کاهش توان تسهیلات‌دهی، راهکار الزام بانک‌ها به اعطای وام مسکن


کاهش توان تسهیلات‌دهی، راهکار الزام بانک‌ها به اعطای وام مسکن

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره راه کاری که مجلس در برنامه هفتم برای ملزم کردن بانک های مستنکف از اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن در نظر گرفته و در تلاش هستند که این بند را در بودجه ۱۴۰۳ نیز قید کنند، پرداخت.

کاهش توان تسهیلات‌دهی، راهکار الزام بانک‌ها به اعطای وام مسکن

به گزارش راهبرد معاصر، الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره‌ی راهکار ملزم کردن بانک‌ها به اعطای تسهیلات مسکن، گفت: بانک‌ها در چند سال گذشته عملکرد مناسبی در راستای اعطای تسهیلات برای وام ساخت و خرید مسکن نداشته‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: علیرغم اینکه یکی از وعده‌های اصلی دولت سیزدهم ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سال بوده است، اما به دلیل عدم همکاری بانک‌ها با دولت و مجلس تمام قوانین روی زمین باقی مانده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه بیان کرد: بانک‌ها به دلیل سود بالایی که در سایر حوزه‌ها دارند علاقه‌ای به اعطای تسهیلات بلند مدت ساخت و خرید مسکن با سود کم ندارند.به همین دلیل بود که مجلس نمایندگان مجلس در برنامه‌ی هفتم برای ملزم کردن بانک‌ها به اعطای تسهیلات مسکن سیاست تشویق و تنبیه را در پیش گرفتند.

دهقانی گفت: در برنامه هفتم مصوب شده که بانک‌هایی که حاضر به اعطای تسهیلات مسکن نیستند توان تسهیلات دهی آنها از سوی بانک مرکزی کاهش پیدا می‌کند و به بانک‌هایی که در این حوزه عملکرد موفقی دارند اعطا می‌شود تا به این وسیله این بانک‌ها جریمه شوند.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: اعطای تسهیلات برای ساخت و ساز مسکن و تامین مالی آن مسئله‌ی مهم و دارای اهمیت است و بدون همکاری بانک‌ها این امر محقق نمی‌شود.

وی گفت: مجلس در توان خود این قوانین را مصوب کرده و دولت باید برای اجرای آن عزم جدی داشته باشد و در مقابل بانک‌ها بایستد تا هر کدام به تکالیفی که برایشان در نظر گرفته شده حتما عمل کنند.


این نماینده‌ی مجلس در ادامه افزود: این بند باید در بودجه‌ی 1403 نیز توسط دولت قید شود تا بانک‌ها ملزم به اعطای این تسهیلات بشوند. امیدواریم که سازمان برنامه و بودجه و کسانی که در تنظیم رایحه‌ی بودجه نقش دارند به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

دهقانی تصریح کرد: نمایندگان حتما این مسئله را در تصویب بودجه‌ی 1403 این مسئله را مد نظر قرار خواهند داد، زیرا باید یک سیاست اجرایی مناسب برای مواجهه با بانک هایی که تمایلی به اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن ندارند، داشته باشیم./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید