فتح گلدن‌گلوب با چاشنی بمب اتم


فتح گلدن‌گلوب با چاشنی بمب اتم

دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌و هنر : در سال‌های اخیر فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای زیادی در سینمای جهان اکران شده که بسیاری از آنها مورد توجه قرار گرفته‌اند. آخرین فیلمی که توانست در این ژانر به‌شدت در دنیا مورد توجه قرار بگیرد فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان است. داستان این فیلم با تمرکز روی جولیوس رابرت اوپنهایمر، به ماجرای گروهی از دانشمندان پروژه‌ منهتن می‌پردازد که بمب‌های اتم استفاده‌شده در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی کشور ژاپن را برای ارتش آمریکا تولید کردند. تسلیم امپراتوری ژاپن در پی بمباران اتمی، به جنگ اقیانوس آرام خاتمه داد.

فتح گلدن‌گلوب با چاشنی بمب اتم

«اوپنهایمر» اثر جدید کریستوفر نولان بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته‌ کای برد و مارتین جی شروین فقید ساخته می‌شود.این فیلم در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شد که در گلدن‌گلوب گوی سبقت از بقیه رقبایش برباید. این فیلم در هشتاد و یکمین دوره گلدن‌گلوب که یکشنبه‌شب برگزار شد، توانست با کسب ۵ جایزه بدرخشد. این فیلم سه‌ساعته جایزه‌های بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی برای نولان، بهترین بازیگر مرد نقش اصلی برای کیلین مورفی و بهترین بازیگر نقش مکمل برای رابرت داونی جونیور را به همراه داشت. موسیقی متن این فیلم نیز جایزه برد. اِما توماس، تهیه‌کننده این فیلم که همسر نولان است، در حاشیه این مراسم گفت که حماسه سه‌ساعته شوهرش درباره «یکی از تاریک‌ترین تحولات تاریخ بشر، اصلا شبیه کارهایی که دیگران انجام می‌دهند نیست».

کیلین مورفی، که نقش شخصیت دانشمند برجسته فیلم یعنی جی رابرت اوپنهایمر را بازی کرده است نیز در این مراسم از کارگردان فیلم به عنوان یک فرد «رویاپرداز و خلاق» تعریف کرد و داونی جونیور از فیلم به عنوان یک «شاهکار» یاد کرد. اما فیلم پرفروش این روزها «باربی» که از پیشتازان فروش بوده و همچنین رکورددار نامزدی در گلدن‌گلوب امسال بود، تنها به کسب جایزه جدید دستاورد گیشه و بهترین ترانه اصلی بسنده کرد. در این دوره فیلم «بیچارگان» برنده بهترین فیلم کمدی یا موزیکال شد و این اتفاق در محافل سینمایی جهان و نشریات بسیار مورد بحث قرار گرفت.

در هشتاد و یکمین دوره گلدن‌گلوب جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به درام فرانسوی «آناتومی یک سقوط» تعلق گرفت. ژوستین تریه، کارگردان و نویسنده این فیلم، گفت که او فکر می‌کرده که «هیچ‌کس این فیلم را که درباره دعوای یک زن و شوهر، خودکشی، استفراغ سگ و غیره است تماشا نخواهد کرد، در حالی که این فیلم درباره واقعیت‌های زندگی است.» سریال «وراثت» با چهار جایزه از پیشتازان دریافت جوایز مراسم گلدن‌گلوب سال ۲۰۲۴ بود. از ویژگی‌های مراسم این دوره حضور پرشمار بازیگران و ستارگانی بود که نتوانستند در طول ماه‌ها اعتصاب «انجمن بازیگران آمریکا» در برخی جشنواره‌های‌ پیشین شرکت کنند. در کنار ستارگان سینما مانند لئوناردو دی کاپریو، نام‌های بزرگی از دنیای موسیقی مانند بروس اسپرینگستین و دوآ لیپا به عنوان نامزدهای دریافت بهترین آهنگ و تیلور سوئیفت به واسطه درخشش در کنسرت‌های اخیر خود در این مراسم حضور داشتند.

فتح گلدن‌گلوب با چاشنی بمب اتمفتح گلدن‌گلوب با چاشنی بمب اتم

جایزه از نوع سرخ‌پوستی

می‌گویند برای بازیگران بومی سرزمین اصلی آمریکا، بسیار نادر است که در هالیوود بتوانند نقش‌های اصلی را به دست آورند، اما لیلی گلداستون، بازیگر فیلم «قاتلان ماه کامل»، به عنوان نخستین بازیگر سرخ‌پوست برنده جایزه در تاریخ ۸۱ساله جوایز گلدن‌گلوب شناخته شد. گلداستون در حالی جایزه بهترین بازیگر زن در فیلم‌های درام را به خانه برد که ایرین بدارد تنها بازیگر بومی آمریکایی بود که پیش از این نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی در سال ۱۹۹۴ شده بود. تایکا وایتیتی نیز در مقام کارگردان برای فیلم «جوجو رابیت» در شاخه بهترین فیلم موزیکال/کمدی در سال ۲۰۲۰ و سریال «سگ‌های ولگرد» در سال ۲۰۲۲ در شاخه بهترین سریال موزیکال/کمدی نامزد شده بود. اما هیچ‌یک برنده نشده بودند.

گلداستون پس از کسب این جایزه تاریخی گفت: «این جایزه تنها برای من نیست و به تمام خواهران و همچنین مادرم در فیلم «قاتلان ماه کامل» تعلق دارد.» او همچنین از مردم اوسیج و مارتین اسکورسیزی، لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو و اریک راث، همکار فیلم‌نامه‌نویس این فیلم، تشکر کرد. گلداستون در فیلم «قاتلان ماه کامل» نقش مولی بورکهارت، یک زن واقعی اوسیج را به تصویر می‌کشد که با یکی از همدستان اصلی قتل‌های سیستماتیک افراد اوسیج در دهه ۱۹۲۰ ازدواج کرده بود. این نقش در ابتدا شامل سه صحنه بود تا اینکه اسکورسیزی و اریک راث دوباره فیلم‌نامه را بازنویسی کردند.

گلداستون که در طول فیلم به دو زبان اوسیج و انگلیسی صحبت می‌کند، اولین بار در درام «برخی زنان» به کارگردانی کلی رایکارد در سال ۲۰۱۶ مورد توجه منتقدان قرار گرفت، اما قبل از حضور در فیلم «قاتلان ماه کامل» در آستانه کناره‌گیری از سینما بود. گلداستون برای بازی در این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن از جوایز هیات ملی نقد آمریکا و حلقه منتقدان نیویورک نیز شده است. یافته‌های تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد در میان ۱۶۰۰ فیلم پرفروش ۱۶ سال گذشته، تنها در یکی از آنها یک نقش اصلی بومی استفاده شده است و از میان ۶۲هزار و ۲۲۴ شخصیت دارای دیالوگ در فیلم‌ها در این مقطع زمانی، فقط ۱۳۳ نفر از بازیگران بومی بودند.

به طور سنتی گلدن گلوب مقدمه اسکار به شمار می آید. این رویداد سینمایی در طول دوران برگزاری توانسته است بیشترین میزان همپوشی با فهرست برندگان نهایی اسکار را داشته باشد.بر همین اساس می توان گفت احتمالا در مراسم اسکار امسال هم «اپنهایمر» می‌تواند پیشتاز جوایز باشد و البته احتمالا اسکارهای 2024 را درو خواهد کرد. بر این اساس باید گفت که باربی و قاتلان ماه کامل، احتمالا بازی را به نولان و بازیگر اصلی فیلمش واگذار خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قتل دختر بدنام در ویلای زیبا / اعتراف در سالن کالبدشکافی مشهد + عکس