حکمرانی نوین صندوق ملی


حکمرانی نوین صندوق ملی

دنیای اقتصاد - محمدفاضل نوربخش : در نشست خبری اعضای هیات عامل و معاونان صندوق توسعه ملی به مناسبت سیزدهمین سالگرد این صندوق بیان شد که سیاست‏‏‌های کلان و حکمرانی صندوق در دوره جدید با برنامه‌ریزی‏‏‌های صورت‌گرفته تغییر کرد، به طوری که در این دوره وصول مطالبات با شدت و دقت بیشتری از سوی دولت و بخش‏‏‌های خصوصی پیگیری شد و شفاف‏‏‌سازی‏‏‌های مکرر و متداولی نیز در راستای وصول مطالبات، سرمایه‌گذاری و بنگاه‏‏‌سازی انجام شد.

حکمرانی نوین صندوق ملی خبرگزاری دانشجو

سیاست کلان صندوق توسعه ملی در دوره جدید بر حکمرانی صندوق تثبیت شده، به طوری که جایگاه و سلسله‌مراتب مشخص شده باشد. همچنین بر استفاده از تجارب صندوق‌های ثروت ملی برای بهره‌برداری هرچه بهینه از صندوق توسعه ملی متمرکز شده است.

دستاوردهای یک‌ساله صندوق ملی

در دولت سیزدهم تغییر نگاهی در صندوق به وجود آمده که هیات امنای صندوق (که از سه قوه هستند)، ماموریت جدید به صندوق دادند تا صندوق وارد بخش سرمایه‌گذاری و ثروت‌آفرینی در داخل کشور شود. همچنین صندوق توسعه ملی بیش از هر زمان دیگری، به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌سازی حرکت کرده است، در حالی که در گذشته فقط تسهیلات داده می‌شد. اما این دوره به سمت ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری هدایت شد. ضمن اینکه با صندوق‌های ثروت ملی، تعاملاتی نیز ایجاد شد تا منابع صندوق روز به ‌روز افزایش باید.

عضو هیات‌عامل صندوق توسعه ملی به مناسبت سیزدهمین سال تاسیس این صندوق در این نشست خبری با بیان اینکه نفت و گاز جزو انفال است، اظهار کرد که صندوق توسعه ملی در مدت فعالیت خود ۱۰۰میلیارد دلار از دولت طلب دارد که براساس پیش‌بینی لایحه برنامه هفتم قرار است از محل سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز به‌تدریج طلب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کند.

وصول طلب ۴۰۰ میلیون دلاری از بخش خصوصی

به این ترتیب در زمینه بدهکاری ارزی در بخش خصوصی و بازپرداخت تسهیلات دیگر تفاهماتی حاصل شده، به طوری که ۴۰۰میلیون دلار از بخش خصوصی نقد شده است. در بحث مطالبات دریافتی طی یک‌سال گذشته نیز ۴.۵میلیارد دلار نقد و وصول شده که در دوره صندوق فعلی رخ داده و از این مقدار ۱.۶میلیارد دلار طی یک‌سال اخیر دریافت شده است. علاوه بر این، ۱۱۰میلیون دلار از دارایی‌‌‌های محقق‌شده به منظور وصول مطالبات تملک شده و در این میان نیز تفاهماتی با بانک‌های عامل انجام شده است و در آینده نزدیک ۲میلیارد دلار طلب دیگر وصول و در ازای آن طرح‌‌‌ها به بانک‌ها واگذار می‌شود. علاوه بر این، پروژه‌‌‌های جدید ارزی از جمله حوزه نفت، گاز، فولاد و همچنین داروسازی ۵۰۰میلیون دلار تامین مالی شده‌اند. با توجه به وقایع رخ‌داده تاکنون لازم به ذکر است که سپرده‌گذاری ارزی یک، دو و سه‌ساله نیز در بانک‌های تجارت، سینا و در آینده نیز بانک گردشگری به مبلغ ۴۰۰میلیون دلار منعقد شده است و خواهد شد. همچنین از ۳۶۵طرح در قالب سپرده‌گذاری و عاملیت صندوق، ۲۱طرح به‌طور کامل تسویه شده است. در زمینه وصول مطالبات ریالی صندوق توسعه ملی مسائل و مشکلاتی همچون موارد ارزی را ندارد. طی دوسال اخیر ۲۶‌هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق در اختیار بانک‌ها قرار گرفته که ۱۴‌هزار میلیارد تومان از آن در یک‌سال گذشته اقدام شده است. لازم به ذکر است که سپرده‌گذاری‌‌‌ها نزد بانک‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت بوده و بانک‌ها مجاز هستند در طرح‌‌‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی در آمریکای‌جنوبی

در زمینه فعالیت‌‌‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری نیز اقداماتی صورت گرفته است. برای تاسیس صندوق‌های مشارکت توافق‌‌‌های لازم با RDIF روسیه انجام شده است و منتظر تایید هیات امنای این صندوق روسی هستیم، همچنین در قزاقستان به توافقاتی در زمینه همکاری‌های ارزی رسیده‌ایم. علاوه بر این دفتر مشترک سرمایه‌گذاری با وزارت اقتصاد - تجارت قرقیزستان و با همکاری صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک‌های عامل تاسیس و ۵۰میلیون یورو خط اعتبار در این زمینه در نظر گرفته شده است که از دیگر دستاوردهای صندوق توسعه ملی طی یک‌سال اخیر بود. در این بین نیز با اشاره به اقدام جدید صندوق برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، گفته شده است که‌‌‌ ۱۰۰میلیون یورو در قالب دوپروژه برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی در آمریکای جنوبی و همچنین یک خط اعتباری برای سرمایه‌گذاری در آفریقا پیش‌بینی شده است و در این زمینه صندوق توسعه ملی نیز مشارکت‌‌‌های سرمایه‌گذاری‌محور دارد. در بین تمامی اقدامات نیز تعهداتی که نسبت به بازار سرمایه و صندوق تثبیت بازار سرمایه بود گفته شد که تعهدی هم به بورس و صندوق تثبیت است که حدود ۱۰‌هزار میلیارد تومان از ابتدا که تعهد آغاز شد در اختیار صندوق تثبیت قرار داده شد که ۳‌هزار میلیارد تومان در یک‌سال گذشته انجام شده و مجموعا ۱۰.۲‌هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها