گرفتن کودک از پوشک؛ زمان مناسب و راهکارهای اثربخش


گرفتن کودک از پوشک؛ زمان مناسب و راهکارهای اثربخش

گرفتن کودک از پوشک یکی از مهم‌ترین نقاط عطف دوران کودکی محسوب می‌شود. گرچه بیشتر کودکان از ۱۸ تا ۳۰ماهگی آماده‌اند تا برای دست‌شویی‌رفتن آموزش ببینند و از پوشک گرفته شوند، این درباره همه بچه‌ها صدق نمی‌کند و ممکن است برخی کودکان حتی تا ۴سالگی...

گرفتن کودک از پوشک یکی از مهم‌ترین نقاط عطف دوران کودکی محسوب می‌شود. گرچه بیشتر کودکان از ۱۸ تا ۳۰ماهگی آماده‌اند تا برای دست‌شویی‌رفتن آموزش ببینند و از پوشک گرفته شوند، این درباره همه بچه‌ها صدق نمی‌کند و ممکن است برخی کودکان حتی تا ۴سالگی هم کاملا از پوشک گرفته نشوند و والدین آنها به‌دنبال از پوشک گرفتن کودک 4 ساله باشند. هرآنچه لازم است درباره از پوشک گرفتن بچه بدانید، در این مقاله خواهید خواند. با ما همراه باشید.

اهمیت آمادگی رشدی کودک برای از پوشک گرفتن

آمادگی رشدی کودک نقش مهمی در تعیین سن از پوشک گرفتن دارد. از آنجا که هر کودک با سرعت خاص خودش رشد می‌کند، ممکن است سن مناسب گرفتن پوشک از بچه در کودکان مختلف بسیار متفاوت باشد. بر اساس برخی پژوهش‌ها، شروع خیلی زود یا خیلی دیر آموزش دست‌شویی‌رفتن ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند و منجر به پسرفت یا تأخیر در انجام این مرحله مهم زندگی کودک شود.

گرچه بر اساس پژوهش‌ها کودکان از ۱۸ تا ۲۴ماهگی از نظر جسمی و عاطفی کاملا آماده‌اند توالت‌رفتن را یاد بگیرند، سن تنها عامل تأثیرگذار بر زمان گرفتن بچه از پوشک نیست و ممکن است والدینی هنوز به دنبال از پوشک گرفتن کودک ۳ ساله خود باشند.

چه زمانی آموزش توالت‌رفتن و از پوشک گرفتن را شروع کنیم؟

برای اینکه بدانید زمان کنارگذاشتن پوشک و آموزش توالت‌رفتن به کودک رسیده یا نه، اول باید مطمئن شوید که کودک آمادگی شروع این مراحل مهم را دارد. نشانه‌های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن عبارت‌اند از:

  • درخواست عوض‌کردن پوشک کثیف؛
  • توانایی پیروی از دستورالعمل‌های ساده؛
  • خشک‌ماندن پوشک به‌مدت ۲ ساعت؛
  • علاقه به دست‌شویی‌رفتن و کنارگذاشتن پوشک؛
  • توانایی نشستن روی صندلی توالت فرنگی؛
  • علاقه نشان‌دادن به پوشیدن لباس زیر به‌جای پوشک؛
  • اجابت مزاج منظم و داشتن الگوی مشخص برای دست‌شویی‌کردن.

استفاده از شلوارهای آموزشی در زمان از پوشک گرفتن کودک

گرچه استفاده از شلوارهای آموزشی یک‌بارمصرف روشی پرطرف‌دار برای از پوشک گرفتن کودک محسوب می‌شود، ممکن است کودک را به پوشک‌شدن ترغیب کند و مانع یادگیری توالت‌رفتن شود.

استفاده از شلوار آموزشی یک‌بارمصرف برای کودکی که دوست دارد هنوز پوشک شود، در حالی که قبلا توانسته با موفقیت از توالت استفاده کند، مانند افتادن از چاله به چاه است. شلوارهای آموزشی یک‌بارمصرف به‌اندازه پوشک جاذب نیستند و تمیزکردن کودکی که به‌جای توالت‌رفتن از این شلوارها استفاده کرده، بسیار دشوارتر از تمیزکردن کودکی است که پوشک شده.

تمرین توالت‌رفتن در شب بسیار چالش‌برانگیزتر از تمرین دست‌شویی‌رفتن در روز است. طبق آمار، ۲۰درصد از کودکان ۵ساله و ۱۰درصد از کودکان ۷ساله دچار شب‌ادراری گاه‌به‌گاه‌اند.

اگر از شلوارهای آموزشی یک‌بارمصرف فقط شب‌ها یا هنگام چرت‌زدن کودک استفاده می‌کنید، سعی کنید به این قانون پایبند باشید و در زمان‌های دیگر از آن استفاده نکنید. به کودک یاد بدهید که وقتی از خواب بیدار می‌شود، دست‌شویی برود. شلوار آموزشی یک‌بارمصرف را هم درست مانند پوشک در جایی قرار دهید که در دسترس کودک نباشد.

دلایل تأخیر از پوشک گرفتن کودک

گاهی حتی با وجود کنارگذاشتن کامل پوشک، روند توالت‌رفتن کودک بسیار طولانی می‌شود. اگر فرزندتان به‌رغم آمادگی رشدی هنوز برای توالت‌رفتن مقاوت می‌کند، لازم است دنبال دلیل مقاومت بیش‌ از حد او باشید.

۱. روش اشتباه آموزش توالت‌رفتن

بررسی کنید آیا روشی که برای از پوشک گرفتن بچه در پیش گرفته‌اید، برای کودکتان مناسب است یا نه. هر کودکی روحیه متفاوتی دارد و ممکن است لازم باشد توالت‌رفتن را به روش خاصی تمرین کند. اگر در زمینه از پوشک گرفتن کودک موفق نیستید، عقب‌گرد کنید و روشتان را تغییر بدهید.

۲. ترس‌های کودک

اگر کودک شما از دست‌شویی فرنگی یا فضای توالت می‌ترسد، ممکن است برای کنارگذاشتن پوشک مقاومت بیشتری نشان دهد. با کودکتان درباره ترس‌هایش صحبت کنید و به او اطمینان دهید که استفاده از توالت بخشی طبیعی از رشد اوست. اگر ترس کودک با صحبت‌کردن و آرامش‌دادن برطرف نشود، ممکن است نیاز باشد مشاور کودک مداخله و ترس‌های او را ریشه‌یابی کند.

۳. مشکلات پزشکی

گاهی اوقات ممکن است به‌رغم تمام تلاش‌های شما، عارضه یا مشکلی پزشکی کودک را از توالت‌رفتن باز دارد. برخی مشکلاتی که مانع از توالت‌رفتن کودک می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • نداشتن کنترل عضلانی؛
  • درد ناشی از یبوست کودک؛
  • عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری؛
  • مشکلات فیزیکی مانند ظرفیت کم مثانه.

راهکارهایی برای موفقیت در کنارگذاشتن پوشک

گرفتن کودک از پوشک؛ زمان مناسب و راهکارهای اثربخش

۱. صبور باشید

افزایش آستانه تحمل یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در این مرحله از رشد کودک باید انجام دهید. کودک شما برای پشت‌سرگذاشتن این مرحله به آمادگی زیادی نیاز دارد و ممکن است در این مسیر بارها مضطرب شود و نتواند به‌خوبی از عهده‌اش برآید. صبوربودن و محبت‌کردن به کودک چالش‌های این دوره را کمتر می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر از این مرحله عبور کند.

