افزایش قیمت بنزین از این تاریخ اعلام می شود؟


افزایش قیمت بنزین از این تاریخ اعلام می شود؟

معاون سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی خبر مهمی در خصوص افزایش قیمت بنزین داد.

افزایش قیمت بنزین باعث گران شدن اقلام دیگر در جامعه می شود. در نیمه دوم سال شایعات زیادی درخصوص افزایش قیمت بنزین تا لیتری 14 هزارتومان در فضای مجازی منتشر میشد که با تکذیبیه قوی دولتمردان روبه رو می شد.

افزایش قیمت بنزین از این تاریخ اعلام می شود؟

خبر مهم معاون رئیسی از افزایش قیمت بنزین

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شود.

داود منظور گفت: ما آنچه که الان در منابع هدفمندی پیش‌بینی کردیم این است سرجمع منابع هدفمندی حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما تصمیمی درباره ترکیب ۱۰ درصد نگرفتیم که باید رایزنی شود.

وی افزود: بخش زیادی از این افزایش ۱۰ درصدی عمدتا به میزان رشد تامین و میزان رشد فراورده‌های انرژی بر می‌گردد؛ اما اگر بخواهم روشن بگویم در بحث سیاست قیمتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیمی نگرفتیم.

تکلیف قیمت بنزین در سال آینده

معاون سازمان برنامه و بودجه، گفت: سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند برای افزایش قیمت بنزین به تنهایی تصمیم گیری کند.

معاون سازمان برنامه و بودجه درباره تغییر قیمت بنزین در سال آینده، توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، حمید امانی‌همدانی گفت: در خصوص افزایش قیمت بنزین همانطور که گفته شد، فرا بودجه‌ای است.

وی افزود: در واقع، اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند سران سه قواست و باید تمام قوا با هم سر این موضوع تصمیم گیری کنند.

معاون سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بر این اساس، سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند برای این موضوع به تنهایی تصمیم گیری کند.

فزایش قیمت بنزین امسال انجام شود، بهتر است"

«اگر افزایش قیمت بنزین که امری گریزناپذیر است امسال انجام شود بسیار بهتر از سال بعد است؛ زیرا امسال انتظارات تورمی پایین است و افزایش قابل توجه بنزین نمی‌تواند اثرات تورمی شدیدی داشته باشد.»

علی سرزعیم در دنیای اقتصاد نوشت: بیش از دو سال از شروع دولت جدید می‌گذرد و از همان ابتدا لزوم تصمیم‌گیری درباره قیمت حامل‌های انرژی مطرح شد و پیشنهاد‌های گوناگونی به میان آمد. متاسفانه نگرانی از اعتراضاتی مشابه آنچه در آبان۱۳۹۸ پس از افزایش قیمت بنزین رخ داد، موجب شد تا نظام تصمیم‌گیری نتواند اقدامی صورت دهد. این در حالی بود که قیمت بنزین به‌دلیل تثبیت در شرایط تورمی پیوسته ارزان‌تر می‌شد و می‌شد حدس زد که این وضعیت به رشد شدید مصرف بنزین بینجامد.

کار تا آنجا پیش رفت که مصرف شدید بنزین بیشتر از تولید داخل شده است و گفته می‌شود سالانه چند میلیارد دلار صرف واردات بنزین می‌شود. فرض کنیم عدد مربوطه ۳ میلیارد باشد. می‌توان با خود فکر کرد که اگر دولت قیمت بنزین را به قدری زیاد می‌کرد که مصرف بنزین ثابت بماند، آن‌گاه ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شد. آن وقت دولت می‌توانست واردات خودرو را کلید بزند. علت دست‌دست کردن و تاخیر زیاد در واردات خودرو‌های خارجی کمبود ارز است.

حال اگر این ۳ میلیارد دلار به این کار اختصاص می‌یافت واردات عملی می‌شد و قیمت خودرو‌های خارجی که در ایران حبابی شده و بسیار بیشتر از قیمت آن در خارج است، کاهش می‌یافت و رفاه مصرف‌کنندگان افزایش پیدا می‌کرد. دولت می‌توانست ۳ میلیارد دلار را به واردکنندگان بنزین بفروشد و معادل ریالی آن را صرف تقویت نهاد‌های حمایتی کند. در شرایطی که بخش بزرگی از جامعه زیر خط فقر قرار دارند، ضروری است تا بودجه نهاد‌های حمایتی رشد قابل توجهی کند؛ اما تنگنای مالی دولت مانعی برای این مقصود است. راهکار یادشده می‌تواند بر این مشکل فائق آید.

آنچه تصمیم‌گیری را برای مسوولان دشوار کرده، تثبیت قیمت در طول زمان است. اگر مسوولان افزایش قیمت جزئی در هر سال را اجرا می‌کردند، تابوی ثبات قیمت بنزین در ذهن‌ها شکسته می‌شد. اگر چه افزایش جزئی نمی‌توانست مشکل مصرف بی‌رویه را مهار کند، اما جامعه را به ثابت نبودن قیمت بنزین عادت می‌داد.

به باور نگارنده، اگر افزایش قیمت بنزین که امری گریزناپذیر است امسال انجام شود بسیار بهتر از سال بعد است؛ زیرا امسال انتظارات تورمی پایین است و افزایش قابل توجه بنزین نمی‌تواند اثرات تورمی شدیدی داشته باشد؛ اما این نگرانی هست که سال بعد انتظارات تورمی بالاتر باشد و افزایش قیمت بنزین حتی به مقدار متوسط یا کم انتظارات تورمی را با شدت بیشتری بالا ببرد. حتی اگر دولت جسارت افزایش قیمت بنزین به اندازه زیاد در سال جاری را ندارد، بهتر است افزایش جزئی را اجرا کند تا فضای ذهنی برای افزایش بعدی در سال بعد ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی