تبانی بعضی از مشاوران املاک با صاحبان ملک/ سامانه املاک و مستغلات به «دیوار» تیکه می‌کند؟


یک کارشناس مسکن درباره نقش مشاوران املاک در بالا بردن اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی گفت: این موضوع صحت دارد، اما نمی‎‌توان چنین رویکردی را به عملکرد همه مشاوران املاک کشور تعمیم داد.

تبانی بعضی از مشاوران املاک با صاحبان ملک/ سامانه املاک و مستغلات به «دیوار» تیکه می‌کند؟

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛«فرشید ایلاتی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با بازارنیوز درباره حذف مشاوران املاک و ثبت قرارداد‌های اجاره در سامانه املاک و مستغلات و همینطور تاثیر آن بر وضعیت اعداد اجاره‌بهای واحد‌‌های مسکونی اظهار کرد: راه‌اندازی این سامانه گام مثبتی در حوزه مسکن بود، زیرا در بعضی از معاملات این نیاز وجود داشت که موجر و مستاجر بتوانند بدون مراجعه به دفاتر املاک، قرارداد فی ما بین خود را ثبت رسمی کنند.


این کارشناس مسکن توضیح داد: در بعضی از معاملات موارد متعددی دیده شده که دو طرف معامله، از مشخصات ملک، قیمت و یا سایر جزئیات آن آگاهی کامل دارند؛ لذا، سامانه املاک و مستغلات شرایطی را مهیا ساخت که این قبیل افراد بدون نیاز به مراجعه به دفاتر املاک و پرداخت هزینه‌های مضاعف، قرارداد خود را ثبت و سپس کد رهگیری آن را دریافت کنند.


وی تصریح کرد بر اساس جدیدترین اظهار نظر مسئولان وزارت راه و شهرسازی، تاکنون نزدیک ۴۱ هزار و ۴۲۷ قرارداد اجاره در این سامانه ثبت شده است.


ایلاتی همچنین درباره نقش مشاوران املاک در بالا بردن میزان اعداد و ارقام اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی هم گفت: نمی‌توان این گزاره را رد کرد، زیرا چنین مطلبی صحت دارد، اما از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که این رویکرد را نباید به عملکرد همه مشاوران املاک کشور تعمیم داد.


این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: نفع مشاوران املاک در قیمت شکنی قرارداده‌های مسکن است، زیرا در چنین شرایطی معامله دو طرف به اصطلاح جوش خورده و او می‌توان حق کمیسیون خود را از آنها دریافت کند. بعضاً مواردی هم دیده شده که طی آن تعدادی از مشاوران املاک با زد و بند با مالک قیمت بالاتر و در عین حال غیر واقعی را برای یک ملک تعیین می‌کنند تا با فروش آن حق کمیسیون بیشتری به دست بیاورند.


ایلاتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا معامله مسکن در بستر بعضی از نرم‌افزار‌های فروشگاهی می‌تواند منجر به غیر واقعی بودن اجاراه‌بهای املاک شود یا خیر، گفت: نه صرفاً، چرا که اخیراً پیشنهای مطرح شد که بر اساس آن مردم با استفاده از نرم افزاری مانند«دیوار» هم بتوانند برای ثبت معاملات ملک خود به سامانه املاک و مستغلات دسترسی داشته باشند.


این کارشناس درباره جزئیات این پیشنهاد توضیح داد: ارائه این پیشنهاد ابتدا از سمت دولت مطرح شد، اما پلتفرم‌های فعال در حوزه مسکن چندان با این موضوع همراهی نکردند.


وی در پایان آسیب‌پذیری پلتفرم‌ها در برابر حملات هکری و به تبع آن لو رفتن داده‌های شخصی افراد را به عنوان علت اصلی مخالفت آنها برای یکسان سازی بانک اطلاعاتی خود با سامانه املاک و مستغلات اعلام کرد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رشیدی کوچی: رئیسی با یک خط، می‌تواند فیلتر را بردارد، اما این کار را نمی‌کند، چون نمی‌خ...