ترکیه اجازه ورود کشتی‌های مین‌روب انگلیسی به دریای سیاه را نمی‌دهد


ترکیه اجازه ورود کشتی‌های مین‌روب انگلیسی به دریای سیاه را نمی‌دهد

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنکارا اجازه ورود کشتی‌های مین‌روب انگلیسی که لندن متعهد به اهدای آن‌ها به اوکراین شده است را به دریای سیاه نخواهد داد.

ترکیه اجازه ورود کشتی‌های مین‌روب انگلیسی به دریای سیاه را نمی‌دهد

به گزارش راهبرد معاصر؛ راشا تودی گزارش داد: در این بیانیه آمده است: ترکیه از سال ۱۹۳۶ کنوانسیون مونترو را بی‌طرفانه و با دقت اجرا کرده است و عزم تزلزل‌ناپذیر و نگرش اصولی خود را برای تداوم اجرای این کنوانسیون در طول جنگ میان روسیه و اوکراین نیز همچنان حفظ خواهد کرد.

بیانیه اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه می‌افزاید: به متحدان مربوطه ما اطلاع داده شده است که کشتی‌های مین‌روب اهدایی انگلیس به کی‌یف تا زمانی که جنگ (میان روسیه و اوکراین) ادامه دارد، اجازه عبور از تنگه‌های دریایی تحت کنترل ترکیه و ورود به دریای سیاه را نخواهند داشت.

به نوشته راشا تودی، آنکارا که کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل را که دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند در اختیار دارد، اعلام کرد که با استناد به قوانین بین‌المللی مانع از ورود کشتی‌های مین‌روب انگلیسی به دریای سیاه خواهد شد.

بر اساس کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو، آنکارا موظف است در زمان صلح به کشتی‌های غیرنظامی اجازه عبور آزاد و به کشتی‌های نظامی اجازه عبور محدود از طریق تنگه‌هایی که دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند بدهد، اما در زمان جنگ می‌تواند از عبور کشتی‌های نظامی طرف‌های درگیر از این تنگه‌ها جلوگیری کند.

چند روز پس از ورود نیرو‌های روسی به اوکراین، آنکارا عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور را به عنوان یک «جنگ» تعریف کرد و طبق ماده ۱۹ کنوانسیون تنگه مونترو، تنگه‌هایی که دریای سیاه را به دریای مدیترانه متصل می‌کند را بر روی کشتی‌های جنگی طرف‌های متخاصم (روسیه و اوکراین) بست.

این در حالی است که گرانت شاپس وزیر دفاع انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که لندن دو کشتی مین‌روب نیروی دریایی سلطنتی انگلیس را به اوکراین تحویل خواهد داد.

شاپس ادعا کرد که این دو مین‌روب انگلیسی با پاکسازی مین‌های ضد کشتی روسیه در دریای سیاه، راه را برای انجام عملیات دریایی از سوی کی‌یف بر علیه ناوگان دریای سیاه مسکو هموارتر کرده و در عین حال مسیر‌های صادراتی را برای تقویت اقتصاد آسیب‌دیده اوکراین نیز پاکسازی خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید