کشف کلاس جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها که ابرمیکروب مرگبار مقاوم به دارو را از بین می‌برد


کشف کلاس جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها که ابرمیکروب مرگبار مقاوم به دارو را از بین می‌برد

ایتنا - آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً با عبور از دیواره سلولی، که باکتری‌های عفونی را احاطه کرده است، عمل می‌کنند تا به ساختارهای حیاتی داخل آن برسند. آنتی‌بیوتیک‌ها هنگامی که وارد چنین سلولی می‌شوند ساختار مذکور را به گونه‌ای مسدود می‌کنند که یا رشد باکتری را متوقف می‌کنند یا باعث مرگ سلولی می‌شوند.

پژوهشگران کلاس کاملا جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند باکتری‌های مقاوم به اکثر داروهای فعلی را از بین ببرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ساینس‌آلرت، زوسورابالپین (Zosurabalpin) در برابر باکتری مقاوم به کارباپنم موسوم به Acinetobacter baumannii (کرب)، که به دلیل حضور رو به رشد در بیمارستان‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان پاتوژن «اولویت 1» طبقه‌بندی شده است، بسیار موثر است.

کرب ممکن است تا 60 درصد از افرادی که آلوده به آن شده‌اند را بکشد. این باکتری معمولاً باعث عفونت دستگاه ادراری، دستگاه تنفسی و جریان خون می‌شود که به طور بالقوه منجر به سپسیس می‌شود. این باکتری عامل حدود 20 درصد از عفونت‌ها در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، خانه‌های مراقبت یا سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی مشابه است.

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً با عبور از دیواره سلولی، که باکتری‌های عفونی را احاطه کرده است، عمل می‌کنند تا به ساختارهای حیاتی داخل آن برسند. آنتی‌بیوتیک‌ها هنگامی که وارد چنین سلولی می‌شوند ساختار مذکور را به گونه‌ای مسدود می‌کنند که یا رشد باکتری را متوقف می‌کنند یا باعث مرگ سلولی می‌شوند.

کشف کلاس جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها که ابرمیکروب مرگبار مقاوم به دارو را از بین می‌برد

کرب یک چالش بالینی به شمار می‌رود زیرا دارای دیواره سلولی آن دو لایه است، ویژگی که میکروبیولوژیست ها آن را «گرم منفی» توصیف می‌کنند. این بدان معنی است که آنتی‌بیوتیک‌ها ناچارند از هر دو لایه عبور کنند تا به ساختارهای حیاتی داخل این باکتری‌ها برسند تا آنها را بکشند و عفونت را درمان کنند.

اکنون این تیم تحقیقاتی دریافته است که زوسورابالپین قادر است همه گونه‌های باکتریایی را از بین ببرد. همچنین توانسته است باکتری‌های موجود در جریان خون موش‌های آلوده به کرب را از بین ببرد و از ابتلا به سپسیس در آنها جلوگیری کند.

کرب این توانایی را دارد که سمی به نام لیپوپلی ساکارید بسازد که به عنوان بخشی از سلاحش برای آلوده کردن افراد استفاده می‌کند و معمولاً آن را در دیواره سلولی بیرونی خود جاسازی می‌کند.

زوسورابالپین با مسدود کردن یک ساختار مولکولی به نام LptB2FGC، که سم لیپوپلی ساکارید را از سد داخلی به بیرون منتقل می‌کند، کار می‌کند.

این باعث می شود که سم در داخل باکتری جمع شود و باعث مرگ سلول‌های کرب شود. به عبارتی دیگر، این باکتری‌ها پین را از نارنجک خود بیرون می‌کشند، اما زوسورابالپین مانع از پرتاب آن می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شیر با انواع طرح های متفاوت و جالب