نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد


نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

نسل اول گلف که جایگزین بیتل شد، موفق‌ترین مدل تاریخ فولکس‌واگن را شکل داد. گلف در سال ۱۹۷۴ معرفی شد و حالا پنجاه‌ساله شده است. آنچه در این مطلب می‌خوانید: چرا گلف را دوست داریم؟گلف چه زمانی به بازار آمد؟پیشرانه‌های گلففروش گلف چطور بود؟ تفاوت...

نسل اول گلف که جایگزین بیتل شد، موفق‌ترین مدل تاریخ فولکس‌واگن را شکل داد. گلف در سال ۱۹۷۴ معرفی شد و حالا پنجاه‌ساله شده است.

تفاوت بین یک محصول مهم برای یک خودروساز با خودرویی که آیندهٔ شرکت را از نو تعریف می‌کند چیست؟ پاسخ این سؤال ساده است. پاسات یکی از مهم‌ترین محصولات فولکس‌واگن محسوب می‌شود اما این گلف نمادین است که جایگاه خاصی در کل تاریخ صنعت خودرو دارد. این یک تغییر انقلابی برای فولکس‌واگن بود که جایگزین بیتل افسانه‌ای شد و زمینه را برای عصر جدید خودروهای کامپکت فراهم کرد. امسال گلف پنجاه‌ساله می‌شود و فولکس‌واگن مدل‌های خاص و تاریخی مختلفی از این ماشین را از کلکسیون خود به نمایش خواهد گذاشت اما پیش از ورود به جشن سالگرد پنجاه‌سالگی گلف، بیایید ببینیم چرا این هاچ‌بک آلمانی این‌قدر خاص و نمادین است.

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

چرا گلف را دوست داریم؟

بدون شک، گلف به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ نه‌فقط برای فولکس‌واگن بلکه برای کل صنعت خودرو در یادها می‌ماند. این ماشین به‌عنوان جانشین بیتل، کاملاً به سنت‌های فولکس‌واگن پشت کرد و حرکت این شرکت از پیشرانه‌های هوا خنک در عقب به موتورهای آب خنک در جلو را نشان داد. این تغییری اساسی بود که دورهٔ جدیدی را برای فولکس‌واگن تعریف کرد. علاوه بر این، گلف به خودروی فوق‌العاده محبوبی تبدیل شد. برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، این اولین خودروی صفرکیلومتری بود که می‌خریدند. گلف ماشین بسیار قابل‌اعتمادی بود که به‌راحتی می‌توانست برای ترددهای روزانه مورداستفاده قرار گیرد و نگهداری از آن بسیار آسان بود. علاوه بر این، گلف با قیمت مناسب، به انتخابی عالی برای خانواده‌های جوان تبدیل شد.

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

از گلف GTI هم نباید غافل شویم. این ماشین به‌عنوان یکی از پیشگامان هاچ‌بک‌های داغ، در سال ۱۹۷۶ به بازار آمد و با پیشرانهٔ قوی‌تر، لاستیک‌های پهن‌تر و تغییرات اسپرت بیرونی، به‌سرعت محبوب شد. مجموع تولید نسخهٔ GTI بسیار فراتر از انتظارات فولکس‌واگن بود و در طول نسل اول به بیش از ۴۶۲ هزار دستگاه رسید. گلف GTI به‌عنوان پدر تمام هاچ‌بک‌های داغ مدرن شناخته می‌شود اما این موضوع قابل‌بحث است زیرا مدل‌هایی مثل سیمکا ۱۱۰۰ Ti سال ۱۹۶۷ و اتوبیانچی A112 آبارث سال ۱۹۷۱ زودتر از گلف به بازار آمدند.

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

گلف چه زمانی به بازار آمد؟

گلف در ماه می سال ۱۹۷۴ وارد بازار اروپا شد اما بیش از دو دهه طول کشیده بود تا فولکس‌واگن طراح نهایی جانشین بیتل را تکمیل کند. این فرایند شامل ساخت ده‌ها پروتوتایپ مختلف با ترکیب پیشرانه، طراحی کلی و محور محرک متفاوت می‌شد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به EA235، EA266 و EA276 اشاره کرد. طرح نهایی گلف اما با نام تایپ ۱۷ شناخته می‌شد. نسل اول گلف در مارس ۱۹۷۴ روی خط تولید رفت و حدود یک سال بعد با نام ربیت راهی بازار ایالات‌متحده شد. اولین نمونه‌های ربیت در آلمان تولید و به آمریکای شمالی صادر می‌شد اما در سال ۱۹۷۸ فولکس‌واگن تولید آن را در کارخانه‌ای در آمریکا آغاز کرد.

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شدنسل اول گلف در کنار پروتوتابپ‌های EA266 و EA276

پیشرانه‌های گلف

نسل اول گلف بسته به بازار، با پیشرانه‌های چهار سیلندر مختلفی با حجیمی بین ۱۰۹۳ سی‌سی تا ۱۷۸۱ سی‌سی عرضه می‌شد. نسخهٔ GTI هم بسته به سال تولید، از پیشرانه‌های ۱.۶ و ۱.۸ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. دو سال پس از آغاز عرضه، فولکس‌واگن یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری دیزلی را هم برای گلف ارائه کرد که بعداً با یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ جایگزین شد. طراحی این ماشین هم با همکاری جوجارو صورت گرفت. بدین منظور، وی در ژانویهٔ ۱۹۷۰ به ولفسبورگ دعوت شد. هرچند جوجارو نقش مختصری در طراح گلف داشت اما وی سبک طراحی منحصربه‌فرد خود که با عنوان اوریگامی و خطوط شارپ و گوشه‌های تیز شناخته می‌شود را در گلف آمیخت. جوجارو بعداً نسل اول گلف را نقطهٔ اوج طراحی حرفه‌ای خود دانست.

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد
نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شد

فروش گلف چطور بود؟

موفقیت نسل اول گلف واقعاً چشمگیر بود. این خودرو در بازار به‌سرعت محبوب شد و در سال ۱۹۷۶ فولکس‌واگن یک میلیونمین نمونهٔ آن را تولید کرد. تا زمان خاتمهٔ تولید این نسل در سال ۱۹۸۳ نیز بیش از شش میلیون دستگاه از آن ساخته شد. البته نسل اول گلف در برخی بازارها آن‌قدر محبوب بود که فولکس‌واگن همچنان به تولید آن ادامه داد و تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی با به‌روزرسانی‌های جزئی ساخته شد. مجموع فروش گلف تا به امروز در تمام نسل‌ها نیز به بیش از ۳۷ میلیون دستگاه رسیده و این ماشین را به پرفروش‌ترین فولکس‌واگن تاریخ و موفق‌ترین خودروی اروپایی تبدیل کرده است. فصل بعدی این میراث به‌زودی در ژانویهٔ امسال با رونمایی از فیس‌لیفت نسل هشتم رقم خواهد شد.

نسل اول فولکس‌واگن گلف، هاچبک افسانه‌ای که پنجاه‌ساله شدنسخۀ بروز شدۀ نسل اول گلف که تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی تولید می‌شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تنها 20 حکم قانون هوای پاک اجرا شده است