رمزگشایی از علت نفوذ موساد در ترکیه


رمزگشایی از علت نفوذ موساد در ترکیه

صحبت درباره روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه بعد از عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد تا اینکه بیانیه وزارت کشور ترکیه مبنی بر دستگیری 34 عامل موساد در این کشور همه را شگفت‌زده کرد.

رمزگشایی از علت نفوذ موساد در ترکیه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالی که صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی در مدت یک ماه 38 درصد افزایش یافت و از 319 میلیون دلار در ماه قبل به 430 میلیون دلار در دسامبر 2023 میلادی رسیده است، بیانیه وزارت کشور ترکیه مبنی بر دستگیری 34 عامل موساد در هشت استان ترکیه همه را متعجب کرد.


منابع امنیتی و اطلاعاتی ترکیه اعلام کردند، عناصر جاسوسی رژیم صهیونیستی که بیشترشان سوری، عراقی، فلسطینی و لبنانی (حتی یکی از آنها خطیب مسجدی در جنوب این کشور بود) و تعدادی نیز با خرید اقامت، تابعیت ترکیه دریافت کرده بودند، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با مسئول امور حماس در موساد داشتند.


صهیونیست ها در بسیاری از شهرهای ترکیه مأموریت های مختلفی به جاسوس ها محول کرده بودند. این مأموریت ها شامل رصد تحرکات برخی شهروندان عرب و ترک فعال در شبکه‌های اجتماعی، خبرنگاران و دشمنان رژیم صهیونیستی و اطلاع‌رسانی آن به موساد بود.

اطلاعات موجود نشان می دهند شهید صالح العاروری ازجمله فلسطینیان مورد هدف بود که پس از توافق صلح ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته میلادی آنکارا را ترک کرد


دستگاه اطلاعات ترکیه همچنین تماس برخی از این عناصر را با محمد دحلان، ساکن بلگراد فاش کرد که به نوبه خود دستوراتی را برای آنها صادر می کرد. دحلان از سال ۲۰۱۹ میلادی در لیست تروریست‌های تحت تعقیب ترکیه قرار دارد و با برخی مظنونان موساد که در تماس نزدیک بود تا اعضای حماس و فلسطینیان مرتبط با حماس را زیر نظر داشته باشند و حتی برنامه هایی برای ترور یا ربودن آنها حین تحرکاتشان در ترکیه، قطر و لبنان داشت.


اطلاعات موجود نشان می دهند شهید صالح العاروری ازجمله فلسطینیان مورد هدف بود که گفته می‌شود پس از توافق صلح ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته میلادی، به ویژه پس از سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ این رژیم به آنکارا در 9 مارس 2022 میلادی، آنکارا را ترک کرد.


در آن زمان هرتزوگ از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواسته بود روابطش را با حماس قطع یا متوقف و رهبران و مقام های فلسطینی را به قطر اخراج کند تا این موضوع به گشایش صفحه جدیدی در روابط میان آنکارا و تل آویو منجر شود. اردوغان پس از این سفر سپتامبر 2022 میلادی با یئیر لاپید، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و سپس با بنیامین نتانیاهو سپتامبر گذشته در نیویورک و فضایی دوستانه در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرد.


دستگیری‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است، زیرا پس از تهدیدات اطلاعاتی دو ماه گذشته رژیم صهیونیستی برای تعقیب رهبران حماس در قطر، ترکیه و لبنان انجام شد. مقام های ترکیه در آن زمان به شدت به این تهدیدات پاسخ دادند و گفتند، آنکارا هرگونه اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را در خاک خود تلافی خواهد کرد. هم زمان رسانه‌ها به روابط موساد با شبه‌نظامیان کُرد شرق فرات پرداختند که بازوی سوری حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) هستند و اعضای آن هفته گذشته در جریان عملیات نظامی شان در شمال عراق 12 نظامی ترکیه را کشتند.


رسانه های طرفدار اردوغان همچنین از دستگیری شهروندی صهیونیست به همراه همسرش خبر دادند که 10 نوامبر 2021 میلادی در حال عکسبرداری از اقامتگاه شخصی اردوغان از تپه ای مشرف به استانبول بازداشت شده بودند. آنها 9 روز پس از بازداشت، با تماس تلفنی نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی با اردوغان آزاد شده بودند، البته لاپید، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی نیز با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکش در این باره تماس گرفت.


منابع ترکیه بارها در زمینه بسیاری از نقاط تنش زای اطلاعاتی میان تل آویو و آنکارا صحبت کرده اند که اوج آن 23 نوامبر 2023 میلادی و شکست تلاش مأموران موساد برای ربودن مهندس فلسطینی بود که برنامه نفوذ به سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را طراحی کرده بود، دو نفر در این زمینه دستگیر شدند که یکی از آنها فلسطینی است. رسانه های ترکیه همچنین از فعالیت عوامل موساد علیه هرگونه حضور نیروهای ایرانی در ترکیه و شمال قبرس که در آنجا شرکت های صهیونیستی فعال هستند، خبر دادند.

رسانه های طرفدار اردوغان همچنین از دستگیری شهروندی صهیونیست به همراه همسرش خبر دادند که 10 نوامبر 2021 میلادی در حال عکسبرداری از اقامتگاه شخصی اردوغان از تپه ای مشرف به استانبول بازداشت شده بودند


این در حالی است که میانجی گران سیاسی بعید می دانند تنش ها در روابط موساد و سرویس اطلاعاتی ترکیه (MİT) که هم اکنون به وسیله ابراهیم کالین، مشاور سابق اردوغان و جایگزین هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه اداره می شود، بازتاب منفی داشته باشد؛ چه اینکه هرگونه رابطه منفی می تواند تأثیر زیادی بر روابط دو طرف داشته باشد، به ویژه برای صهیونیست ها که بخش عمده کالاهای اساسی خود را از ترکیه وارد می کنند.


به نظر می آید ترکیه از تخریب همه پل های روابط خود با رژیم صهیونیستی و لابی های صهیونیستی در آمریکا اجتناب می کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنکارا رفت تا با همتای خود، فیدان و رئیس جمهور ترکیه درباره همه موضوعات حساسی که بیش از حد دو کشور را نگران می کند، ازجمله جنگ غزه رایزنی کند.


حتی از این منظر می توان بازنشستگی پیش از موعد و ناگهانی مورات مورگان، سفیر ترکیه در واشنگتن و بازگشت به آنکارا را تحلیل کرد. وی به دلیل روابط خاص و برجسته اش با لابی های صهیونیستی شناخته شده است و نقش مهمی در آشتی ترکیه و رژیم صهیونیستی داشت. حتی پیش تر سلسله جلسات محرمانه و علنی ای میان سرویس های اطلاعاتی دو طرف برگزار کرد و در آن به تبادل نظر درباره امکان هماهنگی، همکاری و کار مشترک پرداختند.


منابع صهیونیستی نزدیک به موساد پس از انتصاب هاکان فیدان به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه در سال 2010 میلادی به وسیله اردوغان و اعلام نزدیکی وی به یک کشور همسایه، علیه فیدان موضع گیری کردند. البته این درست نبود، زیرا فیدان بعدها با هماهنگی و همکاری عربستان سعودی، قطر، امارات، آمریکا، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نقشی کلیدی در بحران سوریه ایفا کرد.


علاوه بر این، کشورهای عربی تاکنون به وعده‌های خود درقبال اردوغان ازجمله اعطای میلیاردها دلار سعودی و اماراتی برای حمایت از بانک مرکزی ترکیه که جدی‌ترین بحران مالی خود را تجربه می‌کند پایبند نبودند. آنکارا از این موضوع انتقاد می‌کند و مهمت شیمشک، وزیر امور دارایی ترکیه نیز نتوانست مؤسسات مالی بین المللی، آمریکایی و اروپایی را برای کمک به کشورش برای غلبه بر بحران مالی متقاعد کند. این امر مستلزم چراغ سبز آمریکا و تشویق لابی های معروف صهیونیستی است.


منابع حامی اردوغان انتظار دارند این لابی ها با نزدیک شدن به انتخابات شهرداری ها در پایان ماه مارس، تمام ظرفیت های خود را برای رفع مشکلات سیاسی و امنیتی ترکیه بسیج کنند. طبعاً در حالی که مخالفان اردوغان انتظار کاهش روابط و تنش با تل آویو در موضوعات امنیتی دارند، کمک های لابی صهیونیستی با هدف برانگیختن احساسات ملی گرایانه میان هواداران رئیس جمهور ترکیه انجام می شود.


این همان کاری است که اردوغان از زمان به قدرت رسیدن در پایان سال 2002 میلادی قبل از هر انتخابات انجام می دهد، آن هم پس از آنکه رأی دهندگان ترک ثابت کردند تحت تأثیر اظهارات فرقه ای و ملی گرایانه تاریخی قرار دارند، حتی اگر مانند تهدید اردوغان علیه رژیم صهیونیستی پس از حمله به کشتی مرمره در پایان ماه می 2010 میلادی ضد و نقیض باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب