چگونه پای اسرائیل به لاهه باز شد؟/زنگ خطر برای حامیان حمله به غزه!


چگونه پای اسرائیل به لاهه باز شد؟/زنگ خطر برای حامیان حمله به غزه!

اقتصادنیوز: آفریقای جنوبی با تعریف پرونده ای 84 صفحه ای که در چارچوبش به نقض فاحش حقوق فلسطینی ها با استناد به مستنداتی قوی اشاره شده، اسرائیل را در موقعیت هولناکی قرار داده است.

به گزارش اقتصادنیوز، دادگاه بین‌المللی دادگستری در حال بررسی این موضوع هست که آیا ویرانی و محرومیتی که اسرائیل در نوار غزه ایجاد می‌کند نسل‌کشی است یا خیر. محرکی که دیوان بین‌المللی دادگستری به این پرونده رسیدگی می‌کند، تشکیل پرونده توسط دولت آفریقای جنوبی است، کشوری که یکی دو مورد را در مورد معنای ظلم یک گروه قومی به قوم دیگر می‌داند. ابتکار آفریقای جنوبی که ازحمایت چندین دولت و سازمان برخوردار است، هشداری برای اسرائیل به شمار می‌رود.

چالش تازه اسرائیل

آنگونه که پل پیلار در نشنال اینترست نوشته، پرونده هشتاد و چهار صفحه ای با دقت تعریف و مستند شده و به شکل عاقلانه ای موارد اتهامی را مطرح کرده است. در این پرونده، ّکل تاریخ انقیاد فلسطینیان توسط اسرائیل لحاظ شده و به مقوله هایی چون کشته شدن هزاران غیرنظامی، مجروح شدن، تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌ها، جابجایی اجباری، و محرومیت از غذا، آب، بهداشت و درمان اشاره شده است. در چارچوبش ادعاهای متعدد خود اسرائیلی ها - از رئیس جمهور و نخست وزیر تا رتبه های پایین تر – مستند شده که نشان می دهد اقدامات مرگبار آنها نه تنها علیه حماس بلکه علیه فلسطینی ها به طور کلی به کار گرفته شده است.با وجود شواهد گسترده از آنچه در نوار غزه در طول سه ماه گذشته رخ داده، مقاومت قابل توجهی در برابر استناد به مفهوم نسل کشی وجود دارد. برخی از دلایل این مقاومت کلی هستند و تقریباً در مورد هر موردی که در آن مفهوم ذکر شده، صدق می کند.

یکی دیگر از دلایل عمومی برای نگرانی در مورد پیامدهای بعدی این است که دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت قانونی رسمی مبنی بر رسیدگی به جرم نسل کشی داشته باشد. چارچوب قانونی مربوطه کنوانسیون نسل کشی 1948 است که 152 کشور (از جمله اسرائیل، آفریقای جنوبی و ایالات متحده) طرف آن هستند. این کنوانسیون خواستار تعقیب کیفری افرادی است که مرتکب هر یک از اعمالی شده اند که کنوانسیون تحت پوشش قرار می دهد. اگر یک دادگاه ملی نتواند این مسئولیت را انجام دهد، آنگاه یک دادگاه بین المللی - مانند لاهه تشکیل می شود.اسرائیل به واسطه چراغ سبز دریافتی از آمریکا و اروپا به خود مجوز داده تا اینگونه با غیر نظامیان فلسطینی رفتار کند.اکنون که ایالات متحده هزاران تن مهمات را در اختیار اسرائیل برای ویرانی غزه قرار داده و از حق وتوی خود برای جلوگیری از فراخوان های بین المللی جهت آتش بس استفاده کرده، در این نسل کشی سهیم است.

چگونه پای اسرائیل به لاهه باز شد؟/زنگ خطر برای حامیان حمله به غزه!

تلاش برای انحراف واقعیت

بنابراین، به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، واکنش عمومی دولت بایدن به ابتکار آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری تعجب آور نیست. پاسخ ایالات متحده فقط متفاوت از ادعای رسمی اسرائیل است که به طرز هیستریکی بیان می کند که اقدام آفریقای جنوبی "افترای خونین" است، پاسخی که بدون شک نشان دهنده نگرانی واقعی آمریکا از این است که آفریقای جنوبی در موضعی قدرتمندتر قرار بگیرد. در حالی که پرونده آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری پیش می‌رود، انتظار داشته است که اسرائیل و مدافعان آن تلاش کنند تا این روند را به یکی از جنبه‌های معنایی تبدیل کنند – به بیانی دیگر نسل‌کشی را به شکلی مضیق بازتعریف کنند. اگر این تاکتیک ادعایی موفق شود، توجه از آنچه در واقع در نوار غزه اتفاق می‌افتد منحرف خواهد شد، از جمله درد و رنج عظیم انسانی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اسرائیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا