جدال مجلس و دولت بر سر «دارو»


جدال مجلس و دولت بر سر «دارو»

در حالی که وزیر بهداشت بارها گفته کمبود دارو نداریم، اما حالا رئیس مجلس می‌گوید «دوماه به وزارت بهداشت برای حل مشکل کمبود دارو فرصت می دهیم.»

به گزارش مشرق، جملات «موجود نیست.» «کجا گیرم میاد؟» مکالمه‌ای است که بارها و بارها در داروخانه‌ها تکرار می‌شود. به نظر می رسد مشکل این بار فقط داروهای خاص نیست بلکه برخی از داروهای دیگر نیز در لیست «موجود نیست» داروخانه‌های قرار گرفته است. رئیس مجلس محمد باقر قالیباف هم گفته است «در هر مراسمی مردم را دیدیم، مردم از وضعیت دارو گله داشتند و می گفتند تا همین دو ماه قبل اینطور نبود.»

دو سال از اجرای طرح دارویار می‌گذرد طرحی که قرار بود با اجرای آن پرداختی از جیب بیمار کاهش پیدا نکند و با تغییرات نرخ ارز کمبودهای دارویی برطرف شود اما حالا نماینده مجلس سلمان اسحاقی می گوید «کمبودهای دارویی به اوج خود رسیده و قیمت افزایش داشته است.»

رئیس مجلس محمدباقر قالیباف نیز در توضیح جزئیات کمبودهای دارویی می گوید اکنون «با محدودیت عرضه ۱۵۰ قلم دارو و کمبود ۶۵ قلم دارو مواجه هستیم» و وزارت بهداشت باید برای حل آن تلاش کند.

همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حسینعلی شهریاری نیز تاخیر و اشتباه در بازنگری قیمت داروهای تولید داخل متناسب با نرخ تورم را عامل چالش‌های عدیده در تولید دارو می داند.

کمبودهای اقلام سلامت محور فقط مختص به دارو نیست و چندی پیش شاهد کمبود شیرخشک در کشور بودیم به طوری که پس از 15 سال کشور به وارد کننده شیرخشک تبدیل شد.

مدیرکل امور دارو محمد پیکانپور عدم تخصیص ارز را دلیل این مشکل می‌داند و بیان می‌کند «وضعیت دارویی به نسبت قبل بهتر است و سازمان غذا و دارو دستگاه چاپ پول و ارز ندارد.»

اما عبدالحسین روح‌الامینی نماینده مجلس می‌گوید وزارت بهداشت متولی برنامه ریزی است و با توجه به گزارشاتی که در کمیسیون بهداشت مطرح می‌شود، این تولیت نمره نظارتی خوبی نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علی‌اصغر باقرزاده اظهار می‌کند گفتیم ۱۲۰ همت برای دارو نیاز است اما صرفا ۶۰ همت در نظر گرفته شد و همین میزان نیز داده نمی‌شود. مجلس شورای اسلامی هم مقصر است فقط دولت نیست که مقصر است «باید نیازهای ارزی در حوزه دارو و تجهیزات تامین شود.»

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا