واکنش حماس به محاکمه رژیم صهیونیستی در لاهه


واکنش حماس به محاکمه رژیم صهیونیستی در لاهه

در پی آغاز جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، عضو دفتر سیاسی حماس در سخنانی نسبت به این جلسه واکنش نشان داد و برای صدور حکمی مبنی بر توقف تجاوزات این رژیم ابراز امیدواری کرد.

باسم نعیم، عضو دفتر سیاسی حماس در نوار غزه در این باره گفت: ما از برگزاری اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به درخواست آفریقای جنوبی به اتهام پاکسازی نژادی و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین استقبال می‌کنیم.

طبق گزارش خبرگزاری سما، وی تاکید کرد: ما مشتاقانه منتظر هستیم که دادگاه تصمیمی را صادر کند که عدالت را در مورد قربانیان انجام دهد و تصمیم به توقف فوری تجاوز به غزه و بازخواست جنایتکاران جنگی گرفته شود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه امروز (پنج‌شنبه) در لاهه آغاز شد. در متن شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند.

براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به طول می‌انجامد. المیادین در گزارش خود آورده است که مهلتی که به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی پرونده داده شده از ۳ تا ۶ هفته است.

در شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی از تل‌آویو استدلال شده که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ناقض الزامات و تعهدات بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ است. این کنوانسیون نسل‌کشی را اقدامی با هدف تخریب به صورت کلی یا جزئی، در سطح ملی، نژادی، قومی یا مذهبی معنا کرده‌ است. آفریقای جنوبی، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند چون با هدف تخریب بخش قابل توجهی از جمعیت این باریکه است.

واکنش حماس به محاکمه رژیم صهیونیستی در لاهه

در صورت محکومیت، رهبران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی در معرض حبس و پیگرد قرار می‌گیرند.

تصمیم رژیم صهیونیستی برای مشارکت در این محاکمه به جای تحریم آن، نشانگر نگرانی‌های این رژیم نسبت به این است که قاضی‌ها دستوری را به تل‌آویو مبنی بر توقف جنگش علیه غزه صادر کنند و همچنین تل‌آویو نگران تخریب «وجهه بین‌المللی» خود است.

این پرونده ممکن است چندین سال ادامه یابد اما در درخواست آفریقای جنوبی از این دیوان آمده است که حکمی را به صورت فوری و الزام‌آور برای رژیم صهیونیستی صادر کند تا سریعا عملیات نظامی خود را در غزه و علیه آن متوقف کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!