۲. ثبات داشته باشید

ثبات‌داشتن و پایبندی به روتینی مشخص، راز موفقیت برای آموزش دست‌شویی‌رفتن به کودک و کنارگذاشتن پوشک است. با کوچک‌ترین مشکل و چالش سریع ناامید نشوید و کودک را پوشک نکنید. اگر در این زمینه ثبات نداشته باشید، کودک می‌فهمد که هنوز می‌تواند از پوشک استفاده کند و ممکن است برای دست‌شویی‌کردن در دست‌شویی مقاومت کند.

۳. موفقیت‌های کودک را تحسین کنید

تحسین کودک بابت دست‌شویی‌رفتن او را به انجام درست این کار تشویق می‌کند. گهگاهی برای کودک جایزه‌ای در نظر بگیرید و به او بگویید که این جایزه به‌خاطر دست‌شویی‌رفتن است.

۴. با کودک همدلی کنید

با نگرانی‌های کودک به‌خوبی همدلی کنید و متوجه باشید که این جهش به‌سمت استقلال بیشتر مرحله‌ای مهم و چالش‌برانگیز برای اوست. ممکن‌ است از پوشک گرفتن بچه برایش غم‌انگیز یا حتی ترسناک باشد؛ در این شرایط فقط صبوری و همدلی شماست که معجزه می‌کند و او را از این مرحله سخت عبور می‌دهد.

۵. پوشک را به‌کل حذف کنید

گاهی اوقات ناکامی‌ها و شکست‌های آموزشی در زمینه از پوشک گرفتن بچه بیشتر از اینکه به میزان مهارت یا آمادگی کودک مربوط باشد، به عملکرد والدین ربط دارد. صرف‌نظر از سن کودک، پوشک‌کردن گهگاه باعث می‌شود کودک با خودش فکر کند شما آن‌قدرها هم برای توالت‌رفتن و ازپوشک‌گرفتن او مصمم نیستید. تا زمانی که پوشک در دسترس کودک باشد، پوشک‌شدن را به توالت‌رفتن ترجیح می‌دهد و این باعث شکست تمام تلاش‌های شما برای از پوشک گرفتن او می‌شود. دردسترس‌بودن پوشک باعث می‌شود آموزش توالت‌رفتن برای کودک به تأخیر بیفتد و کودک به دستوالعمل‌های شما گوش نکند.

دور نگه‌داشتن پوشک از دید کودک این مشکل را رفع می‌کند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان واقعا آماده است تا پوشک را کنار بگذارد، پوشک‌ها را در جایی بگذارید که کودک نتواند آنها را ببیند یا به آنها دسترسی نداشته باشد.

۶. از روش آموزشی مناسب استفاده کنید

برای ترک پوشک و آموزش توالت‌رفتن کودک از روشی استفاده کنید که با سبک فرزندپروری شما متناسب باشد. اگر روشی در پیش گرفتید و در آن موفق نبودید یا کودک با آن سازگار نبود، عقب‌گرد کنید و با ارزیابی شرایط و بررسی گزینه‌های موجود روش دیگری انتخاب کنید. هرگز در این مسیر از روش‌های تنبیه کودک استفاده نکنید.

۷. برای آموزش توالت‌رفتن از ابزار سرگرم‌کننده استفاده کنید

خوشبختانه امروزه ابزارهایی مانند انواع کتاب داستان و بازی‌های سرگرم‌کننده درباره از پوشک گرفتن کودک دردسترس والدین هستند. با خواندن داستان‌های سرگرم‌کننده درباره توالت‌رفتن و صحبت درباره شخصیت‌های کتاب کودک را به این کار تشویق کنید.

کلام پایانی

گرچه از پوشک گرفتن کودک مرحله‌ای چالش‌برانگیز است که ممکن است بسیار هم طولانی شود، درنهایت کودک شما یاد خواهد گرفت که بدون پوشک در توالت دست‌شویی کند. در مقابل مقاومت کودک و چالش‌های زیاد و غیرقابل‌پیش‌بینی صبور باشید.

شما چه تجربه‌ای در زمینه از پوشک گرفتن بچه دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم