بررسی آئودی Q8 ای-ترون داکار ادیشن؛ قدمی رو به جلو
آئودی قدرتمندترین باتری خود را درون بزرگترین شاسیبلندش قرار داده تا یک خودروی برقی برای آفرود بسازد. آئودی برای الهامگیری از رقابتهای داکار که هماکنون درحال برگذاری هستند، کم نگذاشته و بزرگترین شاسیبلند برقیاش را با هشت چرخ (چهار عدد برای...
آئودی قدرتمندترین باتری خود را درون بزرگترین شاسیبلندش قرار داده تا یک خودروی برقی برای آفرود بسازد.
آئودی برای الهامگیری از رقابتهای داکار که هماکنون درحال برگذاری هستند، کم نگذاشته و بزرگترین شاسیبلند برقیاش را با هشت چرخ (چهار عدد برای آفرود و چهار عدد برای جاده) عرضه میکند. منبع الهام اصلی این خودرو که در ابتدا یک Q8 ای-ترون ۵۵ کواترو محسوب میشده، مدل مسابقهای RS Q ای-ترون رالی داکار به شمار میرود. Q8 ای-ترون داکار ادیشن از ۴۰۲ اسب بخار قدرت سود میبرد. قدرت حاصل کار دو موتور برقی است که خود نیرویشان را از باتری ۱۰۶ کیلووات ساعتی به دست میآورند که البته برای ماموریتهای آفرودی این خودرو مناسب به نظر میرسد.
قیمت شاسیبلند داکار ادیشن برابر ۱۳۱.۸ هزار دلار است که در مقایسه با نمونه عادی ۸۸ هزار دلاری، افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. آئودی قصد دارد تنها ۹۹ دستگاه Q8 داکار ادیشن را با رنگ ثابت «سیاه اساطیری» تولید کند که به طرحهای متمایز ویژه این خودرو مزین خواهد شد تا این مدل را از سایر نمونهها جدا کند.
در بخش طراحی، رنگ بدنه خاص تنها المان متمایز این خودرو به شمار نمیرود؛ باربندی سقفی (با ظرفیت حمل ۴۰ کیلوگرم بار)، جلوپنجره تک قاب همرنگ بدنه و طاقهای حجیمتر چرخ از دیگر قطعات مخصوص Q8 ای-ترون داکار ادیشن محسوب میشوند.
ارتفاع خودرو ۶۵ میلیمتر افزایش یافته است. این آئودی از فنربندی بادی کنترلی هم استفاده میکند که امکان تنظیم ارتفاع را به کاربر خود میدهد تا در حالت آفرود، ۳۰ میلیمتر دیگر به این ارتفاع بیافزاید. با وجود یک سری از تغییرات کوچک که برای عملکرد بهتر این خودرو در آفرود انجام شده است خبری از صفحه حفاظ زیر بدنه نیست.
نتیجه بررسیها در «عمان جنوبی» نشان میدهد که این تغییرات، شاسیبلندی با قابلیتهای آفرودی خوب را ساخته است. تایرهای آفرود استاندارد و ارتفاع بیشتر خودرو حس شناوری را به راننده منتقل میکند که در ای-ترون استاندارد کم بود. کمی گاز دادن با این شاسیبلند روی سنگریزهها هم باعث سرخوردن آن میشود که میتواند راننده خود را سرگرم کند. دسترسی لحظهای به ۶۶۴ نیوتنمتر گشتاور به ای-ترون داکار ادیشن این اجازه را میدهد تا در زمینهای عمیقتر وقار خود را حفظ کرده و از پستیوبلندیهای کوچک و بزرگ بهراحتی عبور کند.
ویژگیهایی چون «کنترل فرود از تپه» در سراشیبیهای تند به کمک راننده میآید. قرار است در نمایشگر نسخه نهایی این خودرو پروتوتایپ، زاویه خودرو و اختلاف ارتفاع با زمین به نمایش درآید که با توجه به نبود صفحه حفاظ زیرین، برای راننده دادهای مفید قلمداد میشود.
احتمالا در واقعیت خودروهای داکار ادیشن با سختی خاصی روبهرو نمیشوند و نهایتا از یک سرعتگیر عبور کنند؛ پس لازم است برای حرکت در میسرهای صاف و شهری نیز آماده باشند. اینجاست که چرخهای زاپاس ارائهشده توسط سازنده به کار میآیند. خوشبختانه آئودی Q8 ای-ترون داکار را بهخوبی برای این امر آماده کرده تا راحتی سرنشینان حفظ شود. این Q8 بهجز چهارچرخ آفرود ۱۸ اینچی، بهصورت استاندارد با چهار حلقه چرخ تابستانی ۲۰ اینچی به مشتریان عرضه میشود تا از کیفیت راندمان و راحتی سواری شهری مشتریان این برند نگهداری کند.
با توجه به اینکه دسترسی به این خودرو برای تست بیشتر فراهم نبوده است، تنها میتوان به نتیجه بسنده کرد که Q8 ای-ترون داکار ادیشن یک نسخه شناورتر از آئودی Q8 ای-ترون عادی به شمار میرود و تنها از ویژگیهای آفرود بیشتر برخوردار شده و البته همچنان کیفیت سواری نسخه عادی را هم دارد. از آنجا که تولید این مدل محدود خواهد ماند، آئودی آن را تنها بهصورت راستفرمان عرضه خواهد کرد. خوشبختانه نسخه داکار ادیشن پیشرفتی کوچک اما قابللمس برای این شاسیبلند به شمار میرود. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ چرا آئودی زمانی که میتواند خودرویی درخور توجه بسازد، به ساختن نمونههای استاندارد خستهکننده بسنده میکند؟