ناترازی گاز دیگر فقط یک مشکل زمستانی نیست


ناترازی گاز دیگر فقط یک مشکل زمستانی نیست

روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عنوان کرد که ایران در سال ۱۴۰۱ روزانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته و ناترازی گاز از حالت فصلی به کل سال تعمیم یافته است.

به گزارش مشرق، قطعی گاز در شهرستان تربت‌جام در زمستان سال قبل هر چند برای فقط سه روز استمرار داشت اما این تصویر کوچک می‌تواند در گستره‌ای به اندازه کل ایران تعمیم یابد.

۲۵ دی ۱۴۰۱ روزی بود که کمبود گاز حتی تولید نان در نانوایی‌های تربت جام را نیز دچار اختلال کرد و تکرار این اتفاق در سایر شهرهای ایران چندان دور از ذهن نیست.

ناترازی گاز دیگر فقط یک مشکل زمستانی نیست

تصویر ۱- صف مردم تربت جام برای دریافت سوخت مایع بعد از قطعی گاز

روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ناترازی گاز در ۱۴۰۱ از وضعیت ناترازی فصلی در زمستان، به کل سال تعمیم یافته و «در سال گذشته، ایران روزانه ۱۲۳ میلیون متر مکعب با کمبود گاز مواجه بوده است»، معادل کل نیاز صنایع ایران به گاز.

طبق این گزارش، میزان ناترازی گاز در سه ماهه سرد سال و در پیک مصرف نیز به ترتیب ۲۲۵ و ۳۱۵ میلیون متر مکعب در روز ثبت شده است. بدین ترتیب ایران در پیک مصرف معادل ۴۰ درصد تولید خود کسری گاز دارد.

ناترازی گاز دیگر فقط یک مشکل زمستانی نیست

تصویر ۲– گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ناترازی گاز

تا پیش از سال ۱۳۹۸ مدیریت ناترازی گاز تا حد بسیاری با مصرف سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) در بخش نیروگاهی در زمستان قابل حل بود اما در سال‌های اخیر بخش صنعتی نظیر صنایع فولاد، پتروشیمی، سیمان و صنایع غیرعمده نیز با محدودیت گاز مواجه شده‌اند.

تعمیم ناترازی به کل سال یعنی، حالا دیگر نه فقط در زمستان، بلکه در تابستان هم نیروگاه‌ها گازوئیل و مازوت می‌سوزانند. در این بین فقط ارزش هدررفت سوخت مایع در نیروگاه‌ها به حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد، رقمی ۵ برابر ارزش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره اجرای برجام که با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی می‌تواند احیا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی