شیر غزه لقب چه کسی است؟


شیر غزه لقب چه کسی است؟

شبکه تلویزیونی الجزیره در بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را متهم کرد که خبرنگاران در غزه را به صورت عامدانه هدف قرار می‌دهد.

یکی از بزرگترین جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه ، خبرنگار کشی این رژیم است. آمارهای تائید شده حکایت از آن دارد که تا کنون بیش از ۱۱۲ خبرنگار در فلسطین بر اثر حملات و بمباران‌های رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‎اند. در این میان، «وائل الدحدوح»، خبرنگار فلسطینی اگرچه همچنان مشغول اطلاع رسانی از اوضاع فلسطین است، اما بیشتر اعضای خانواده خود از جمله فرزندش که همکار او نیز به شمار می رفت، در بمباران های غزه از دست داده است. دو روز پیش، خبرگزاری المیادین نیز گزارش داد که «حمزه الدحدوح»، خبرنگار و تصویربردار شبکه الجزیره و فرزند رئیس دفتر این شبکه در غزه، در حمله اسرائیل به شهادت رسیددند. او به همراه عده‌ای از خبرنگاران، در جاده‌ای بین خان یونس و رفح، هدف حمله یک پهپاد قرار گرفت. در این حمله «مصطفی ثریا»، یکی دیگر از خبرنگاران این شبکه هم جان خود را از دست داد. در پی این حمله، شبکه تلویزیونی الجزیره؛ در بیانیه ای رژیم صهیونیستی را متهم کرد که خبرنگاران در غزه را به صورت عامدانه هدف قرار می دهد.

همه جا ناامن است

به گفته «هشام زقوت»، خبرنگار الجزیره، حمزه فرزند وائل الدحدوح به همراه گروهی از خبرنگاران در مسیر موراج در شمال شرق رفح بودند که هدف قرار گرفتند. ارتش اسرائیل این منطقه را «منطقه‌ای امن» اعلام کرده بود، حال آن که گزارش‌هایی از بمباران متعدد این منطقه هم منتشر شده است. مقام‌های سازمان ملل متحد و نهادهای امدارسان بارها اعلام کرده‌اند با وجود آن که اسرائیل بعضی مناطق را «امن» اعلام کرده اما در واقع هیچ جا در غزه امن نیست و این مناطق هم بارها هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش شبکه الجزیره، حمزه قصد داشت از وضعیت این منطقه پس از بمباران آن بدست اسرائیل گزارش تهیه کند.

الدحدوح عزادار، ولی با اراده

«وائل الدحدوح» علاوه بر فرزندش، چهار عضو دیگر خانواده خود را از جمله همسر، دختر، پسر و نوه خود را در حملات اسرائیل از دست داده است. شبکه الجزیره تصاویری از خودروی حمزه الدحدوح پس از این حمله و همچنین تصویری از پدرش را نشان داده است در حالی که در کنار جسد فرزندش در سردخانه در خان یونس ایستاده و اشک می‌ریزد. این خبرنگار در شهر رفح به خاک سپرده شده است. ذپدرش در مراسم تشییع او گفت: «حمزه فقط بخشی از من نبود، او تمام وجود من بود. او روح من بود. این اشک غم و اندوه است. من از جهان می‌خواهم که از نزدیک نظاره‌گر آن چه که در غزه می‌گذرد،‌ باشند.» وائل الدحدوح، ماه گذشته در زمان تهیه گزارش، در حمله‌ای د رغزه مجروح و فیلمبردار او کشته شد. او که هشت فرزند دارد به تهیه گزارش‌ از غزه همچنان ادامه داده است. حمزه الدحدوح در اینستاگرام یک میلیون دنبال‌کننده داشت. آخرین پست او قبل از کشته شدنش درباره پدرش بود: «شما ثابت قدم و صبور هستید. از رحمت خدا ناامید نشوید. مطمئن باشید که او به شما پاداش می‌دهد.» همچنین گزارش شده است که وائل الدحدوح، خبرنگار الجزیره و مدیر دفتر این شبکه در نوار غزه تنها چند ساعت بعد از شهادت پسرش حمزه فعالیتش را ازسرگرفت و به پوشش دهی تحولات جنگ غزه و آخرین تحولات وضعیت خان یونس در جنوب غزه پرداخت. وی در اولین حضور خود بعد از شهادت پسرش حمزه که وی نیز خبرنگار بود در پاسخ به تسلیت مجری شبکه الجزیره گفت: خداوند از ما قبول کند و قلب‌هایمان را به هم وصل کند. الدحدوح همچنین افزود: «حدود ۲۰ سال است که این شغل و رسالت انسانی را ادامه داده ام، پس از فراق همه اعضای خانواده و از دست دادن حمزه بازهم این کار را ادامه می دهیم، ولی دنیا باید ببیند که در غزه چه خبر است.»

شیر غزه لقب چه کسی است؟

الحدودح را بهتر بشناسیم؟

وائل حمدان ابراهیم الدحدوح زاده ۳۰ آوریل ۱۹۷۰ روزنامه نگار فلسطینی است که در شهر غزه به دنیا آمده وهمان جا تحصیلات خود را تکمیل کرد و بیشتر عمر خود را در غزه گذرانده است. الدحدوح همچنین به مدت ۷ سال در زندان های اسرائیل در اسارت به سر برده است. وائل دیپلم دبیرستان خود را همزمان در زندان اسرائیل گرفت. سپس در سال ۱۹۹۸ پس از اینکه حاکمیت اشغالی صهیونیست در غزه مانع سفر او به خارج از کشور شد، مدرک کارشناسی روزنامه نگاری و رسانه خود را از دانشگاه اسلامی غزه گرفت. او همچنین در سال ۲۰۰۷ مدرک کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای خود را از دانشگاه قدس گرفت.

وائل الدحدوح در سال ۱۹۹۸ کار روزنامه نگاری خود را آغاز کرد. در آن زمان تعداد خبرنگاران و دفاتر مطبوعاتی در غزه بیش از انگشتان دو دست نبود. با وقوع انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰، رسانه های عربی و خارجی شروع به انعکاس تحولات فلسطین کردند و دفاتر مطبوعاتی جدیدی در نوار غزه تأسیس شد. الدحدوح نیز در روزنامه فلسطینی القدس به عنوان خبرنگار در غزه کار می کرد، برای مجلات فلسطینی دیگر می نوشت و سپس به عنوان خبرنگار صدای فلسطین برای شبکه ماهواره ای سحر ایران کار کرد. الدحدوح در سال ۲۰۰۴ به شبکه الجزیره پیوست و این همکاری تا به امروز ادامه داشته است. کار روزنامه نگاری الدحدوح با موفقیت در پوشش حملات مکرر اسرائیل به نوار غزه و پیگیری ترور شخصیت‌های برجسته فلسطینی از جمله شیخ احمد یاسین و رهبران نظامی مقاومت فلسطین از جمله برادرش و تعدادی دیگر برجسته شد. الدحدوح در پوشش اولین جنگ اسرائیل در نوار غزه به عنوان اولین تجربه خبرنگاری نظامی در سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و پس از آن و همچنین در طول جنگ دوم در سال ۲۰۱۲ موفق شد تیم خبری الجزیره را رهبری کند. اما پیچیده ترین پوشش رسانه‌ای او در جنگ سوم غزه در سال ۲۰۱۴ بود که ۵۱ روز به طول انجامید و او سپس مستندی به نام «پیروزی غزه» تهیه کرد.

در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی دو هفته پس از آغاز بمباران غزه، خانواده این روزنامه نگار فلسطینی مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفتد. خانه خانواده الدحدوح در اردوگاه نصیرات قرار داشت و این بمباران منجر به شهادت همسر، یکی از پسران و دخترش و حتی نوه او شد. تلفات گسترده خانواده الدحدوح و ادامه کار او پس از شهادت اعضای خانواده اش باعث شده تا در رسانه‌ها او را شیر غزه بنامند.

لکه ننگ جنایت کشتار خبرنگاران

شهادت اعضای خانواداه وائل الدحدوح با واکنش‌های گسترده بین المللی روبرو شده است. «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر گفت که کشتار روزنامه‌نگاران فلسطینی در نوار غزه لکه ننگی است که دامن اسرائیل را خواهد گرفت. رئیس‌جمهور الجزایر در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت «حمزه وائل الدحدوح» خبرنگار فلسطینی و پسر «وائل الدحدوح» خبرنگار شناخته شده شبکه تلویزیونی الجزیره در نوار غزه بر این موضوع تأکید کرد. در پیام تسلیت عبدالمجید تبون که دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر آن را منتشر کرد، آمده است: حمزه به شهادت رسید و به اغلب اعضای خانواده خود که در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بودند، پیوست. هدف قرار گرفتن عامدانه اصحاب رسانه و خبرنگارانی که در حال انجام مأموریت خود هستند از سوی رژیم اشغالگر، نقض آشکار قوانین انسانی بین المللی و حق مصونیتی است که به خبرنگاران بخشیده شده است. تبون در پیام خود شهادت حمزه را به پدرش وائل الدحدوح و خانواده او و همچنین خانواده‌های همه خبرنگاران و اصحاب رسانه که در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، تسلیت گفت. وی در بخش دیگری از این پیام تصریح کرد: یاد و خاطره خبرنگاران شهید جاودانه خواهد ماند و به لکه ننگی تبدیل می‌شود که دامن رژیم اشغالگر اسرائیل را در همه زمان‌ها و مکان‌ها خواهد گرفت. جنایت کشتار خبرنگاران در نوار غزه، گواه بر تلاش رژیم صهیونیستی برای خاموش کردن ندای آزادی و محو حقیقت جنایت‌های این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی است.

همچنین «حسین امیرعبدللهیان»، وزیر خارج ایران در فضای مجازی نوشت: «با گذشت بیش از سه ماه از جنگ ظالمانه علیه غزه مقاوم ۱۱۱ نفر از خبرنگاران و تصویربرداران به شهادت رسیدند که این آمار هولناک در طول تاریخ بی‌سابقه است.» وی افزود: صهیونیست‌ها به شدت از آگاهی و قضاوت جهانیان وحشت دارند و این عامل اصلی نفرت و کینه این رژیم جنایتکار نسبت به اصحاب رسانه است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان سفرش به قطر به شهادت حمزه الدحدوح و مصطفی ثریا، دو روزنامه‌نگار فلسطینی در غزه واکنش نشان داد و برخی رسانه‌ها این واکنش را با توجه به حمایت آمریکا از اسرائیل، اشک تمساح واشنگتن نامیدند. بلینکن کشته شدن خبرنگاران در غزه را تراژدی غیرقابل تصوری خواند که بسیاری از زنان و کودکان نوار غزه در معرض آن هستند. او بار دیگر هشدار داد که درگیری در غزه به‌ راحتی می‌تواند گسترش یابد و رنج و ناامنی را افزایش دهد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور عراق در پیام تسلیت به «وائل الدحدوح» خبرنگار فلسطینی، هدف قرار دادن خبرنگاران توسط اسرائیل را محکوم کرد.

آمار تلفات خبرنگاران در غزه بیشتر از تلفات خبرنگاران در جنگ جهانی

یورو نیوز هم در گزارشی پس از کشته شدن فرزند وائل الدحدوح نوشت که با کشته شدن دو خبرنگار دیگر در باریکه غزه از جمله فرزند وائل الدحدود در حملات ارتش اسرائیل در روز یکشنبه ۷ ژانویه (۱۷ دی) شمار روزنامه‌نگاران کشته‌شده در جنگ غزه به بیش از ۱۱۲ نفر رسید و آمار خبرنگاران جان باخته در جنگ غزه از شمار کل خبرنگارانی که در جریان جنگ جهانی دوم کشته شدند، پیشی گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!