همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!


همراهی مراجع تقلید با انقلاب اسلامی بالاجبار بود!
محمدعلی ایازی، از اعضای تشکل چپ موسوم به مجمع محققین و مدرسین حوزه که رسانه‌های اصلاح‌طلب از وی با عنوان آیت‌ا... یاد می‌کنند به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با انصاف‌نیوز درباره علما و مراجع قم مدعی اجبار آنها در همراهی با انقلاب اسلامی شده و گفته است: به لحاظ تاریخی در فرهنگ حوزه‌های سنتی ما حرف زدن و موضع گرفتن در حوزه مسائل سیاسی علی الاغلب نبوده است. اشخاصی مثل امام، آیت‌الله منتظری و… استثنائات حوزه بوده‌اند. آقای گلپایگانی، نجفی مرعشی، اراکی، خوانساری و ده‌ها مرجع دیگر که در زمان امام بودند هیچکدام حرفی نمی‌زدند. بعد هم که اتفاقات اوج گرفت بالاجبار اطلاعیه‌ای دادند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:
او تأکید می‌کند: در مورد همین سطح از همراهی با انقلاب هم بعدا گفتند که پشیمانند و اگر چنین نمی‌کردند وزر و وبال اتفاقاتی که پس از انقلاب در مصادره اموال و اعدامها افتاد به گردنشان نبود. چند وقت خدمت یکی از مراجع معاصر بودم، می‌گفت آقا ما یکبار رفتیم. بس است دیگر! همان زمان که اطلاعیه دادیم و امضا کردیم.[2]

*این سخنان صرفا ناشی از عدم شناخت حوزه و ناآشنایی نسبت به ساحت مرجعیت و روحانیت شیعه است. عدم شناختی که البته عمامه بر سر خود گذاشته و حرف‌هایش را به اسم مدرسین حوزه و "آیت‌ا..." القا می‌کند!

و گرنه کیست که نداند صفت بارز روحانیت و مرجعیت شیعه "شجاعت" بوده و هیچ حاکم و حکومتی در تمام دوران عمر بابرکت حوزه‌های علمیه نبوده که توانسته باشد علما و مراجع را مجتمعاً به کار یا موضعی وادار کند.

بله! نحله‌ای در برخی مناطق حوزه هست که فکر می‌کند نباید به مسائل سیاسی ورود کرد.

اما این نحله اقلیتی و غیرتأثیرگذار کجا توانسته جلوی صفات همیشگی عالمان شیعه از جمله شجاعت، انقلابی‌گری، حضور در میدان و مهمتر از همه "عقلانیت" را بگیرد؟!

تاریخ ایران آیا حضور علامه جوادی‌آملی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را ندیده است؟

آیا پیکر آن همه شهید مظلوم محراب بر دوش مردم ایران تشییع نشد؟

آیا این حسن‌زاده آملی نبود که در دوران دفع مقدس همراه با رزمندگان به اقامه نماز می‌پرداخت؟

ایازی آیا فتوای اقتصادی مرحوم آیت‌ا... علوی‌گرگانی در حرمت دریافت سود وام کرونا از مردم را ندید؟

مواضع ضد فتنه آیت‌ا... نوری همدانی را چطور باید محو کرد؟

آیا این روحانیت شیعه نیست که بیشترین تعداد شهید را نسبت به صنوف دیگر تقدیم راه اسلام و ایران و مردم کرده است؟

مسئله مهمتر اما بهتان زدن ایازی به ساحت علماست... آنجا که می‌گوید آنها بالاجبار با انقلاب اسلامی همراهی کرده‌اند! ایازی برای این بهتان یا باید سندی ارائه می‌داد که نداده و یا اقدام به نیت‌خوانی و مغیّبات کرده که این کار هم اولا بلااثبات و ثانیا گناه است.

ایازی فردی است که پیش از این در اشاره به بیانات انتخاباتی رهبر انقلاب؛ از تز "توقف انتخابات" حرف زده بود.[3]

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته