تلسکوپ جیمز وب تصویری از دم گربه فضایی ثبت کرد


تلسکوپ جیمز وب تصویری از دم گربه فضایی ثبت کرد

تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب، یک ساختار فضایی در سیستم بتا سه‌پایه β Pictoris مشاهده کرده است که پیش از این دیده نشده بود.

بتا سه پایه که در فاصله ۶۳ سال نوری از ما قرار دارد، ستاره‌ای به اندازه دو برابر خورشید و هشت برابر روشن‌تر از آن است که توسط قرصی از گاز و غبار احاطه شده و شواهدی وجود دارد که سیارات در آن شکل گرفته‌اند.

به گزارش اسپیس، بتا سه‌پایه اولین منظومه سیاره‌ای بود که اخترشناسان در اطراف آن یک صفحه گرد و غباری از مواد متشکل از زباله‌های ناشی از برخورد سیارک‌ها و سیارات کوچک در طول سال‌های شکل‌گیری منظومه سیاره‌ای مشاهده کردند. پس از آن، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، دومین قرص از زباله‌ها و مواد را در سیستم بتا سه‌پایه مشاهده کردند.

اکنون با استفاده از ابزارهای جیمزوب مانند دوربین مادون قرمز نزدیک(NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی(MIRI) گروهی از اخترشناسان لایه دیگری از ساختار را در این منظومه کشف کرده‌اند که به شکل شاخه‌ای از غبار با شیب شدیدی است که از جنوب غربی بخشی از قرص زباله ثانویه امتداد یافته است.

ایزابل ربولیدو(Isabel Rebollido)، سرپرست تیم مطالعه، دانشمند مرکز اختربیولوژی در اسپانیا، در بیانیه‌ای گفت: بتا سه‌پایه قرص زباله‌ای است که همه چیز را در خود دارد. یک ستاره بسیار درخشان و نزدیک که ما می‌توانیم به خوبی آن را مطالعه کنیم.

او افزود: در حالی که مشاهدات قبلی از زمین در این محدوده طول موج وجود داشته است، آنها حساسیت و وضوح فضایی را که ما اکنون با جیمز وب داریم، نداشتند، بنابراین آنها این ویژگی را شناسایی نکردند.

ساختار دم گربه‌ مانند بتا سه پایه فقط در ابزار فروسرخ میانی ظاهر شد زیرا در نور مادون قرمز میانی به شدت می‌درخشد و شاید این توضیحی برای از قلم افتادن آن پیش از این باشد.

ربولیدو و گروهش او همچنین متوجه ویژگی دیگری از بتا سه پایه شدند. آنها اختلاف دما بین دو قرص منظومه سیاره‌ای را مشاهده کردند که نشان می‌دهد ممکن است این دو ترکیبات متفاوتی داشته باشند.

چه چیزی این پیچ خوردگی را در دم گربه‌ای کیهانی قرار داده است؟

تلسکوپ جیمز وب تصویری از دم گربه فضایی ثبت کرد

ربولیدو و همکارانش مطمئن نیستند که چه چیزی به دم این گربه کیهانی شکل می‌دهد. این ویژگی منحنی چیزی نیست که در دیسک‌های مواد در سایر منظومه‌های سیاره‌زا دیده شود.

این تیم چندین سناریو را مدل‌سازی کردند تا ساختار دم گربه‌ای را بازسازی کنند و در نتیجه منشأ آن را توضیح دهد.

این مدل‌سازی‌ها تحقیقات تیم را به این نتیجه رساند که دم گربه احتمالا ناشی از یک رویداد تولید گرد و غبار بوده است که از نگاه ما در روی زمین تنها حدود ۱۰۰ سال پیش رخ داده است.

در مورد زاویه تیز آن نیز محققان فکر می‌کنند که این یک توهم نوری ناشی از زاویه‌ای است که جیمز وب بتا سه پایه را مشاهده کرده است.

با در نظر گرفتن روشنایی این ساختار تازه کشف شده، اخترشناسان همچنین توانستند تعیین کنند که غبار موجود در دم معادل جرم یک سیارک متوسط در کمربند اصلی بین مشتری و مریخ است که به طول حدود ۱۶ میلیارد کیلومتر پخش شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی