دلایل افزایش آمار مبتلایان به سنگ کلیه در ایران


دلایل افزایش آمار مبتلایان به سنگ کلیه در ایران

سنگ کلیه، توده‌ها و رسوبات سفتی هستند که از مواد معدنی و نمک تشکیل یافته‌اند و در داخل کلیه ایجاد می‌شوند. رژیم غذایی، اضافه‌وزن بدن، برخی از شرایط پزشکی و برخی مکمل‌ها و داروها از جمله علل متعدد سنگ کلیه به ‌شمار می‌روند. اغلب زمانی که ادرار غلیظ...

سنگ کلیه، توده‌ها و رسوبات سفتی هستند که از مواد معدنی و نمک تشکیل یافته‌اند و در داخل کلیه ایجاد می‌شوند. رژیم غذایی، اضافه‌وزن بدن، برخی از شرایط پزشکی و برخی مکمل‌ها و داروها از جمله علل متعدد سنگ کلیه به ‌شمار می‌روند. اغلب زمانی که ادرار غلیظ می‌شود، سنگ تشکیل خواهد شد و به مواد معدنی اجازه می‌دهد تا متبلور شوند و به هم بچسبند. برای درمان مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین توصیه خواهد شد.

مشاوره با دکتر اورولوژیست آنلاین

دکتر اورولوژیست آنلاین پزشکان متخصصی هستند که برای هر فردی که دارای اختلال در کلیه، مجاری ادراری، مثانه و مجرای ادرار است، درمان پزشکی و جراحی ارائه می‌کنند. دکتر اورولوژی آنلاین اختلالات اندام‌های جنسی مردانه را مورد بررسی و درمان قرار می‌دهد.

اورولوژیست‌ها می‌توانند به تشخیص و مدیریت طیف وسیعی از مشکلات پزشکی کمک کنند که شامل توصیه تغییرات سبک زندگی، تجویز دارو یا جراحی به‌عنوان بخشی از انتخاب بهترین برنامه درمانی برای بیماری است.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ در کلیه یک توده جامد یا کریستال نامنظم است که می‌تواند به کوچکی یک‌دانه شن تا اندازه یک توپ گلف باشد. بسته به‌اندازه سنگ کلیه، احتمال دارد حتی متوجه نشوید که سنگ کلیه دارید. حتی سنگ‌های کلیه با اندازه کوچک نیز باعث تجربه درد شدید می‌شوند؛ زیرا از طریق دستگاه ادراری از بدن شما دفع خواهند شد.

نوشیدن مایعات به این روند کمک می‌کند که می‌تواند تا سه هفته طول بکشد. یک سنگ کلیه با اندازه کوچک می‌تواند در حالب (لوله‌ای که ادرار از کلیه به سمت مثانه جاری می‌شود) مسدود شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سنگ می‌تواند خونریزی ایجاد کند و مانع خروج ادرار از بدن شود. احتمالا برای سنگی که به‌صورت خودبه‌خود از بین نمی‌رود، نیاز به عمل جراحی خواهید داشت.

سنگ کلیه چقدر شایع است؟

محققان و دکتر اورولوژی آنلاین به این نتیجه رسیده‌اند که از هر ۱۰ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می‌شود. سنگ کلیه در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است؛ اما به‌دلایل مشابهی به‌وجود می‌آید. احتمال بروز آنها در کودکان مبتلا به آسم چهار برابر بیشتر از کودکانی است که آسم ندارند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند؟

سفیدپوستان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بیشترین احتمال ابتلا به سنگ کلیه را دارند. البته باید گفت که هر فردی امکان ابتلا به سنگ کلیه را دارد. دکتر اورولوژی آنلاین چندین عامل خطر برای ایجاد سنگ کلیه را نام می‌برد. این عوامل شامل:

  • عدم مصرف مایعات کافی
  • رژیم غذایی که شامل مواد تشکیل‌دهنده سنگ است (مثلا فسفات در گوشت، ماهی، لوبیا و سایر غذاهای غنی از پروتئین وجود دارد).
  • سابقه خانوادگی سنگ کلیه.
  • انسداد در دستگاه ادراری.

شرایط پزشکی برخی مواقع می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند، زیرا سطح مواد سازنده سنگ کلیه را افزایش یا کاهش می‌دهند. دکتر اورولوژی آنلاین این شرایط را به شرح زیر توضیح می‌دهد:

  • هیپرکلسیوری (سطوح کلسیم بالا در ادرار)
  • فشارخون بالا
  • دیابت
  • چاقی
  • پوکی‌استخوان
  • نقرس و فیبروز کیستیک
  • کیست کلیه
  • بیماری پاراتیروئید
  • بیماری التهابی روده و اسهال مزمن
  • برخی از روش‌های جراحی، از جمله جراحی کاهش وزن یا سایر جراحی‌های معده یا روده.

مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین یک گزینه موثر برای کسانی است که به‌ دلیل مشغله‌های روزمره یا محدودیت‌های جغرافیایی نمی‌توانند به‌صورت حضوری به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

دلایل افزایش آمار مبتلایان به سنگ کلیه در ایران

مصرف کدام داروها خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؟

برخی از داروها می‌توانند خطر ابتلا به سنگ را افزایش دهند. این داروها عبارت‌اند از:

  • دیورتیک‌ها (قرص‌های آب)
  • آنتی‌اسیدهای مبتنی بر کلسیم (برای درمان پوکی‌استخوان)
  • Crixivan (برای درمان عفونت HIV)
  • Topamax و Dilantin (برای درمان تشنج)
  • Cipro (سیپروفلوکساسین، یک آنتی‌بیوتیک)
  • سفتریاکسون (آنتی‌بیوتیک)

مصرف برخی از غذاها ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه شود. این غذاها عبارت‌اند از:

  • گوشت و مرغ (پروتئین‌های حیوانی)
  • سدیم (رژیم‌های غذایی سرشار از نمک)
  • انواع قندها (فروکتوز، ساکارز و شربت ذرت)

مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین به شما امکان می‌دهد تا به‌صورت مطمئن و در محیطی راحت از نظرات حرفه‌ای متخصص بهره‌مند شوید و در صورت نیاز، توصیه‌های درمانی مناسبی را دریافت کنید.

بررسی بیماری سنگ کلیه در ایران

شیوع ابتلا به سنگ‌ کلیه در ایران نسبت به متوسط جهانی بیشتر است. این مسئله اهمیت ویژه‌ای دارد و نیاز به توجه و آگاهی بیشتر افراد نسبت به عوامل ایجادکننده و پیشگیری از این مشکلات را ایجاد می‌کند. به‌منظور حفظ سلامتی سیستم ادراری و جلوگیری از ابتلا به سنگ‌ کلیه، اطلاعات دقیق در مورد علل مرتبط و روش‌های پیشگیری باید به جامعه منتقل شود. بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای احتمال ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش می‌دهند.

احتمال ابتلا به سنگ‌های ادراری در مردان سه برابر زنان است؛ اما در دهه‌های اخیر، شاهد افزایش شانس ابتلای زنان به این بیماری بوده‌ایم و نسبت مرد به زن به 5/1 برابر رسیده است. در مردان، مشکلات هورمونی یا شرایط شغلی از جمله عوامل مؤثر در افزایش احتمال ابتلای به سنگ ادراری به‌شمار می‌روند. در حالی‌که ترشح بیشتر هورمون استروژن در زنان، نقش محافظتی در مقابل ابتلا به سنگ کلیه ایفا می‌کند.

در افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای دارند، سنگ کلیه احتمال دارد حتی در دوران کودکی هم شروع به شکل‌گیری کند، اما بیشترین شیوع آن در بازه سنی 20 تا 50 سالگی مشاهده می‌شود.

دلایل افزایش آمار مبتلایان به سنگ کلیه در ایران

مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی

اگر به مشکلات اورولوژی مانند مشکلات سیستم ادراری یا مشکلات تناسلی روبرو شده‌اید، توصیه می‌شود که یک مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی آنلاین در نظر بگیرید. مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژی به شما این امکان را می‌دهد تا سوالات خود را مطرح کنید و از نظرات حرفه‌ای و تجربه دکتر برخوردار شوید.

در این جلسه، این امکان را دارید تا درباره نگرانی‌ها، علائم و تاریخچه سلامتی خود صحبت کنید. دکتر اورولوژی آنلاین پیشنهادات و درمان‌های مناسب را بر اساس تشخیص دقیق خود ارائه می‌کند. این تجربه به شما کمک خواهد کرد تا بهترین مراقبت و مشاوره در زمینه سلامت دستگاه تناسلی و ادراری را دریافت کنید.

جمع‌بندی

مشاوره با دکتر اورولوژی آنلاین به‌عنوان یک گزینه موثر برای حفظ سلامت ادراری و جنسی افراد در نظر گرفته می‌شود. این فرصت به افراد امکان می‌دهد تا به‌صورت راحت و از هر نقطه‌ای با یک متخصص در زمینه اورولوژی در ارتباط باشند و مسائل خود را مطرح کنند. این روش نه‌تنها زمان و هزینه را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ بلکه افراد را تشویق می‌کند تا به‌سرعت راه‌حل مشکلات خود را بیابند و از نکات و توصیه‌های حرفه‌ای اورولوژیست‌ها برخوردار شوند.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15604-kidney-stones

امتیاز به مطلب post

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022