آئودی V8، سدان لوکس نوآورانه‌ای که پیش از A8 ساخته شد


آئودی V8 سدان لوکسی بود که در اواخر دههٔ ۸۰ ساخته شد و برای اولین با...
آئودی V8 سدان لوکسی بود که در اواخر دههٔ ۸۰ ساخته شد و برای اولین با موتور V8 را با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ترکیب کرد. این خودرو سلف A8 امروزی محسوب می‌شود. آنچه در این مطلب می‌خوانید: چرا آئودی V8 را دوست داریم؟آئودی V8 چه زمانی به بازار...

آئودی V8 سدان لوکسی بود که در اواخر دههٔ ۸۰ ساخته شد و برای اولین با موتور V8 را با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو ترکیب کرد. این خودرو سلف A8 امروزی محسوب می‌شود.

در اواخر دههٔ ۸۰ زمانی که صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت ساخت خودروهای راحت‌تر بود، آئودی با معرفی سدان V8، اولین گام‌های جسورانهٔ خود در بخش لوکس بازار را برداشت. این شاهکار چهاردر نه‌تنها نشان‌دهندهٔ ورود آئودی به دنیای خودروهای سطح بالا بود بلکه با تکنولوژی‌های داخلی جدید هم اثری پاک نشدنی از خود در تاریخ خودرو بر جای گذاشت.

چرا آئودی V8 را دوست داریم؟

دلیل اینکه به آئودی V8 علاقه داریم، روحیهٔ نوآورانه و پیشگامانهٔ آن است. این خودرو تنها یک پرچم‌دار برای شرکت اینگولشتاتی نبود بلکه پیشگام ترکیب پیشرانهٔ V8 با سامانهٔ چهارچرخ محرک مشهور کواتروی آئودی هم محسوب می‌شد. این اولین بار بود که آئودی چنین ترکیبی را ارائه می‌کرد. این ترکیب زمینه را برای تکامل سدان‌های لوکس پرفورمنس بالای آئودی فراهم کرد که بعداً منجر به ساخت A8 به‌عنوان جانشین V8 برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ شد. V8 لوکس‌ترین خودرویی بود که آئودی تا آن زمان ساخته بود و تجهیزات استاندارد آن شامل صندلی‌های چرمی، کنترل تهویهٔ خودکار، کروز کنترل، پنجره‌های برقی، سیستم صوتی Bose با ۸ بلندگو، صندلی‌های جلوی برقی و… می‌شد. هرچند تقریباً همهٔ این آپشن‌ها را امروزه می‌توانیم در خودروهای بسیار ارزان‌تری ببینیم اما در اواخر دههٔ ۸۰ کاملاً تازگی داشتند.

آئودی V8 چه زمانی به بازار آمد؟

آئودی V8 در اکتبر ۱۹۸۸ به بازار عرضه شد. این خودرو پرچم‌دار آئودی محسوب می‌شد و همان‌طور که گفته شد، سلف A8 امروزی محسوب می‌شود که همچنان در حال تولید است.

پیشرانهٔ آئودی V8

نمونه‌های اولیهٔ این آئودی از یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V8 استفاده می‌کردند اما بعداً در نسخه‌های جدیدتر یک موتور ۴.۲ لیتری V8 قوی‌تر با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه شد. ترکیب یک موتور V8 قدرتمند با سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو تجربهٔ رانندگی هیجان‌انگیزی را به ارمغان آورد و جا پای آئودی V8 را در بین بهترین سدان‌های لوکس آلمان محکم کرد. بسته به پیشرانه و سال ساخت، انتقال نیرو هم توسط گیربکس‌های پنج و شش سرعتهٔ دستی و همین‌طور که نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک سفارشی صورت می‌گرفت.

فروش آئودی V8 چطور بود؟

سدان V8 بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد اما آئودی موفق به فروش تنها ۴ هزار دستگاه از آن شد. البته آن زمان بازار سدان‌های فول سایز لوکس به‌اندازهٔ امروز بزرگ نبود و V8 هم اولین تلاش آئودی برای ساخت یک خودروی واقعاً لوکس محسوب می‌شد.

حقایق جالبی در مورد آئودی V8

یکی از ویژگی‌های جالب آئودی V8 بدنهٔ فولادی گالوانیزهٔ آن بود که ۱۰ سال گارانتی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی داشت. این دوام و کیفیت، تعهد آئودی به ارائهٔ نه‌فقط یک سدان پرفورمنس بالا بلکه خودرویی که برای ماندگاری ساخته شده بود را نشان می‌داد. V8 در اصل نسخه‌ای بزرگ‌شده و بازطراحی شده از آئودی ۱۰۰ و آئودی ۲۰۰ محسوب می‌شد که بر اساس پلت‌فرم C3 فولکس‌واگن ساخته شده بودند. سدان V8 فاصلهٔ محوری و فاصلهٔ عرضی بیشتری داشت و از کاپوت، سپرها، چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب و گلگیرهای متفاوتی در مقایسه با مدل‌های کوچک‌تر ۱۰۰ و ۲۰۰ استفاده می‌کرد. رینگ‌ها نیز آلیاژی با اندازه‌ای بین ۱۵ تا ۱۷ اینچی بودند.

آئودی همچنین نسخهٔ استیشن این سدان بزرگ را هم در یک نمونهٔ تکی تولید کرد. این خودرو توسط مدیرعامل سابق آئودی «فردیناند پچ» برای همسرش سفارش داده شد و بعداً در انجمن آئودی در اینگولشتات به نمایش درآمد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته