ماساژ پروستات؛ فواید و عوارض احتمالی + روش انجام ماساژ


ماساژ پروستات؛ فواید و عوارض احتمالی + روش انجام ماساژ

ماساژ پروستات (Prostate Massage) یا شیردوشی پروستات (Prostate Milking) روشی برای درمان بیماری‌های مرتبط با پروستات و انزال بدون تحریک آلت تناسلی است. این ماساژ حتی به‌منظور افزایش لذت جنسی هم انجام می‌شود و نتیجه‌اش برانگیختگی، نعوظ و انزال...

ماساژ پروستات (Prostate Massage) یا شیردوشی پروستات (Prostate Milking) روشی برای درمان بیماری‌های مرتبط با پروستات و انزال بدون تحریک آلت تناسلی است. این ماساژ حتی به‌منظور افزایش لذت جنسی هم انجام می‌شود و نتیجه‌اش برانگیختگی، نعوظ و انزال بهتر و شدیدتر است. اگر تا‌به‌حال چیزی درباره این ماساژ نشنیده‌اید و از مزیت‌ها و عوارض آن بی‌خبرید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا مفصل درباره‌‌اش صحبت کنیم.

هدف از ماساژ پروستات چیست؟

غده پروستات یک غده برون‌ریز کوچک‌ است که در فاصله بین مثانه و دستگاه تناسلی مردانه قرار گرفته و نقش اصلی آن تولید مایع منی است. با ماساژ پروستات اضافات مایع منی که مایعی رقیق و شیری‌رنگ است، از این غده تخلیه می‌شود تا لذت جنسی به اوج برسد. همه مردان می‌توانند این ماساژ را امتحان کنند، اما لزوما همه از آن لذت نمی‌برند. این ماساژ برای عده‌ای ناخوشایند و حتی دردناک است!

به‌اعتقاد پزشکان این ماساژ روشی قطعی برای درمان بیماری‌های اورولوژی نیست، اما همچنان عده‌ای معتقدند برای درمان التهاب، کنترل ادرار و سایر مشکلات مرتبط با پروستات معجزه می‌کند.

۱. درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) به‌علت بزرگ‌شدن غده پروستات با افزایش سن اتفاق می‌افتد. زمانی که این غده به اندازه یک آلو بزرگ می‌شود، مجاری ادرار را تحت‌فشار قرار می‌دهد و زمینه‌ساز مشکلات ادراری می‌شود، مانند:

  • ۸ بار یا بیشتر ادرارکردن در روز (تکرر ادرار
  • بی‌اختیاری یا فوریت ادرار؛
  • تکرر ادرار در شب یا شب‌ادراری؛
  • شروع‌نشدن جریان ادرار؛
  • ضعیف‌شدن یا قطع‌شدن جریان ادرار؛
  • چکه‌کردن ادرار در آخرین مرحله تخلیه.

ماساژ پروستات در بعضی موارد برای درمان این عارضه مردانه مؤثر است.

۲. درمان پروستاتیت (التهاب پروستات)

پروستاتیت به‌معنی التهاب غده پروستات است که شاید ناشی از عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت مثانه باشد. در برخی از افراد (به‌ویژه مردان مسن) پروستاتیت بدون دلیل خاصی اتفاق می‌افتد و برخلاف هایپرپلازی خوش‌خیم که نوعی بیماری پیشرونده است، خود‌به‌خود برطرف می‌شود. رایج‌ترین علائم پروستاتیت عبارت‌اند از:

  • تکرر یا فوریت ادرار؛
  • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه (احتباس ادرار)؛
  • شروع‌نشدن جریان ادرار؛
  • ضعیف‌شدن یا قطع‌شدن جریان ادرار؛
  • چکه‌کردن ادرار در آخرین مرحله تخلیه؛
  • درد در کشاله ران، زیر شکم یا در ناحیه کمر؛
  • انزال دردناک؛
  • عفونت دستگاه ادراری.

علم نه، اما تجربه نشان داده است که ماساژ پروستات احتمالا برای رفع التهاب این غده مفید است.

۳. افزایش لذت جنسی حین برقراری رابطه

یکی از رایج‌ترین اهداف این ماساژ کمک به برانگیختگی، تقویت نعوظ و افزایش لذت جنسی در حین رابطه است. حتما شنیده‌اید که غده پروستات جی‌اسپات مردان و یکی از حساس‌ترین نقاط بدن آنهاست. در بدن مردان، کل مجموعه آلت تناسلی و مجرای ادرار به شبکه اعصاب پروستات متصل‌اند که هنگام ارگاسم فعال می‌شوند و پیام رضایت و لذت را به مغز مخابره می‌کنند.

مزیت‌های ماساژ پروستات چیست؟

ماساژ پروستات؛ فواید و عوارض احتمالی + روش انجام ماساژ

بزرگ‌ترین مزیت این ماساژ احساس خوبی است که به مرد منتقل می‌کند. این احساس خوشایند صمیمیت جنسی را بیشتر می‌کند و لذت جنسی را افزایش می‌دهد، اما برای آنکه با اطمینان از کارکردهای پزشکی این ماساژ حرف بزنیم، هنوز شواهد چندانی در در دست نیستند. با بررسی ۱۱۵ مرد مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم مشخص شد علائم پروستاتیت در افرادی که از دستگاه ماساژ پروستات مردان استفاده می‌کنند به‌مرور کم‌رنگ می‌شود. البته این پژوهش کنترل‌شده نبود و نتایج آن با آزمایش یا معاینه پزشکی اثبات نشد.

خیلی‌ها برحسب تجربه معتقدند ماساژ پروستات مشکلاتی مثل اختلال نعوظ را درمان می‌کند. بااین‌حال هیچ شواهدی مبنی بر اثربخشی آن بر اختلال نعوظ وجود ندارد.

عوارض احتمالی ماساژ پروستات

ماساژ پروستات در کل عمل پرخطری نیست، با‌این‌حال از نگاه علم پزشکی یک تکنیک تهاجمی است. اگر فشار دست هنگام ماساژ اندکی زیادتر شود، در بهترین حالت برای فرد دردناک است و در بدترین حالت امکان پارگی بافت پوشاننده پروستات و رکتوم وجود دارد. حتی ممکن است در مراحل بعدی موجب خون‌ریزی مقعدی و ابتلا به هموروئید یا عفونت باکتریایی شود‍.

دیگر خطرات احتمالی این ماساژ عبارت‌اند از:

خطرات و موارد منع ماساژ

بعضی از افراد به دلایل پزشکی مجاز به دریافت ماساژ پروستات نیستند، چه در خانه و با انگشت و چه در مطب پزشک و به‌کمک دستگاه ماساژ پروستات مردان.

  • افراد مبتلا به پروستاتیت باکتریایی حاد: در این حالت، ماساژ پروستات التهاب را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث انتشار باکتری به مجرای ادرار، سایر بخش‌های دستگاه ادراری و جریان خون شود.
  • افراد مبتلا به شقاق یا هموروئید: این ماساژ ممکن است دلیل خون‌ریزی و ابتلا به عفونت باشد.
  • افراد مبتلا به سرطان پروستات: شیردوشی پروستات ممکن است موجب تقسیم سلول‌های سرطانی و انتشار آن به بافت‌های مجاور شود.

دستگاه ماساژ پروستات مردان

ماساژ پروستات؛ فواید و عوارض احتمالی + روش انجام ماساژ

ماساژ پروستات فقط با انگشتان دست انجام نمی‌شود. فارغ از اینکه هدف تحریک جنسی یا درمان بیماری‌های پروستات است، می‌توان به‌کمک دستگاه‌های مخصوص ماساژ پروستات اضافات مایع منی را تخلیه کرد و علائم عفونت و التهاب را تسکین داد. استفاده از این دستگاه برای برخی از افراد دردناک است و احتمال آسیب‌دیدگی پوشش رکتوم، عود هموروئید و خون‌ریزی اطراف پروستات وجود دارد. به همین دلایل اکثر پزشکان استفاده از این دستگاه‌ را توصیه نمی‌کنند.

آموزش ماساژ پروستات گام‌به‌گام

پروستات اندامی داخلی است و تنها راه لمس آن از‌ مجرای مقعد است. بنابراین قبل از هر کاری لازم است دستکش دست کنید و انگشت خود را به لوبریکانت یا روان‌کننده آغشته کنید. حالا یک بند انگشت را به‌آرامی وارد مجرای مقعد کنید، به دیواره جلویی راست‌روده بچسبانید و کمی فشار دهید. سپس انگشت‌تان را بیرون بیاورید، دوباره روغن بمالید و این بار دو بند انگشت را وارد کنید. با دست دیگر، تماس جنسی را حفظ و نقاط حساس بدن همسرتان را نوازش کنید. بعد از چند بار روغن‌کاری انگشت، زمانی که انگشت کامل (حدود ۱۰ سانتی‌متر) وارد راست‌روده شود، توده پروستات را لمس می‌کند. این غده را به‌آرامی و با حرکات چرخشی یا عقب و جلو ماساژ دهید.

اگر نمی‌دانید برای انجام این ماساژ شما و همسرتان باید در چه وضعیتی قرار بگیرید، در ادامه چند پوزیشن جنسی خوب برای لمس راحت‌تر پروستات را معرفی کرده‌ایم.

  • خوابیدن روی شکم: از همسرتان بخواهید روی شکم دراز بکشد و پاهایش را کمی باز کند. در این پوزیشن، به‌راحتی و بی‌دردسر می‌توانید به مقعد و ناحیه پرینه دسترسی پیدا کنید و این ماساژ را انجام دهید.
  • خوابیدن به پشت: اگر همسرتان نمی‌خواهید در طول ماساژ پروستات نگاهش به زمین باشد، می‌تواند به پشت بخوابد و زانوهایش را در قفسه سینه‌اش جمع کند.
  • خوابیدن به پهلو: از همسرتان بخواهید روی پهلوی راست یا چپ دراز بکشد و زانوی بیرونی را به‌سمت قفسه سینه بالا بیاورد تا شما راحت‌تر به ناحیه مقعد دسترسی داشته باشید.
  • نشستن چهار‌دست‌و‌پا: آخرین پوزیشن جنسی نشستن چهاردست‌و‌پاست که در این حالت همسرتان روی دست‌ها و زانوهایش می‌نشیند و شما پشت او می‌ایستید تا ماساژ پروستات را انجام دهید.

کلام آخر

ماساژ پروستات بیشتر از آنکه هدف علمی و پزشکی داشته باشد، برای لذت‌بردن از رابطه و تحریک جنسی انجام می‌شود. اگر بعد از خواندن این مقاله مشتاق شدید امتحانش کنید، بد نیست بدانید انجام این تکنیک تهاجمی و به‌ظاهر ساده در خانه بی‌خطر نیست. اگر به التهاب پروستات، سرطان پروستات، شقاق یا هموروئید مبتلا هستید، قبل از انجام این ماساژ در خانه با پزشک مشورت کنید تا از بی‌خطر‌بودن آن مطمئن شوید.

شما چه اطلاعات و تجربه‌ای درباره ماساژ پروستات دارید؟ مشتاق شنیدن نظرات ارزشمندتان هستیم.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زیبای خانم بازیگر نقش «مهتاب» سریال دلنوازان بعد 15 سال ! / جی بود و چی شد ؟!