نقوی حسینی: بایدن قوانین داخلی آمریکا را با عملیات نظامی علیه یمن نقض کرده است


نقوی حسینی: بایدن قوانین داخلی آمریکا را با عملیات نظامی علیه یمن نقض کرده است

به گفته فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه خاورمیانه، بامداد روز جمعه دوازدهم ژانویه ۲۰۲۴ واشنگتن به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه متعلق به نیروهای یمنی حمله کرده است. مراکز فرماندهی، آموزش و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب موشک، سامانه‌های پهپادی، تأسیسات تولید سلاح و سیستم‌های راداری دفاع هوایی یمن از جمله اهدافی بودند که مورد حمله قرار گرفتند.

ساعت صفر درگیری مستقیم میان ائتلاف واشنگتن- لندن و ارتش ملی یمن فرارسید. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رییس جمهور آمریکا پس از تصویب طرح اقدام علیه اهداف نظامی، دستور حمله به یمن را صادر کردند. استرالیا، کانادا، هلند و بحرین، دیگر متحدان غرب در این ائتلاف نظامی هستند. پس از صدور فرمان حمله از واشنگتن و لندن پهپادهای جاسوسی آمریکا در جنوب دریای سرخ به پرواز درآمدند.
به گفته فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه خاورمیانه، بامداد روز جمعه دوازدهم ژانویه ۲۰۲۴ واشنگتن به ۶۰ هدف در ۱۶ پایگاه متعلق به نیروهای یمنی حمله کرده است. مراکز فرماندهی، آموزش و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب موشک، سامانه‌های پهپادی، تأسیسات تولید سلاح و سیستم‌های راداری دفاع هوایی یمن از جمله اهدافی بودند که مورد حمله قرار گرفتند.
در این تجاوز آشکار از جنگنده‌ها، ناوهای نظامی، یک زیردریایی و بیش از ۱۰۰ موشک هدایت شونده مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، حومه فرودگاه و بندر الحدیده، مناطقی در زبید، پایگاه کهلان در شرق شهر صعده، فرودگاه عبس، فرودگاه تعز، ذمار و اردوگاه تیپ ۲۲ در منطقه التعزیه مورد حمله قرار گرفته است.
سید حسین نقوی حسینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
بعد از موضع‌ گیری‌ های شدید الحنی که آمریکایی‌ ها و متحدان آنها علیه انصارالله و یمن داشتند، پیش بینی می‌شد که آمریکایی‌ ها دست به این حمله نظامی بزنند. به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی در غزه در حال نسل کشی و آدم کشی است و اگر مقاومتی هم از سوی مردم غزه صورت می‌گیرد و برخی از کشور ها از مردم غزه حمایت می‌کنند، آمریکایی‌ ها به دنبال انتقام گیری و باز گذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه و تسلط بر آن منطقه هستند.
وی افزود:
زمانی که قطعنامه ۲۷۲۲ با پیشنهاد آمریکایی‌ ها در شورای امنیت تصویب شد پیش بینی می‌شد که این حمله نظامی صورت بگیرد، در حالی که آمریکایی‌ ها هیچگاه اصراری بر اجرای قطعنامه ۲۷۲۰ و ۲۷۱۲ نکردند.
اگر این قطعنامه‌ ها اجرا می‌شد هیچگاه این اتفاقات در دریای سرخ رخ نمی‌داد اما چون رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه دستش باز بود به همین جهت این اتفاقات در دریای سرخ رخ داد؛ آمریکایی‌ ها وارد میدان شدند و شب گذشته بیش از ۷۰ نقطه در یمن را مورد حمله قرار دادند، که شامل صنعا و چهار استان دیگر می‌شود، البته آمریکایی‌ ها ادعا کردند که فقط سایت‌ های راداری و سایت‌ های موشکی و نظارتی ساحلی یمن را مورد حمله قرار دادند اما مقامات یمنی اعلام کردند که حدود ۷۰ نقطه یمن مورد حمله قرار گرفته و حملات از کشتی‌ ها و زیردریایی‌ های آمریکایی و انگلیسی مستقر در دریای سرخ صورت گرفته و تنش شدیدی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.
آمریکایی‌ ها تجربه عملیات نظامی علیه یمن را دارند آنها یک بار تحت عنوان ائتلاف خلیج فارس با حمایت آمریکا و انگلستان به یمن حمله کردند و آن حملات گسترده و تجاوز عربستان به یمن این تجربه را حادث کرده که امروز عربستانی‌ ها از حمله به یمن و عملیات نظامی در یمن پشیمان هستند.
ائتلاف شکست خورد و بسیاری از کشور ها صراحتاً اعلام کردند که در چنین ائتلاف‌ هایی شرکت نخواهند کرد اما متاسفانه درس عبرت نشده و مجدداً حمله نظامی به یمن انجام شد، آمریکایی‌ ها باید بدانند که طرفی که در این عملیات شکست می‌خورد قطعاً آمریکایی‌ ها و ائتلاف آنها در منطقه است چرا که این منطقه متعلق به کشور های آن است و همه باید از تمامی قوانین و مقررات تبعیت کنند، نمی‌شود یک قطعنامه در شورای امنیت تصویب شود و هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن آن انجام نشود اما قطعنامه ی دیگر تصویب شود و آمریکا و انگلستان برای عملیاتی کردن آن لشکرکشی کنند، این دوگانگی در رفتار آمریکا و انگلستان و رفتار سازمان ملل متحد است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر واکنش جمهوری اسلامی ایران در محکوم کردن حملات آمریکا و انگلستان به یمن بیان کرد:
جمهوری اسلامی ایران این حملات را ناقض حاکمیت کشور یمن و تمامیت ارضی این کشور می‌داند و این حملات را خلاف تمامی مقررات بین‌المللی می‌داند و معتقد است طرف ‌های درگیر بالاخره باید به حق حاکمیت ملت ‌ها احترام بگذارند.
جمهوری اسلامی ایران قطعاً از طریق نهاد های بین المللی و آگاهی ‌بخشی به کشورهای منطقه موضوع را دنبال خواهد کرد اما به نظرم جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی را در دستور کار ندارد.
وی احتمال واکنش کنگره آمریکا نسبت به این اقدام بایدن را قطعی توصیف کرد و اظهار داشت:
کنگره آمریکا قطعاً از رئیس جمهور توضیح می‌خواهد چرا که چنین عملیات نظامی می‌بایست با کنگره در میان گذاشته می‌ شد و نظر آنها هم دریافت می‌شد اما اگر کنگره اقدامات امنیتی و پارلمانی علیه بایدن انجام دهد قطعاً محق است چرا که بایدن قوانین داخلی این کشور را با عملیات نظامی علیه یمن نقض کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج