تاثیر عضویت کشورهای جدید در بریکس بر عبور از نظم جهانی


تاثیر عضویت کشورهای جدید در بریکس بر عبور از نظم جهانی

یک استاد علوم سیاسی معتقد است گسترش بریکس پلاس یادآور این واقعیت است که نظم جهانی کنونی را نمی‌توان از روی منشورهای کلیشه‌ای و منسوخ‌شده قدیمی مشاهده کرد.

«تراویدیش سینگ مِینی» استاد علوم سیاسی هندی نوشت ورود کشورهای جدید، اکنون بریکس پلاس درصد قابل توجهی از اقتصاد و جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده است. این سازمان هم‌چنین بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی نفت خام را در اختیار دارد. چندین کشور دیگر از جنوب جهان نیز علاقه خود را برای پیوستن به بریکس نشان داده‌اند.

پنج کشور اعم از ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی) به عضویت کامل گروه «بریکس» درآمدند که اکنون «بریکس پلاس» نامیده می‌شود. گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد، درحالی‌که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به این بلوک پیوست و در سال ۲۰۲۴ روسیه ریاست دوره‌ای بریکس پلاس را برعهده خواهد داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در رابطه با عضویت اعضای جدید در بریکس پلاس اظهار کرد: ما از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. ما ضمن حفظ سنت‌ها و تجربیاتی که طی سال‌ها قبل به دست آمده، یکپارچگی هماهنگی اعضای جدید را در تمامی فرمت‌ها تسهیل خواهیم کرد.

او در وبگاه ژئوپلتیک نوشت: ورود سه کشور خاورمیانه از جمله ایران، عربستان سعودی و امارات به این بلوک برای عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی مهم به شمار می‌روند. البته مصر چهارمین کشور از خاورمیانه است که عضو بریکس پلاس شده است.

تاثیر عضویت کشورهای جدید در بریکس بر عبور از نظم جهانی

به اعتقاد سینگ «عضویت این پنج کشور از جمله کشورهای خاورمیانه در گروه بریکس پلاس تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و پیامدهای اقتصادی و استراتژیک مهمی به دنبال دارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که گسترش بریکس پلاس یادآور این واقعیت است که نظم جهانی کنونی را نمی‌توان از روی منشورهای کلیشه‌ای و منسوخ‌شده قدیمی مشاهده کرد».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تشکر رسمی از معلم؛ 20 متن متفاوت و جدید