منظور از اجرت المثل ملک چیست؟ چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟


منظور از اجرت المثل ملک چیست؟ چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

یکی از انواع دعاوی ملکی که در محاکم قضایی مطرح می شود، موضوع عوض منافع ملک یا مال است. این درخواست زمانی مطرح می شود که یک شخص از ملک شخص دیگر بدون رضایت مالک و به طور غیرقانونی استفاده کرده باشد. در چنین شرایطی، شخص مالک می تواند درخواست مطالبه اجرت المثل ملک را به شخص متصرف ارائه کند.

البته به طور کلی مالک می تواند دو دعوا مختلف را در چنین شرایطی طرح نماید که این دو شامل:

  • رفع تصرف عدوانی یا خلع ید

  • مطالبه اجرت المثل ایام تصرف یا همان اجرت المثل ملک

حال از آنجایی که هدف این مقاله، اجرت المثل ملک است، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا با تمام نکات مربوط به این موضوع آشنا شوید.

مقدار اجرت المثل ملک چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

در رابطه با اینکه مقدار و میزان اجرت المثل چقدر است، نمی توان نظر قطعی و دقیقی داد، زیرا این موضوع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله این فاکتورها می توان به شرایط پرونده، نوع ملک، مشکل پیش آمده، نوع استفاده از ملک و ... اشاره کرد. البته برخی از افراد در رابطه با این مبلغ در قرارداد صحبت می کنند، اما اگر در این باره در قرارداد صحبت نشود یا اصلا قراردادی وجود نداشته باشد، میزان اجرت المثل برابر با مقداری است که کارشناس ملکی یا قاضی دادگاه آن را مشخص می کند.

منظور از اجرت المثل ملک چیست؟ چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

درخواست اجرت المثل تصرف ملک در کجا ثبت و پیگیری می شود؟

اکنون که متوجه شدید اجرت المثل چیست، احتمالا برای شما سوال پیش آید که ثبت مطالبه اجرت المثل در چه مرجعی انجام می شود و چگونه می توان آن را پیگیری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت درخواست این دعاوی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. اگر اجرت المثل ملک کمتر از 20 میلیون تومان باشد، رسیدگی و پیگیری آن به شورای حل اختلاف ارجاع داده خواهد شد.

  2. اگر اجرت المثل ملک بیش از 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به این درخواست را ندارد و شما باید برای رسیدگی به این پرونده به سراغ دادگاه حقوقی بروید.

نکته* اگر میزان دقیق اجرت المثل ملک مشخص نیست، مالک ملک می تواند درخواست «تامین دلیل» را به کارشناس حقوقی ارائه دهد. با ارائه این درخواست، مالک خواستار میزان دقیق اجرت المثل ملک می شود.

اجرت المثل ملک مشاع به چه شکل است؟

در قانون افراز و فروش املاک مشاع، مشخص شده است که شرکا یک ملک مشاع در تمام اجزا آن براساس سهمی که هر یک دارند شریک هستند، بنابراین اگر قرار است که هر یک از شرکا، در ملک مشاع دخل و تصرفی داشته باشند، باید رضایت و اجازه سایر شرکا را نیز بگیرند. همچنین باید گفت اگر یکی از شرکا، در ملک مشاع بدون اجازه تصرفی داشته باشد، سایر شرکا این حق را دارند که اظهارنامه ای آماده کنند و با آن درخواست رفع تصرف از ملک مشاع را ارائه دهند.

حال اگر شخص متصرف از تصرف ملک مشاع پشیمان شود و آن را در اختیار سایر شرکا قرار دهد، مشکل حل می شود؛ اما اگر فرد از رفع تصرف خودداری کند، شرکا می توانند دادخواستی مبنی بر تخلیه ملک و مطالبه اجرت المثل داشته باشند و آن را به دادگاه ارائه دهند.

همچنین باید گفت اجرت المثل چنین ملکی، از زمان ارائه اظهارنامه رسمی محاسبه می شود. دلیل چنین قانونی، این است که خواهان در ابتدا ثابت کند ملک مشاع توسط یکی از شرکا به تصرف درآمده است و در ادامه بتواند سایر اقدامات را انجام دهد.

منظور از اجرت المثل ملک چیست؟ چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

آیا اجرت المثل با اجرت المسمی تفاوت دارد؟

شاید تا به حال عبارت اجرت المسمی نیز به گوشتان خورده باشد، اما آیا اجرت المسمی همان اجرت المثل است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر؛ بین این دو تفاوت هایی وجود دارد. اجرت المثل یک مبلغ توافقی است که در جهت عوض منافع مال یا ملک باید پرداخت شود، در حالی که اجرت المسمی در حقیقت نوعی خسارت است که تعیین می شود. همچنین از دیگر تفاوت هایی که میان این دو وجود دارد، می توان به این موضوع اشاره کرد که به اجرت المثل دیرکرد یا خسارت تعلیق نمی گیرد، اما اگر اجرت المسمی پرداخت نشود، شامل دیرکرد خواهد شد.

رسیدگی به پرونده های اجرت المثل با کمک وکیل

پرونده های مالی از جمله پرونده هایی هستند که رسیدگی به آن ها کار ساده ای نیست و با چالش های مختلفی همراه می باشد. از همین رو توصیه می شود چنین پرونده هایی را به یک وکیل که در این حوزه ها فعالیت می کند بسپارید تا به طور قانونی به آن رسیدگی شود. لذا اگر ساکن اصفهان هستید و درگیر پرونده اجرت المثل ملک شده اید، با بهترین وکیل ملکی در اصفهان مشورت کنید.

یک وکیل ملکی به واسطه تحصیلات و تجربیاتی که دارد، می تواند بهترین راهکارها را ارائه دهد تا شما بتوانید در کوتاه زمان مراحل حقوقی لازم برای دریافت حق و حقوقتان را طی کنید. البته پیدا کردن یک وکیل خوب در اصفهان که توانایی رسیدگی به چنین پرونده هایی را داشته باشد، کار ساده ای نیست. از همین رو پیشنهاد می شود از سایت های حقوقی که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرید. مستر وکیل یکی از مراجع معتبر در این زمینه است که وکلای خوب و با تجربه را گرد هم جمع آوری کرده و آن ها را به شما معرفی می کند. بنابراین می توانید با مراجعه به این سایت وکیلی که می خواهید را بعد از بررسی های لازم انتخاب کنید و پرونده دریافت اجرت المثل را به او بسپارید.

کلام آخر

در این مقاله صفر تا صد نکات مربوط به اجرت المثل ملک را بررسی کردیم و به تفاوت آن با اجرت المسمی نیز پرداختیم. بنابراین اکنون شما می دانید که چه زمان برای درخواست این حق اقدام کنید. البته همانطورکه گفته شد، اگر فکر می کنید که نمی توانید از پس تمام مراحل بربیایید، حتما از یک وکیل کیفری متخصص کمک بگیرید!

منبع: mastervakil.com


منظور از اجرت المثل ملک چیست؟ چگونه محاسبه و پرداخت می شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی