تاکید سوئیس بر لزوم مشارکت روسیه برای تحقق صلح در اوکراین


تاکید سوئیس بر لزوم مشارکت روسیه برای تحقق صلح در اوکراین

وزیر امور خارجه سوئیس تحقق صلح در اوکراین بدون مشارکت روسیه را غیر ممکن دانست.

تاکید سوئیس بر لزوم مشارکت روسیه برای تحقق صلح در اوکراین

به گزارش راهبرد معاصر، «ایگناسیو کاسیس»، وزیر امور خارجه سوئیس خواستار شرکت روسیه در کنفرانس‌ها درباره صلح در اوکراین شده و تاکید کرد تحقق صلح در منطقه بدون مذاکرات بر سر شرایط این صلح با مسکو غیرممکن است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر امور خارجه سوئیس در جریان چهارمین نشست مشاوران امنیت ملی درباره به اصطلاح «فرمول صلح» 10 بندی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در شهر داووس سوئیس گفت: «ما بدون مشارکت روسیه نخواهیم توانست یک کنفرانس صلح داشته باشیم. چنین چیزی ممکن نیست. با این وجود لازم است بررسی کنیم که چطور و چه زمان می‌توانیم روسیه را با خودمان همراه کنیم.»

کاسیس بیان کرد نمایندگان 83 کشور شامل اعضای بلوک بریکس همچون هند، برزیل و عربستان سعودی در مذاکرات برگزار شده در داووس شرکت می‌کنند.

به گفته این دیپلمات ارشد دولت سوئیس، چین در این کنفرانس شرکت نمی‌کند اما لازم است که چین نیز در مذاکرات صلح اوکراین مشارکت داشته باشد. او اظهار کرد، چین با توجه به روابط نزدیکش با مسکو می‌تواند نقشی اساسی در مذاکرات صلح ایفا کند.

روسیه از 24 فوریه 2022 (پنجم اسفند ماه 1400) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد.

پس از این تحول هیات‌های مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین چند دور مذاکرات با موضوع بررسی امکان صلح را برگزار کردند اما نهایتا مذاکرات به بن‌بست انجامید. ماه اکتبر 2022 زلنسکی با امضای حکمی ادعا کرد کی‌یف تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه باشد نمی‌تواند با مسکو مذاکرات صلح داشته باشد.

در نوامبر 2022 ولودیمیر زلنسکی که در دوران زمامداری خود حدود 20 درصد از خاک اوکراین را از دست داده یک طرح صلح 10 بندی مشهور به «فرمول صلح» را پیشنهاد داد و خواستار خروج تمامی نظامیان روس از اوکراین، مبادله همه زندانی ها با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای قبل از سال 2014 شد. مسکو اما به طور مداوم تاکید داشته که از مذاکرات صلح در صورتی استقبال می کند که اوکراین فتوحات ارضی نیروهای روسیه که از زمان اجرای عملیات نظامی ویژه در این کشور رقم خورده‌اند را به رسمیت بشناسد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی