مالزی هم خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه شد


مالزی هم خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه شد

دولت مالزی از شکایت اخیر آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی استقبال و از آن حمایت کرد.

مالزی هم خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه شد

به گزارش راهبرد معاصر، دولت مالزی با استقبال از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی در شهر لاهه به اتهام نقض کنوانسیون نسل‌کشی، این شکایت را یک «گام ملموس» در راستای پاسخگو کردن این رژیم از بابت جنایاتش دانست.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام حقوقی اخیر آفریقای جنوبی علیه اسرائیل یک گام ملموس و به موقع در راستای پاسخگو ساختن اسرائیل از بابت جنایاتش در غزه و کلیت اراضی اشغالی فلسطینی به صورت حقوقی است.»

آفریقای جنوبی هفته گذشته با ثبت دادخواستی نزد دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، پرونده شکایت از رژیم صهیونیستی در این دادگاه را به جریان انداخت.

آنگونه که این دیوان اعلام کرده، موضوع این دادخواست رسیدگی به اتهامات رژیم صهیونیستی در «نقض وظایفش تحت کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی در ارتباط با فلسطینی‌های نوار غزه» است.

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: «اسرائیل در اقدامات مرتبط با نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه دست داشته و دارد و خطر ادامه دست داشتنش در این اقدامات وجود دارد.»

آفریقای جنوبی، رژیم صهیونیستی را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی 1948 سازمان ملل با حملاتش از هفتم اکتبر تا کنون در نوار غزه متهم کرده و خواستار اتخاذ تدابیر موقتی علیه این رژیم شد.

رژیم صهیونیستی در واکنش مدعی شد که آفریقای جنوبی را به خاطر طرح شکایت از جنایاتش محکوم می‌کند و روز سه‌شنبه نیز تصمیم گرفت در برابر دیوار لاهه حضور یافته و از خودش در پرونده جنایت نسل‌کشی «دفاع کند.»

مالزی که در حمایت از تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس شرقی موضع گرفته، از رژیم صهیونیستی خواست به وظایفش طبق قوانین بین‌المللی عمل کرده و فورا به جنایاتش علیه فلسطینی‌ها پایان دهد.

دولت مالزی تدابیری را با رهبری «انور ابراهیم»، نخست وزیر این کشور در حمایت از فلسطین به اجرا در آورده از جمله ماه گذشته میلادی هر گونه ورود کشتی‌های دارای پرچم اسرائیل به بنادر مالزی را ممنوع کرد.

سازمان همکاری اسلامی نیز روز شنبه گذشته از شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه استقابل کرد.

این سازمان از دیوان لاهه خواست «به سرعت به این شکایت پاسخ دهد و گامهای فوری در جهت متوقف کردن این نسل‌کشی دسته‌جمعی ارتکاب یافته از سوی نظامیان اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین اتخاذ کند.»

به دنبال این شکایت، تل‌آویو در بیانیه‌ای به این اقدام آفریقای جنوبی واکنش نشان داد و مدعی شد که شکایت آفریقای جنوبی «اساس حقوقی» ندارد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد: «آفریقای جنوبی با گروهی تروریستی که خواستار نابودی اسرائیل است همکاری می‌کند.»

علی‌رغم آنکه طبق جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای فلسطینی در حملات ارتش اسرائیل از ۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر فراتر رفته که اکثریت آن‌ها زن و کودک هستند، اما وزارت خارجه رژیم صهیونیست مدعی شد: «مردم غزه دشمن اسرائیل نیستند. اسرائیل در تلاش است تا جلوی آسیب به غیرنظامیان را بگیرد.»

پارلمان آفریقای جنوبی سی آبان ماه به تعلیق روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل رأی داد. نمایندگان آفریقای جنوبی با ۲۴۸ رای موافق در برابر ۹۱ رای مخالف خواستار تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در پرتوریا و معلق شدن تمامی روابط دیپلماتیک با این رژیم تا زمان برقراری آتش‌بس در غزه شده بودند./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»