می کند که اصلاحات قضایی با هدف دستیابی به تعادل بین سه قوه دولت انجام می شود، زیرا دیوان عالی این کشور در برخی شرایط، قدرت لغو قوانین و تصمیمات قوه مجریه و مقننه را دارد. حامیان اصلاحات می گویند که این امر ضروری است تا یک دولت منتخب دموکراتیک بتواند سیاست هایی را اجرا کند که به نفع اکثریت شهروندان باشد.
مخالفان این اصلاحات آن را تلاشی از سوی دولت نتانیاهو برای تضعیف نظم دموکراتیک کشور و سلب توانایی کنترل دولت و قوه مقننه در مورد تصمیمات خودسرانه، رادیکال یا فاسد از دیوان عالی اسرائیل می دانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اسرائیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول