برنامه بایدن برای استقبال طوفانی از ترامپ!


برنامه بایدن برای استقبال طوفانی از ترامپ!

اقتصادنیوز: جوبایدن برای یک سورپرایز اقتصادی خود را آماده می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز بلومبرگ در این گزارش به بررسی جدیدترین رویکرد کمپین انتخاباتی جو بایدن برای پیروزی در برابر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده پرداخته است.

جو بایدن -رئیس‌جمهور آمریکا- در سال انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، یک راهبرد اقتصادی را پیش خواهد گرفت که در آن رفع نگرانی رأی‌دهندگان پیرامون قدرت خرید و قیمت‌های بالا در اولویت قرار دارد.

به نوشته بلومبرگ، در حالیکه تلاش‌های بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات به شکل جدی آغاز شده، کاخ سفید و کمپین انتخاباتی بایدن تصمیم دارند تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش قیمت کالاهای مصرفی خانوارها و برنامه جدید برای ارزان‌تر شدن قیمت خانه را برجسته کنند.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که جو بایدن پیش از این در قانع کردن مردم این کشور نسبت به این موضوع که توانسته اقتصاد را به خوبی مدیریت کند،‌ ناموفق بوده است.

رأی‌دهندگان آمریکایی همواره بایدن را مقصر قیمت‌های بالا می‌دانند و همین امر بر میزان محبوبیت او به شکل منفی تأثیر گذاشته است. در حالیکه مشاوران بایدن اعلام کرده‌اند که ایالات متحده از بدترین دوره تورم عبور کرده است، اطلاعات مربوط به قیمت مصرف‌کننده که به تازگی منتشر شده حاکی از آن است که تورم در ماه دسامبر افزایش یافته است؛ موضوعی که می‌تواند ریسک‌هایی برای رویکرد کمپین انتخاباتی بایدن به همراه داشته باشد. همچنین زنجیره‌های تأمین جهانی به دلیل حملات در دریای سرخ با فشار روبه‌رو هستند و همین امر ممکن است منجر به افزایش مجدد قیمت‌ها شود.

استدلال بایدن

تبلیغ برای بازیابی اقتصادی آمریکا تحت رهبری بایدن، صریح و بی‌غل‌و‌غش محسوب می‌شود؛ نرخ بیکاری به مدت حدود دو سال کمتر از 4 درصد بوده و اقتصاد در برابر شرایط ورود به رکود مقاومت کرده است و اخیرا رشد دستمزدها از سرعت افزایش تورم پیشی گرفته است. کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو نیز شرایط را بهتر می‌کند.

با این حال، این آمارهای قوی و علمکرد خوب بازارها باعث خوش‌بینی در میان رأی‌دهندگان نشده و برای مردم آمریکا، تورم همچنان بزرگ‌ترین نگرانی باقی مانده است.

پس از ماه‌ها استناد ناخوشایند به داده‌های قوی اقتصادی در مواجهه با نظرسنجی‌هایی که دائما نشان می‌داد مصرف‌کنندگان معتقدند اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد، استراتژی کاخ سفید تکامل یافته است.

«لائل برینارد» -مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید- گفته: «رئیس‌جمهور نسبت به اقتصاد ایالات متحده بسیار خوش‌بین است و از دیدن دستاوردهای مستمر برای کارگران آمریکایی خوشحال است، اما او همچنین بر چالش‌های کاهش هزینه‌های زندگی تمرکز دارد. رئیس‌جمهور بایدن برای پایین آوردن قیمت در همه موارد، از سوپرمارکت‌ها گرفته تا مسکن و گاز تلاش خواهد کرد.»

افزایش قدرت خرید یک بخش اصلی از رویکرد جو بایدن در سال انتخابات است،‌ با این حال او با یک مسیر سخت روبه‌روست. بیش از نیمی از افرادی که در ایالت‌های چرخشی در نظرسنجی‌ بلومبرگ شرکت کردند،‌ معتقدند دونالد ترامپ که در صدر رقابت جمهوری‌خواهان قرار دارد، مدیریت اقتصادی بهتری دارد و در مقابل،‌ 33 درصد بایدن را ترجیح دادند. در این نظرسنجی اولویت‌های اقتصادی مردم نیز مورد سوال قرار گرفت و 60 درصد از پاسخ‌دهندگان "هزینه کالاهای مصرفی روزمره" را اولویت خود اعلام کردند.

در حال حاضر قیمت اقلام در سوپرمارکت‌ها می‌تواند برای بایدن مشکل‌آفرین باشد چراکه تعداد زیادی از اقلام مصرفی روزانه قیمت‌های نسبتا بالایی دارند.

برنامه بایدن برای استقبال طوفانی از ترامپ!

با این حال، قیمت‌ها از اوج خود فاصله گرفته و مصرف‌کنندگان آمریکایی اکنون پول کمتری برای اقلامی مانند مرغ، تخم مرغ، شیر و بنزین پرداخت می‌کنند.

قابل توجه‌ترین کاهش قیمت به بنزین مربوط می‌شود. قیمت بنزین از اوج خود در اواسط 2022 که به بیش از 5 دلار به ازای هر گالن رسیده بود،‌ فاصله گرفته و اکنون به‌طور متوسط 3/07 دلار به ازای هر گالن قیمت دارد.

تضاد ترامپ

یکی از خوشایندترین خبرهای اخیر برای بایدن، ماه گذشته میلادی اعلام شد یعنی زمانی که دو شاخص مربوط به اعتماد مصرف‌کنندگان نسبت به اقتصاد با افزایش همراه بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد بدبینی‌ها نسبت به اقتصاد در حال کاهش است. همچنین سایر شاخص‌ها نشان می‌دهد که انتظارات تورمی کاهش یافته است. به گفته مقامات آمریکایی، رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگوهای خصوصی، کاهش تورم را به‌عنوان تأییدی بر سیاست‌های خود خوانده است.

با این حال، مصرف‌کنندگان با قیمت‌هایی مواجه هستند که به‌طور چشمگیری بالاتر از دوران پیش از همه‌گیری کووید-19 قرار دارند و نرخ‌های کنونی وام مسکن، خرید خانه را دشوارتر کرده است. در حالیکه رأی‌دهندگان در حال حاضر احساس بهتری نسبت به اقتصاد دارند، اما این فرآیند مثبت، شکننده است و می‌تواند با نشانه‌ای از ضعف در اقتصاد، از میان برود.

برنامه بایدن برای استقبال طوفانی از ترامپ!

ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای تمدید کاهش مالیات برای طبقه کارگر و دارای درآمد متوسط است تا بتواند آرای کارگران آمریکایی را به دست آورد و کمپین انتخاباتی بایدن مشتاق بوده کارنامه اقتصادی او را برجسته کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی