مرد معرفت و اخلاص


مرد معرفت و اخلاص

دنیای اقتصاد : مراسم نکوداشت نیم قرن خدمات فرهنگی جلال رفیع، روزنامه‌نگار و ادیب، دیروز در موسسه اطلاعات برگزار شد. در این مراسم سید‌عباس صالحی، مدیر‌مسوول روزنامه اطلاعات، با اشاره به دلایل برگزاری این مراسم گفت آقا جلال لوگو و شناسنامه موسسه اطلاعات بعد از انقلاب است. او نقطه اتکایی برای همه افراد چه نسل قبل و چه نسل بعد است. وقتی که او نبود آقای دعایی به دنبال آقا جلال می‌گشت. او همچنین حلقه وصل نیروهای قبل و بعد از انقلاب بود.

مرد معرفت و اخلاص

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: اگر او نبود گل‌آقا راه نمی‌افتاد. پشت صحنه خیلی از اتفاقات در موسسه اطلاعات آقا جلال بود. وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود جلال رفیع را نابغه فرهنگی دانست و عنوان کرد: او شخصی شورمند، آگاهی‌بخش و آرمان‌خواه است و از ابتدای نوجوانی و دهه ۵۰ این تصویر را همه از او سراغ دارند. در کنار پر‌شوری و آرمان‌خواهی او شخصیتی متین، آرام و آرمش‌بخش دارد. ابوالقاسم قاسم‌زاده، نویسنده و تحلیلگر سیاسی روزنامه اطلاعات، دیگر سخنران این مراسم بود. او درباره جلال رفیع گفت: در سیر تاریخی مطبوعات شخصیت‌هایی را می‌بینیم که در تاریخ نام نیک را به میراث نبردند. این روزنامه‌نگار افزود: همه با نام علامه دهخدا آشنا هستید. او روزنامه‌نگار و قهرمان قلم است. دهخدا قهرمان اندیشه و قلم بود و در تاریخ مطبوعات ایران شناخته‌شده و جاودانه است. شاگرد برجسته او علامه معین بود.

او گفت: بیش از ۳۰ سال است که با جلال رفیع دوست هستم. او و دوستانش در روزنامه اطلاعات با مدیریت روانشاد مرحوم دعایی عزیز همواره بر اصل تعریف معرفت و اخلاص برای آگاهی خوانندگان روزنامه قلم زده‌اند. جلال رفیع قلم را به نان نفروخت و از حریت و قداست قلم که سوگند الهی است، حراست کرد. جلال رفیع و دوست همراه او زنده‌یاد کیومرث صابری که به گل‌آقای ما معروف شده است در روزنامه اطلاعات در دوران قبل گاه کام خوانندگان را با قلم تلخ، شیرین می‌کرد. جلال در باورم مصداق معرفت و اخلاص است. رویا صدر، روزنامه‌نگار و طنزپرداز، نیز در این مراسم گفت: سبک طنز جلال رفیعی را می‌توان بازی‌های زبانی دانست. مهم‌ترین شگردهای او در طنز که به آثارش از نظر سبکی تشخص می‌بخشد، ساختن عبارات، واژه‌ها و ابیات عربی مغلوط، دست‌کاری در اشعار، غلط‌نویسی تعمدی و آفرینش معانی جدید برای واژه‌هاست. گاه در پاسخ به این سوال که مردم و بخش خصوصی کالاها را با کدام ارز وارد کنند، عرض معذرت را کارساز می‌داند. ارز با الف البته.

او افزود: گاه مطالب را با زیاده عرضی نیست ارز با الف به پایان می‌برد. در این میان تغییر شوخ‌طبعانه متون دینی برای آفرینش فضای طنز از ویژگی‌های مهم و منحصر‌به‌فرد قلم اوست. او در نوشته‌های ستون «با اجازه» و دیگر طنزهایی که از او منتشر شده به ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی و مسائل روز پرداخته است. سیدمحمد اصغری، حقوقدان و نماینده سابق رهبری در موسسه کیهان، نیز گفت: قدردانی از فضلیت‌های تو‌در‌توی جلال زمان زیادی می‌خواهد. نکوداشت جلال نکوداشت فضلیت‌هاست. و همه شما می‌دانید که جلال ذخیره‌ای از این نیم قرن است. نکوداشت جلال نکوداشت فضلیت، تقوا، بزرگواری، قلم و دانش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی نیز در این مراسم با انتقاد از برخی رفتارهای غیر‌اخلاقی در رسانه‌ها گفت: مقداری که من خودم با آقا جلال نشست‌و‌برخاست داشتم، جلال آیینه جامعه فرهنگی ماست یا کل جامعه ایرانی. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی کشور گفت: انقلاب اسلامی را خدا یاری می‌کند چرا که امام خمینی(ره) انسان بی‌نظیری بودند. در این مراسم چهره‌های سرشناسی همچون محمد‌جواد ظریف، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی ربیعی، هادی خانیکی، یونس شکرخواه، فرشاد مهدی‌پور، محمد‌علی ابطحی، فاطمه راکعی، فیض‌الله عرب‌سرخی، محمد‌جواد حق‌شناس، سهیل محمودی، عباس عبدی و... حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی