خواص گلاب: 21 خاصیت گلاب برای زیبایی، پوست و مو


خواص گلاب: 21 خاصیت گلاب برای زیبایی، پوست و مو

گل سرخ که اغلب به عنوان نماد عشق به کار می‌رود، برای حفظ سلامت و مراقبت از بدن نیز مفید است. فواید گل سرخ از سال‌های بسیار دور شناخته شده هستند. و گلاب یکی از مهمترین چیزهایی است که از گل سرخ گرفته می شود. گلاب، خواص بسیاری برای سلامتی -به...

گل سرخ که اغلب به عنوان نماد عشق به کار می‌رود، برای حفظ سلامت و مراقبت از بدن نیز مفید است. فواید گل سرخ از سال‌های بسیار دور شناخته شده هستند. و گلاب یکی از مهمترین چیزهایی است که از گل سرخ گرفته می شود. گلاب، خواص بسیاری برای سلامتی -به ویژه سلامتی، پوست، صورت و مو – دارد. خواص گلاب برای زیبایی، پوست و مو را در این‌جا آورده‌ایم.

گلاب، خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری دارد که از ایجاد تحریک جلوگیری می‌کند. ماهیت گلاب، ضد التهابی است که قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. به علاوه، گلاب حاوی ویتامین‌های A، C و E است که برای پوست و مو مفید هستند. ویتامین C موجود در آن، بسیار بالاست – به دلیل وجود دانه‌های رزهیپ – و این دانه‌ها، تاثیرات آنتی اکسیدانی داشته و برای جلوگیری از پیری پوست عالی هستند.

خواص گلاب برای زیبایی

گلاب، بهترین خواص را برای درمان پوست و اهداف زیبایی دارد. این ماده می‌تواند از مشکلات جدی مربوط به سلامتی جلوگیری کرده و یا آن‌ها را درمان کند.

۱. رفع آکنه

می‌توان از گلاب برای شستشوی پوستی که به آکنه دچار است استفاده کرد. گلاب علاوه بر خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده‌ای که دارد، برای پاکسازی منافذ پوست نیز به کار می‌رود. برای این کار، ۲ بار در روز، گلاب را روی پوست دارای آکنه بگذارید تا التهاب آن کاهش یابد.

۲. شادابی پوست

گذاشتن گلاب بر پوست، باعث شادابی می‌شود. گلاب برای انواع پوست مفید است و پوست را نرم و شاداب می‌کند. حتی قرمزی پوست را نیز می‌توان با گلاب کاهش داد. می‌توانید گلاب را به وان حمام خود اضافه کنید.

۳. روشن کردن پوست

خاصیت دیگر گلاب، توانایی آن در روشن کردن پوست است. این توانایی به دلیل وجود ویتامین A و E است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. بنابراین پوستی شاداب‌تر و روشن‌تر جایگزین پوست قبل می‌شود.

۴. رفع خشکی پوست

گلاب، به طور طبیعی خاصیت مرطوب کنندگی پوست را دارد. دلیل این خاصیت وجود ویتامین‌های E و A است که عملکردی آنتی اکسیدانی دارند. اگر پوستی خشک و حساس دارید، برای پاک کردن پوست خود، حد اقل دو بار در روز، از گلاب – به عنوان تونر -استفاده کنید.

۵. جلوگیری از پیری زودرس

ماده مغذی دیگر موجود در گلاب، دانه‌های رزهیپ هستند. این ماده، سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان است. بنابراین از داخل بر پوست تاثیر می‌گذارد. این ماده، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گلاب می‌تواند از چین و چروک که از نشانه‌های پیری هستند نیز جلوگیری کند.

۷. رفع جای آکنه

ترکیب گلاب و چوب صندل تاثیری قوی بر جای آکنه می‌گذارد. البته باید بدانید که در صورت استفاده از راه‌های طبیعی، این فرآیند طولانی‌تر خواهد بود.

۸. درمان بیماری‌های پوستی

بیماری‌های پوستی از شایع‌ترین بیماری‌های مناطق گرمسیری هستند. از میان آن‌ها می‌توان به اگزما، تاول، درماتیت و سوختگی‌ها اشاره کرد. برای درمان این بیماری‌ها و داشتن پوستی بهتر، از گلاب به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد التهاب استفاده کنید.

۹. پاک کردن آرایش

می‌توانید از گلاب به جای پاک کننده آرایش استفاده کنید. این ماده، قیمتی مناسب‌تر دارد و قدرت پاک کنندگی آن از پاک کننده‌های آرایشی مشهور نیز کمتر نیست. گلاب حتی می‌تواند آرایش چشم ضد آب را نیز پاک کند و باعث تحریک پوست نشود.

۱۰. جایگزین عطر

عطر گل رز، از رایحه‌های محبوب بسیاری از زنان است و می‌تواند جایگزین عطر نیز بشود. برای خوشبو شدن فقط کافی است مقداری از آن را روی مچ دست و گردن بگذارید. همچنین می‌توانید برای ایجاد فضایی عاشقانه و احساسی، گلاب را روی ملحفه‌ها اسپری کنید.

۱۱. تونر صورت

تونر صورت حاوی مواد شیمیایی و الکل است و استفاده منظم از آن می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن صورت شود. گلاب، جایگزینی ملایم و طبیعی برای تونرهای شیمیایی است. می‌توانید گلوله پنبه را به گلاب خنک آغشته کرده و بر پوست بکشید تا پاک شود. گلاب دارای خواص قابض ملایم نیز هست به که به بسته شدن منافذ پوست کمک می‌کند.

۱۲. رفع حلقه‌های تیره دور چشم

اگر دور چشمان‌تان حلقه‌های تیره وجود دارد می‌توانید برای رفع آن‌ها از گلاب استفاده کنید. پنبه را در گلاب بگذارید و بر آن قسمت از چشم که خسته به نظر می‌رسد بمالید. این کار به کاهش پف و قرمزی زیر چشم کمک می‌کند.

‍۳. جلوگیری از تاثیر آفتاب

گلاب یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای جلوگیری از تاثیر نور خورشید بر پوست است. ۱۰ تا ۱۵ برگ گیاه تولسی را له کرده و ۲۰۰ میلی‌لیتر گلاب به آن اضافه کنید. آن را در بطری اسپری ریخته و در یخچال بگذارید. برای نرم کردن بدن و دفع تاثیرات آفتاب که باعث سوختن پوست می‌شود، این ترکیب را بر تمام بدن اسپری کنید. این آب جادویی به درمان قرمزی پوست نیز کمک کرده و از راش و تحریکات پوستی جلوگیری می‌کند.

۱۴. قرمزی لب‌ها

گلاب یک راه حل قوی و قابل اعتماد برای قرمز کردن لب‌های رنگ پریده، است. زیبایی برای زنان اهمیت بسیاری دارد و آن‌ها برای این منظور می‌توانند از گلاب استفاده کنند. استفاده از گلاب آسان است. یک قطره گلاب را روی پنبه بریزید. هر شب قبل از خواب پنبه را روی لب‌ها بمالید. گلاب، لب‌ها را نرم و قرمز می‌کند.

خواص گلاب برای مو

۱۵. موی بلند

گلاب فقط برای پوست و صورت مفید نیست بلکه خواصی برای مو نیز دارد. اگر نگران این مسئله هستید که موهای‌تان بلند نمی‌شود، دیگر نگران نباشید و از گلاب استفاده کنید. مقداری گلاب را روی موهای خود بگذارید.

۱۶. حفظ سلامت مو

آیا از موهای خشک خود و موهایی که خیلی زود کثیف می‌شوند خسته شده اید؟ راه حل این مشکل، گلاب است. می‌توانید از خواص گلاب برای حفظ سلامت مو و مراقبت از آن استفاده کنید. برای رفع خشکی پوست سر و پاک کردن آن، از گلاب استفاده کنید. گلاب، خواص ضد عفونی کننده دارد و از تحریک پوست سر جلوگیری می‌کند.

۱۷. کاهش شوره سر

گلاب می‌تواند شوره سر که بسیار آزاردهنده است را نیز رفع کند. روش آن بسیار ساده است. آن بخش از سر که دچار شوره است را با گلاب بشویید.

خواص گلاب برای سلامتی

۱۸. سرفه خشک

گلاب به عنوان داروی سرفه خشک کاربرد دارد. برای این کار، ۱۰ گرم گل رز خشک را شسته و با آب و ۳۰ گرم قند ترکیب کنید و آن‌ها را حرارت دهید تا به صورت نیمه پخته درآیند. آن را صاف کرده و گرم بنوشید.

۱۹. سلامت چشم

آیا شب‌ها می‌خوابید یا تمام طول شب بیدارید؟ خوب، بیدار ماندن در شب برای سلامت چشم ضرر دارد. در این شرایط، معمولا خسته و بی‌انرژی به نظر می‌رسید و دور چشمان‌تان مانند پاندا تیره می‌شود. نگران نباشید زیرا استفاده از کمپرس گلاب، تیرگی دور چشم را از بین می‌برد و به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند.

۲۰. ورم پا

یکی دیگر از خواص گلاب برای سلامتی، رفع ورم پا است. آنتی اکسیدان موجود در آن برای این مسئله بسیار مفید است.

۲۱. کمرنگ کردن خط ناشی از لباس زیر

معمولا در قسمت بیکینی بانوان جای لباس زیر باقی می‌ماند که زیبایی آن قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی وقت‌ها جای آن قرمز رنگ است. یکی از راه‌های کاهش این مشکل استفاده از کمپرس گلاب است.

۲۲. قاعدگی نامنظم

یکی دیگر از خواص گلاب رفع قاعدگی نامنظم است. ۱۵ گرم گل رز و ۹۰ گرم آلوئه‌ورا را ترکیب کرده و در آب بجوشانید تا زمانی که ۲۰۰ تا ۶۰۰ سی‌سی از آن باقی بماند. آن را صاف کرده و دو بار در روز – بعد از هر وعده غذایی- میل کنید.

۲۳. آرامش

از نظر روانشناسی، گلاب ، تاثیری آرام‌بخش دارد. زمانی که تحت استرس کاری هستید یا دوره‌ای پر از تنش را می‌گذرانید، در آب گرم ترکیب شده با گلاب بنشینید. این کار، بدن شما را آرام و سرحال می‌کند. حتی افرادی که علائم روحی مانند استرس – به دلیل زخم‌های گوارشی یا بیماری‌های قلبی – دارند نیز با این روش بهبود می‌یابند.

تهیه گلاب ساده

حالا که از خواص گلاب برای سلامتی، زیبایی و مو آگاهی یافتید ممکن است بخواهید با طرز تهیه آن نیز آشنا شوید. گلاب را می‌توان با دو روش در منزل تهیه کرد.

روش اول

– گل‌های رز را آماده کنید. می‌توانید آن‌ها را از باغچه بچینید یا این‌که از فروشگاه تهیه کنید (فراموش نکنید راجع به طبیعی بودن آن‌ها سوال بپرسید)

– گلبرگ‌ها را جدا کرده و بشویید

– برای جوشاندن گلبرگ‌ها از آب مقطر استفاده کنید. آن‌ها را روی حرارت کم بگذارید تا کم‌رنگ شوند.

– از آبکش برای صاف کردن آن استفاده کنید.

– وقتی گلاب سرد شد، آن را در بطری تیره و دور از آفتاب – در سایه – بگذارید.

روش دوم

از همان روش قبل استفاده کنید اما این بار، کاسه کوچکی را در مرکز ظرف بگذارید. درب ظرف را به صورت برعکس روی آن گذاشته و یک قالب یخ روی آن بگذارید. سپس روی حرارت کم بگذارید و مدام یخ اضافه کنید تا گلبرگ‌ها بی‌رنگ شوند. با این کار دو نوع گلاب خواهید داشت، گلابی که از بخار آب می‌آید و در کاسه کوچک می‌ریزد و و بخاری که مانند روش اول از گلبرگ‌ها می‌آید.

وقتی سرد شد آن را در بطری تیره بریزید. این دو روش طرز تهیه گلاب، اصلا سخت نیستند. برای سلامتی و زیبایی پوست از گلابی که در خانه تهیه کرده‌اید استفاده کنید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